مدیر کل دفتر پنبه و دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی گفت: با توجه به افزایش 40 درصدی زیر کشت دانه‌های روغنی پیش‌بینی می‌شود امسال تولید این محصول اساسی به 712 هزار تن برسد.

محمدرضا درگاهی در گفت‌وگو با خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اظهار کرد: سطح زیر کشت‌ دانه‌های روغنی در سال گذشته حدود 80 هزار هکتار بود که امسال با افزایش 40 درصدی به 121 هزار هکتار رسیده و پیش‌بینی می‌شود سطح زیر کشت انواع دانه‌های روغنی در کشور به 400 هزار هکتار برسد.

وی افزود: وضعیت بازرگانی و قیمت محصولات کشاورزی بر افزایش تولید و رغبت کشاورزان تاثیر بسزایی می‌گذارد؛ به گونه‌ای که از سال گذشته که قیمت دانه‌های روغنی روند افزایشی مناسبی داشته که باعث افزایش 40 درصدی سطح زیر کشت این محصول شده است. امسال نیز که قیمت دانه‌های روغنی به کیلویی حدود 1800 تومان رسیده است، افزایش تولید ادامه خواهد داشت.

مدیر کل دفتر پنبه و دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی گفت: در حال حاضر حدود 12 درصد از دانه‌های روغنی کشور در داخل تولید می‌شوند که اگر طرح‌های 10 ساله و پنج ساله دانه‌های روغنی به صورت کامل حمایت می‌شد، می‌توانستیم بیش از 60 درصد از نیاز داخل را تولید کنیم.

درگاهی ادامه داد: برای تامین حدود 60 درصد از نیاز داخل باید سطح زیر کشت دانه‌های روغنی مانند کلزا به حدود 700 هزار هکتار برسد که در این راستا می‌توان کلزا را در تناوب با گندم تولید کرد و افزایش عملکرد گندم نیز را رقم زد.

تولید 40 هزار تن کنجد در سال جاری

وی اظهار کرد: در حال حاضر سطح زیر کشت کنجد با افزایش مناسبی به حدود 40 هزار هکتار در کشور رسیده و حدود 80 درصد از کنجد تولید شده در کشور در مناطقی مانند خوزستان، خراسان و جیرفت کشت می‌شوند.

مدیر کل دفتر پنبه و دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی پیش‌بینی کرد: امسال میزان تولید کنجد به حدود 40 هزار تن برسد.

درگاهی خاطرنشان کرد:‌ سال گذشته حدود 3.7 میلیارد دلار انواع دانه‌های روغنی، روغن خام و کنجاله به کشور وارد شد که اگر یک درصد از این هزینه را در اختیار بخش کشاورزی قرار دهند، می‌توانیم بیش از 50 درصد نیاز داخلی را به دانه‌های روغنی تامین کنیم.

کد خبر 23470

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عباس حاجی زاده ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۱
    3 0
    سلام متن این خبر با واقعیت اختلاف زیادی دارد امار اعلامی بدین معنی است که راندمان در هکتار دانه های روغنی در مجموع حدود 7تن در هکتار است که امری است بسیار دوراز واقعیت .بهتر است که اعداد مقداری انالیز گردد تا رفع ابهام شده و به واقعیت نزدیک شود.شاید منظور 712 هزار تن در سالهای اتی تولید شود .امیدواریم .