در حالی که حذف کالاهای اساسی روز ۲۶ فروردین رسما از سوی بانک مرکزی ابلاغ شده است، اظهارات اخیر معاون‌اول رئیس‌جمهور حاکی از این است که دولت از موضع قبلی خود در خصوص حذف ارز مرجع کالاهای اساسی عقب‌نشینی کرده است.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس یک هفته پیش بود که با  درخواست وزارت صنعت، معدن و تجارت از بانک مرکزی به طور رسمی ارز مرجع کالاهای اساسی حذف شد و تنها اختصاص ارز مرجع به گندم و نهاده‌های دامی باقی ماند. انتشار خبر افزایش قیمت روغن از اول اردیبهشت ماه سبب هجوم مردم به فروشگاه‌های زنجیره‌ای شد و گزارش‌ها حکایت از آن داشت که مردم در خصوص افزایش قیمت روغن نگران هستند و هجوم آن‌ها برای خرید روغن مبین نیز این موضوع بود.

این در حالی است که در همان زمان قیمت‌های افزایش یافته روغن از سوی انجمن صنایع روغن‌ نباتی اعلام و گفته شد به طور متوسط قیمت‌ها بین 30 تا 35 درصد افزایش پیدا کرده است. وقایع به گونه‌ای پیش می‌رفت که نشان می دهد وقایع رخ داده با همکاری و هماهنگی ارکان دولتی صورت گرفته است، همانطور که خبرگزاری فارس بخشنامه بانک مرکزی در خصوص حذف ارز مرجع کالاهای اساسی و دارو را منتشر کرد و مبین این موضوع بود که اتفاق رخ داده با هماهنگی وزارت صنعت، بانک مرکزی و سایر ارکان دولتی بوده است،در عین حال افزایش قیمت کالاهای اساسی به عنوان نتیجه ‌این تصمیم قابل پیش‌بینی بود. اقدامی که با دلایلی چون وجود رانت در واردات کالاهای اساسی ،انجام واردات با ارز مرجع و فروش کالاهای وارداتی به مردم با قیمت آزاد و سرانجام  جذاب شدن قاچاق کالاهایی که دولت با ارز مرجع و برای تعادل بازار برای مصرف کننده ایرانی هزینه می‌کرد، توجیه شد.
 

 اما روز گذشته محمدرضا رحیمی در اظهار نظری عجیب و غیرمنتظره اعلام کرد که حذف ارز مرجع کالاهای اساسی با تصمیم دولت نبوده است و این امر بدون هماهنگی صورت گرفته است.!

البته پیش از این هم مهدی غضنفری که برای پاسخگویی به سؤالات نمایندگان به کمیسیون تلفیق مجلس رفته بود در خصوص ارز مرجع کالاهای اساسی اعلام کرده بود من مخالف این موضوع بودم، اما نتوانستم کاری کنم چرا که یک نفر بیشتر نیستیم اما در نامه بانک مرکزی به بانک‌ها از موافقت وزارت صنعت در خصوص حذف ارز مرجع کالاهای اساسی صحبت شده بود.

 
حال این سؤال پیش می‌آید که آیا بانک مرکزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت از اعضای دولت و جزو بدنه اجرایی دولت به حساب نمی‌آیند و رخ دادن چنین موضوعی و هیاهویی که به مدت یک هفته در بازار کالاهای اساسی ایجاد شد هم حتی موضوع را به گوش آقای معاون اول نرساند.

به نظر می‌رسد این عقب‌نشینی دولت از موضع خود در خصوص حذف ارز کالاهای اساسی به دلیل پیش‌بینی تنش و بار تورمی است که بازار در انتظار آن بود و می‌توانست فضای بازار در دچار تنش بیشتری کند.

بر اساس این گزارش لحظاتی پیش عباس قبادی که تا یک هفته پیش معتقد بود نان حتما گران می‌شود علیرغم افزایش قیمت خرید تضمینی گندم تا هر کیلوگرم 750 تومان اعلام کرد به ما دستور داده‌اند تا گندم را به قیمت 465 تومان به کارخانجات بفروشیم و تا اطلاع‌ ثانوی گندم، آرد و نان گران نمی‌شود البته او که در یک هفته گذشته درخصوص افزایش قیمت روغن هم هیچ اظهارنظر نکرده بود امروز اعلام کرد ذخایر روغن خامی که با ارز مرجع وارد کشور شده است نیز تا 5 ماه آینده پاسخگوی نیاز کشور خواهد بود.

عقب‌نشینی دولت هیچ مزیتی هم نداشته باشد حداقل این امتیاز را دارد که مردم در یکی دو ماه آینده هم می‌‌توانند از برکت واردات کالای اساسی با ارز مرجع بهره مند شوند و باید منتظر کاهش قیمت‌هایی که بر اساس بخشنامه‌های قبلی افزایش یافتند بود.

* رضا کیمیایی

کد خبر 23296

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =