دیدار نوروزی مدیران صنعت روغن نباتی در سال 92 به میزبانی انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران، با حضور چشمگیر میهمانان عالی رتبه ای از وزارت صنعت،معدن وتجارت در محل انجمن برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران،در این جلسه که با استقبال گسترده 120 نفر از فعالان صنعت روغن نباتی و روغنکشی و مدیران شرکت های حمل ونقل، بازرگانی و مجتمع های مخازن نگهداری روغن خام برگزار شد، دکتر محمد صادق مفتح؛ قائم مقام وزیرصنعت،معدن وتجارت ،عباس قبادي، معاون وزير و رئيس هيات مديره و مدير عامل شركت بازرگاني دولتي ايران و همچنین سید جواد تقوی، معاون وزیر و رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان،به اتفاق مدیران کل ستادی تابعه حضور بهم رساندند.  

در ابتدای این جلسه مهندس قاسم فلاحتی، دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران طی سخنانی با بیان اینکه انجمن روغن نباتی با توجه به وظیفه اش درقبال دولت در خصوص تامین و توزیع روغن کشور ،افزود: 900 هزارتن از روغن کشور باید به وسیله بخش دولتی در کشور توزیع می شد که به درستی و بدون وقفه این امرانجام پذیرفت.

اما اکنون با صراحت به مسولان اعلام می کنیم که میزان ذخایر روغن رو به اتمام است و این زنگ خطری است در خصوص وضعیت موجودی روغن نباتی که بگوییم وضعیت اسفباری دارد.

وی با انتقاد از وجود مشکل گشایش اعتبار در میان فعالان اقتصادی،تصریح کرد:ما با مشکل گشایش اعتبار روبه رو هستیم که در روزهای پایانی سال گذشته آن را به عنوان اولویت اول اعلام کردیم که شرکت ها با استفاده از اعتبار خودشان بخشی را حمل کردند و برای بخش باقی مانده آن مدیران دولتی حاضر در جلسه  قول مساعدی داده اند که خود اعلام می کنند.

**انجمن روغن نباتی ایران؛ تشکلی قوی و مثال زدنی

محمد صادق مفتح، قائم مقام وزیر صنعت،معدن وتجارت درابتدای سخنانش با اشاره به جای خالی مهندس ابوالحسن خلیلی و تشکر از زحمات وی،گفت: بسیار خشنودم در جمعی نشسته ام که بسیاری از آنها از چهره های قدیمی و دوستان من هستند واین نکته ما را به زبان مشترکی می رساند.

وی همچنین با عرض خیرمقدم به مهندس قاسم فلاحتی ،دبیرفعلی انجمن صنفی روغن نباتی ایران ،افزود:دراین مدت کوتاه که ایشان به دبیری انجمن منصوب شدند ، فردی بسیار پیگیر و جدی و خسته کننده مسولین هستند و این باعث خوشحالی ما و تبریک به صنعت روغن نباتی است که چنین نیروهای خوب و ارزشمندی دارد.

 مفتح همچنین با تاکید ادامه داد: همواره از انجمن روغن نباتی در محافل مختلف به عنوان تشکلی قوی و مقتدر نام برده ام که دولت می تواند به آن تکیه کند.

قائم مقام وزیر صنعت،معدن وتجارت ،با صراحت گفت:بخش مهمی از وظایف دولت را این تشکل منسجم و پیگیر بر دوش گرفته و به خوبی به انجام رسانده است و این نکته واقعا مثال زدنی است درکشور ما. این در حالی است که اگر بخواهیم چند انجمن صنفی به این شکل نام ببریم به صراحت می گویم که تعدادشان به انگشتان یک دست هم نمی رسد.

**تامین روغن خام؛اولویت اول دولت


وی با اشاره به این که روغن از جمله کالاهایی است که جزو اولویت یک دولت محسوب می شود،خاطرنشان کرد:در سال 91 روغن خام جزو کالاهایی است که (به جز گندم) بیشتر از سال گذشته وارد شده است و در فراز ونشیب های یازده ماهه سال گذشته به ندرت کالایی پیدا می شود که در واردات افزایش داشته باشد.

وی با اطمینان خاطراعلام کرد که روند واردات روغن خام در سال جاری نیز به همین منوال افزایش خواهد داشت.


** تخصیص 450 میلیون یورو برای گشایش اعتبار یکصد هزار تن روغن خام وارداتی

مفتح ،از "تخصیص 450 میلیون یورو برای گشایش اعتبار یکصد هزار تن روغن خام وارداتی " به عنوان عیدی فعالان بخش خصوصی در صنعت روغن نباتی نام برد که به همت معاونین وزارتخانه درحال پیگیری و تا پایان فروردین ماه در اختیار این صنعت قرار می گیرد.

وی با تاکید بر استمرار سیاست های حمایتی وزارتخانه در سال جاری،تصریح کرد: به هیچ عنوان نگران تغییر مدیریت در دولت نیستم. به هر حال روغن و تامین آن برای خانوار درهر زمان به در اولویت ما قرار دارد. اما آنچه که جای تحلیل دارد این است که چرا واردات دانه روغنی به کشور ناچیز واندک بوده است ،این انتقاد من از شما نیست بلکه می خواهم "چرایی" این موضوع را با هم بررسی کنیم و کار مشترک دیگری با هم انجام دهیم . شما به عنوان بخش خصوصی چرا راغب نبودید که واردات دانه روغنی را افزایش دهید؟ این در حالی است که فرآیند گشایش اعتبار دانه روغنی با روغن خام یکی است و بهتراست به جای واردات روغن خام ،دانه سویا وارد کنیم.

همدلی و تک صدایی انجمن با وزارتخانه ارزشمند است

 
قائم مقام وزیرصنعت،معدن وتجارت با اشاره به این که ما آمادگی داریم  در این زمینه سخنان شما را در جلسه دیگری بشنویم و برای افزایش واردات این بخش از شما حمایت کنیم ،ادامه داد:این هماهنگی ،همدلی،انسجام واعتماد متقابل که بین اعضای انجمن شما و وزارتخانه شکل گرفته است ارزش بالایی در کشور دارد که موجب تک صدایی شده است.

مفتح ،سخنان پایانی خود را اینگونه بیان کرد: دوستان بحث تولید را با اقتدار ادامه دهند و آرامش بازار را که حاصل زحمات خود شماست ادامه دهید . اگر قرار باشد کار جدیدی صورت گیرد اطمینان می دهم که با هماهنگی شما انجام خواهد شد. تا کنون نیز هرپروژه ای ، تغییرسیاستی و هرتغییر روشی درسیاست های روغن نباتی فقط با هماهنگی شما بوده و خواهد بود و در این راستا اگر دوستان پیشنهاداتی نیز دارند به ما ارایه دهند .

وی همچنین بحث پالایش اعضای انجمن را که پیش از این توسط خود انجمن شکل گرفته است را نیز به عنوان موضوع تاکیدی در پایان سخنانش مورد توجه قرارداد واظهارداشت:گله هایی وجود دارد در خصوص بحث قیمت توزیع روغن خام و انحصاری که ایجاد کردیم برای کارخانجات روغن نباتی و به صنایع غذایی روغن خام ندادیم اما متاسفانه برخی از اعضای شما که تعدادشان کم وجزو شرکت های کوچک هستند آن را رعایت نکرده اند و در این مورد سوءاستفاده شده است ،این یک بدنامی است که می تواند کل صنعت را زیر سوال ببرد.

مفتح با تایید عملکرد انجمن مبنی بر کار حسابرسی آمار کارخانجات ،تصریح کرد: این کار باید ادامه پیدا کند.اجازه ندهید 3-2 درصد افرادی که به مسایل کوتاه مدت توجه می کنند و به مسایل بلندمدت عنایت کمتری دارند،سایه ای از بی اعتمادی را در صنعت بگسترانند.

**روغن؛ کالایی استراتژیک و اساسی در سبد هزینه خانوار

درادامه این نشست ، سید جواد تقوی، معاون وزیر و رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان کشور،نیز با بیان این که سال 91 سال سختی بود،گفت:روغن به عنوان یک کالای استراتژیک و اساسی در سبد هزینه خانوار مورد توجه و تامین آن از دغدغه های دولت است. این در حالی است که ما تشکر می کنیم و خدا قوت می گوییم به مجموعه شما که در زمینه ساماندهی و رسیدگی به مشکلات در تامین این کالای اساسی کوتاهی نکرد.

وی خواستار تعامل بیشتراعضای انجمن شد و خاطر نشان کرد: در این صورت ارتباط بهتر و بیشتری با دولت برقرار خواهید کرد.

تقوی، در خصوص قیمت روغن نیز افزود:بحث های کارشناسی دراین مورد آغاز شده که با کمک انجمن به سرانجام خواهد رسید.

وی با تاکید مجدد بر توفیق انجمن در همدلی وهمکاری با سیاست های وزارتخانه، برپیشگام بودن انجمن در خصوص انجام وظایف محوله از سوی دولت ،نسبت به سایر تشکل ها صحه گذاشت.


**اطمینان خاطر از تامین روغن خام کارخانجات

همچنین عباس قبادي، معاون وزير و رئيس هيات مديره و مديرعامل شركت بازرگاني دولتي ايران با تاکید بر عدم وجود نگرانی برای تامین روغن خام صنایع، اظهارداشت: خرید روغن خام از طریق بخش دولتی ادامه دارد و توزیع روغن خام مورد نیاز صنایع در دست اجراست که هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

وی برتوجیه اقتصادی و منطقی صنعت درخصوص قیمت تمام شده نیز تاکید کرد.

کد خبر 23070

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =