۰ نفر
۲۷ آذر ۱۳۹۱ - ۰۹:۱۱

روسیه نیز واردکننده گوشت از برزیل است، ولی در سال‌های اخیر حداقل افزایش قیمت را داشته است، در حالی که گوشتی که به ایران وارد می‌شود، در چند سال گذشته بیش از دوبرابر افزایش قیمت را به خود دیده است.
برزیلی‌ها دلالی را از ما یاد گرفته‌اند و تا زمانی که گوشت به کشور وارد شود، چند دست چرخیده است. رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرکزی دامداران در گفتگو با ایانا با اعلام این مطلب در واکنش به آلودگی گوشت‌های برزیلی به جنون گاوی و متوقف شدن صادرات محصول این کشور به ژاپن گفت: معمولاً برای واردات گوشت از سایر کشورها این کار با دقت خاصی انجام می‌شود و ژاپن نیز با انجام آزمایشات لازم این مورد را کشف کرده است. سیروس روستا افزود: این امیدواری وجود دارد که در گلوگاه‌های واردات به کشور، این آزمایش‌ها به‌شکل دقیقی انجام شده است.

متولی واردات گوشت کیست؟
وی در پاسخ به این سؤال که متولی واردات گوشت به کشور کیست، خاطرنشان کرد: متولی واردات به‌درستی مشخص نیست و اتحادیه‌ها نیز در جستجوی یافتن این امر ناکام مانده‌اند. روستا ادامه داد: بعضی از صادرکنندگان آهن با دلار دریافتی، اقدام به واردات گوشت برزیلی می‌کنند. وی تصریح کرد: با واردات گوشت از این کشور، برزیلی‌ها دلالی را از واردکنندگان ما یاد گرفته‌اند و در زمانی که گوشت به دست واردکنندگان برسد، چند دست چرخیده است. این فعال بخش خصوصی یادآور شد: روسیه نیز واردکننده گوشت از برزیل است، ولی در سال‌های اخیر حداقل افزایش قیمت را داشته است، در حالی که گوشتی که به ایران وارد می‌شود، در چند سال گذشته بیش از دوبرابر افزایش قیمت را به خود دیده است.
روستا تأکید کرد: اتحادیه‌های دامی نقشی در واردات گوشت ندارند؛ زیرا بر این باور هستند که واردات، تولید و اشتغال را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

سازمان توسعه و تجارت پاسخگو باشد
وی اظهار داشت: با سرمایه‌گذاری مبالغ صرف‌شده برای واردات در بخش تولید می‌توان در مدت کوتاهی علاوه بر تأمین نیاز داخلی اقدام به صادرات کرد. روستا همچنین گفت: در صورتی که طرح انتزاع در مجلس به سرانجام برسد، ابزارهای قیمت‌گذاری کنترل و واردات در یک وزارتخانه متمرکز می‌شود و در مواقع نیاز می‌تواند پاسخگو باشد. وی در پایان افزود: جهاد کشاورزی تنها تولیدکننده در بخش کشاورزی است و سازمان توسعه و تجارت باید در این زمینه پاسخگو باشد. گفتنی است، ژاپن به‌دلیل مشاهده بیماری جنون گاوی، واردات گوشت از برزیل را متوقف کرده است. برزیل بزرگ‌ترین صادرکننده گوشت قرمز در جهان به‌شمار می‌رود و در 9 ماهه نخست امسال، بیش از 4.2 میلیارد دلار گوشت صادر کرده است.

منبع:  پول‌نیوز

 

کد خبر 21913

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =