مشاور مدیرعامل صنایع شیر ایران با بیان اینکه دولت با تدبیر می‌تواند قیمت لبنیات را کنترل کند، گفت: بسته بندی فقط ۱۵ درصد در افزایش قیمت لبنیات نقش دارد.

به گزارش خبرنگار اعزامی به آذربایجان شرقی، حسین چمنی در نشست خبری درباره چالش‌های صنعت لنبی کشور، اظهار داشت:‌با اینکه قیمت شیر خام بین 770 تا 930 تومان (با بار میکروبی یک میلیون و 100 هزار) یعنی میانگین 870 تومان، تعیین شده است، اما میانگین قیمت خرید مهرماه شرکت پگاه 1050 تومان بوده است.

مشاور مدیرعامل صنایع شیر ایران افزود: خرید شیر خام حباب 200 تومانی دارد که باعث بالا رفتن قیمت تمام شده محصول نهایی می‌شود.

وی افزود: به‌رغم اینکه بر اساس آخرین مصوبه ستاد تنظیم بازار قرار شد، دامداران در قبال دریافت نهاده ارزان، شیر خام 930 تومانی تحویل دهند، اما همچنان به این مصوبه پایبند نیستند.

چمنی افزود: دامداران به دلیل اینکه زیر بار تحویل شیرخام 930 تومانی نروند، تفاهم‌نامه دریافت علوفه ارزان را نیز امضا نمی‌کنند.

چمنی ادامه داد: شرکت شیر پاستوریزه پگاه تنها توانسته است در استان آذربایجان شرقی به میزان تحویل 30 تن علوفه یارانه‌ای با دامداران قرارداد داشته باشد و در سایر استان‌ها دامداران زیر بار امضای چنین قراردادی نرفته‌اند.

چمنی همچنین در پاسخ به سؤال فارس که شاید دلیل عدم عقد قرارداد دامداران برای دریافت علوفه ارزان، پایبند نبودن صنایع لبنی به ارائه چک تضمینی بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار باشد، گفت: حتی به دامداران اعلام کردیم که تمام پول علوفه را صنایع لبنی نقدی پرداخت می‌کند و از قیمت شیر تحویلی دامداران کم می‌شود، باز هم به دلیل اینکه شیر 930 تومانی نفروشند، موافقت نکردند.

مشاور مدیر عامل شرکت صنایع شیر پگاه همچنین در خصوص اینکه چرا قیمت لبنیات مرتب بالا می‌رود، گفت: صنایع لبنی تنها نقش مونتاژکاری را دارند و محصول نهایی لبنیات از مجموعه 20 قلم کالا فرآوری می‌شود.

وی ادامه داد:‌ افزایش قیمت هر کدام از این 20 قلم کالا در بالا رفتن قیمت لبنیات مؤثر است که عمده‌ترین آنها نقش 70 درصدی شیر خام است.

چمنی همچنین نقش 15 درصدی بسته‌بندی را نیز در افزایش قیمت مؤثر خواند و گفت: طی چند ماه گذشته بسته‌بندی‌های وارداتی استریل 230 تا 265 درصد به دلیل کاهش ارزش ریال برای تولیدکننده داخلی گران تمام شده است.

وی همچنین ادامه داد: محصولات بسته‌بندی تولید داخل نیز افزایش قیمت 160 تا 220 درصدی داشته است.

مشاور مدیرعامل صنایع شیر ایران گفت: دولت باید قیمت مواد پتروشیمی داخل را کنترل کند که در این صورت قیمت محصولات بسته‌بندی کاهش قابل ملاحظه‌ای خواهد داشت.

وی همچنین گفت: در صورتی که دولت موافقت کند، برای واردات محصولات بسته‌بندی لبنیات ارز مرجع دریافت شود، در این صورت قیمت تمام شده و عرضه در بازار کاهش پیدا می‌کند.

چمنی همچنین هزینه کارگری نیروی انسانی را 4 درصد در افزایش قیمت لبنیات مؤثر دانست و گفت: طی سال گذشته هزینه کارگری افزایش 18 درصدی داشته که تأثیر آن در بالا بردن قیمت تمام شده نیز غیرقابل انکار است.

وی ادامه داد: در صورتی که دولت موافقت کند، تا 5 درصدی مالیات ارزش افزوده را حذف کند، در این صورت قیمت لبنیات حداقل تا همین درصد امکان کاهش دارد.

چمنی از سوی دیگر دخالت‌های دولت در قیمت‌گذاری را بی‌تدبیری خواند و گفت: دولت باید قبول کند که دخالت‌هایش در قیمت‌گذاری لبنیات بیش از حد شده و کارساز هم نبوده است. مشکل لبنیات تعزیر نیست، بلکه تدبیر است.

وی ادامه داد: اصولا گرانفروشی در لبنیات نیست، بلکه گرانی است. دولت باید تدبیری بیندیشد، تا جلوی گرانی را بگیرد و ریشه‌های گرانی را جستجو کند.

چمنی یکی از بی‌تدبیری‌های دولت را جلوگیری از واردات شیرخشک خواند و گفت: با منع واردات شیر خشک در کشور، شیر خام به سمت تولید این محصول به دلیل سودآوری مناسبی که داشت سوق پیدا کرد، بنابراین شیر خام در کشور کاهش و قیمت محصولات لبنی افزایش پیدا کرد.

چمنی ادامه داد: با آزاد شدن واردات شیر خشک از اسفندماه سال گذشته نیز نمی‌دانم چه دست‌هایی پشت پرده است که اجازه واردات آن را نمی‌دهد.

وی گفت: اگر بهانه تحریم است، پس چرا این همه محصولات از نهاده دامی گرفته تا سایر محصولات پروتئینی وارد می‌شود و تنها شیر خشک مشکل دارد.

چمنی گفت: اکنون 6 هزار تن شیر خشک وارد کشور شده و تنها 3 هزار تن آن توزیع شده است که به دلیل حجم کم آن در کاهش قیمت مؤثر نبوده است.

وی با انتقاد از اعتراض دامداران به قیمت گفت: قیمت 930 تومانی شیر خام 17 درصد حاشیه سود برای دامدار دارد، در حالی که این قیمت تنها برای صنایع لبنی 1.3 درصد سود به همراه دارد.

مشاور مدیرعامل صنایع شیر ایران با ارائه آماری گفت: از سال گذشته 49.7 درصد شیر خام و بسته‌بندی افزایش یافته و حاشیه سود صنایع لبنی 54.5 درصد افزایش یافته است.

کد خبر 21428

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =