غذا و تغذیه> به گفته یک متخصص طب ایرانی، افراد در دوره جوانی و سالمندی به دلیل تفاوت‌های مزاجیشان، باید به تدابیر و نکات تغذیه‌ای در روزه‌داری بویژه در روزهای گرم و دراز سال، توجه بیشتری داشته باشند.

دکتر ناصر رضایی‌پور افزود: دوره جوانی، زمان غلبه مزاج گرم و خشک است و جوانان باید طی ماه رمضان، در فواصلی که مجاز به خوردن و آشامیدنند، از غذاها و نوشیدنی‌هایی استفاده کنند که با حفظ رطوبت پایه، حرارت بالای بدنشان را کاهش می‌دهد. 
 
رضایی‌پور گفت: از زمان شروع افطار تا سحر باید از مصرف ادویه تند،‌ فست‌فودها، غذاهای حاوی مواد نگهدارنده، غذاهای خیلی‌شور و خشک و مصرف بیش‌ازحد گوشت قرمز پرهیز کرد و با کاهش هیجانات روحی و فکری، فعالیت‌های فیزیکی و بدنی را به اول صبح یا پایان روز انتقال داد. 
 
این متخصص اضافه کرد: مصرف سوپ‌ها و آش‌های ساده و افزودن چاشنی‌هایی چون رب انار، گشنیز، تمبر هندی، آلو بخارا و زرشک به غذاها در رسیدن جوانان به این هدف کمک‌کننده است. همچنین نوشیدن شربت عرق بیدمشک و گلاب، خاکشیر، زرشک، و استفاده از عناب، زردآلو،‌ ریواس، آلبالو، کاهو و سکنجبین و... با فاصله حدود یک ساعت از صرف غذای اصلی در وعده‌های سحری و افطاری در این زمینه بسیار مناسب است. 
 
دکتر رضایی‌پور با اشاره به اینکه در دوره سالمندی، مزاج انسان به سردی و خشکی می‌گراید، گفت: نتیجه این تغییر مزاج، خشکی پوست و چشم، کم‌خوابی، یبوست، ضعف بنیه و... در سالمندان است. 
 
به گفته او بروز این خشکی، طی روزه‌داری در هوای گرم تشدید می‌شود و ممکن ست فرد را دچار عوارضی کند. بنابراین سالمندان روزه‌دار، در این روزها باید به دنبال تأمین انرژی با غذاهای مقوی و کم‌حجم و برطرف‌کردن یبوست‌های احتمالی باشند و این هدف با کاهش مصرف شوری‌ها و ترشی‌ها و مصرف غذاهایی که به اعتدال نزدیکند و تری‌بخشی مناسبی دارند (همچون ‌بادام، فرنی، حریره و شیربادام، سوپ با گوشت جوجه، هویج، آلو بخارا، انگور، انجیر،‌ گلابی، زردآلو و مویز) تأمین می‌شود. 
 
این متخصص طب ایرانی توصیه کرد: افراد سالمند بهتر است خواب میان‌روز داشته باشند و شب‌ها پیش از خواب، یک قطره روغن بادام شیرین در بینی بچکانند و از ماساژ بدن با روغن بادام یا بنفشه غافل نشوند. جوانان نیز در کنار استفاده از عطرهای خنک، به استراحت یا خواب میان‌روز در زمان‌های نزدیک به غروب آفتاب توجه بیشتری نشان دهند.
 
 
منبع: سلامت آنلاین
 
کد خبر 22c30f83e8b34b7db439c8e3fd1a051c

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =