دبیر سندیکای تولیدکنندگان خمیرمایه خواستار ممنوع شدن صادرات ملاس به منظور تامین به اندازه مواد اولیه کارخانه‌های تولید خمیرمایه و اتانول شد.

مجید پارسایی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به این‌که همزمان با افزایش قیمت دلار تلاش برای صادرات ملاس بیشتر شده است، گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال حدود 400 هزار تن ملاس در کشور تولید شود که در صورت آزاد بودن صادرات آن، حجم زیادی از تولید داخل به خارج از کشور صادر خواهد شد.

وی افزود: میزان مصرف ملاس کارخانه‌های خمیرمایه و اتانول به ترتیب حدود 125 و 200 هزار تن است که در صورت ممنوع شدن صادرات ملاس امکان تامین کل این نیاز در داخل کشور وجود خواهد داشت.

او با بیان این‌که هم‌اکنون هشت کارخانه خمیرمایه و 34 کارخانه اتانول درکشور وجود دارد، اظهار کرد: تولید ملاس به میزان کشت چغندر و وضعیت کشاورزی بستگی دارد که پیش‌بینی می‌شود امسال تولید آن کمتر شده و به حدود 400 هزار تن برسد.

دبیر سندیکای تولیدکنندگان خمیرمایه خاطرنشان کرد: در صورت خروج بی‌رویه ملاس از کشور کارخانه‌های خمیرمایه و تولید اتانول با کمبود مواد اولیه مواجه می‌شوند.

به گزارش ایسنا، ملاس باقی مانده شربت حاصل از تصفیه شکر گرفته شده از چغندر قند و نیشکر، عصاره‌ای بسیار غلیظ، تیره و چسبناک است که پس از تبلور حداکثر شکر از آن جدا می‌شود. کیفیت ملاس به رسیدگی نیشکر یا چغندر، مقدار شکر استخراجی و روش استخراج بستگی دارد. در کارخانه‌های ایران از ملاس برای تهیه الکل، سرکه و علوفه دامی استفاده می‌شود. رنگ ملاس از قهوه‌ای سوخته تا سیاه است.

کد خبر 21730

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =