معاون کل سازمان توسعه تجارت ارزش صادرات صنایع غذایی در سال گذشته را افزون بر یک میلیارد و ۵۷۵ میلیون دلار اعلام کرد و گفت:‌ این میزان صادرات از نظر وزنی ۹۴۹.۷ هزارتن بوده است.

به گزارش ایرنا، کیومرث فتح اله کرمانشاهی  عنوان کرد: میزان صادرات صنایع غذایی در سال گذشته نسبت به سال ۱۳۹۰ که یک میلیارد و ۵۵۲ میلیون دلار با وزن ۸۹۴.۴ هزار تن بوده ، از نظر ارزشی ۱.۵ درصد و به لحاظ وزنی ۶ درصد رشد داشته است.
به گفته وی، محصولات متنوع صنایع غذایی به جهت ایجاد ارزش افزوده بیشتر نسبت به محصولات کشاورزی، دارای مزیت بیشتری در صادرات است. صادرات محصولات صنایع غذایی در سال ۱۳۸۸ از نظر ارزشی یک میلیارد و ۵۷ میلیون دلار و از نظر وزنی ۶۶۳ هزارتن بوده است که در سال ۱۳۸۹ با افزایش ۳۷.۳ درصدی در وزن به ۹۱۳ هزارتن رسید ، به لحاظ ارزشی نیز با رشد ۲۱ درصدی به یک میلیارد و ۲۸۰ میلیون دلار بالغ شد.
معاون کل سازمان توسعه تجارت بابیان این که محصولات صنایع غذایی به دلیل تنوع ، کیفیت فناوری و بسته بندی از توانمندی مناسبی برای صادرات برخوردار است، ابراز امیدواری کرد که در سال جاری صادرات انواع محصولات صنایع غذایی از ۲ میلیارد دلار فراتر رود .

 

 کاهش ۴۴ درصدی صادرات روغن نباتی

وی میزان صادرات روغن نباتی را در سال گذشته براساس ارزش ۵۵ میلیون دلار و از نظر وزنی ۳۱ هزارتن اعلام کرد و گفت :‌ این میزان نسبت به سال قبل از آن ۴۴ درصد کاهش ارزشی و ۴۶.۵درصد کاهش وزنی داشته است .
کرمانشاهی مهمترین دلیل کاهش صادرات روغن نباتی در سال گذشته را ممنوعیت موقت صادرات این محصول در اواسط سال ۱۳۹۱ از سوی ستاد تنظیم بازار عنوان کرد.

 

کاهش صادرات انواع بیسکویت به دلیل ممنوعیت صادرات مواد اولیه

معاون کل سازمان توسعه تجارت ایران در ادامه این گفت وگو میزان صادرات انواع بیسکویت، نان شیرینی و انواع شکلات در سال گذشته را ۴۱۱ میلیون دلار اعلام کرد و گفت :‌ این میزان نشان دهنده کاهش ۱۲ درصدی در ارزش و ۵ درصدی وزنی در مقایسه با سال ۱۳۹۰ است.
کرمانشاهی عنوان کرد: ‌از آنجایی که زمینه سازی برای رسیدن به ظرفیت واقعی در سال جاری یکی از مهمترین اهداف این صنعت در سال جهاد اقتصادی است و نیز صادرات این صنعت در سال های اخیر رشد چشمگیری را تجربه کرده ، آمار سال ۱۳۸۹ نشانگر رشد ۹.۵ درصدی وزنی محصولات این صنعت در مقایسه با سال ۱۳۸۸است .
وی ‌مهمترین دلیل کاهش صادرات این صنعت را اعمال عوارض هفت درصدی از سوی ستاد تنظیم بازار در آبان ماه سال ۱۳۹۱، ممنوعیت صادرات مواد اولیه ، نوسانات قیمت ارز که منجر به گسترش وادات محصول به صورت قاچاق شده، گرانی مواد اولیه که به طور عملی موجب افزایش قیمت تمام شده این نوع محصول شده و کمبود نقدینگی واحدهای تولیدی برشمرد.

 

 رشد ۳.۵ درصدی محصولات لبنی

معاون کل سازمان توسعه تجارت میزان صادرات محصولات لبنی در سال گذشته رااز نظر ارزشی در مجموع ۵۶۲ میلیون دلار به حجم ۲۹۹.۷ هزارتن اعلام کرد که نسبت به سال قبل به ترتیب از نظر ارزشی معادل ۳.۵ درصد و از نظر وزنی با رشد ۴ درصدی روبرو بوده است .در بین اقلام صادراتی این گروه صادرات انواع بستنی در این مدت به ۲۲۱ میلیون دلار رسید که ۳۹ درصد رشد را نشان می دهد .
وی با بیان این که رشد صادرات در این صنعت روند کندتری نسبت به سال های قبل دارد ، ‌دلیل آن را وضع عوارض ۷ درصدی صادراتی اعلام کرد.
کرمانشاهی افزود: ‌برخی دلایل نوسان و یا رکود قطعی در صادرات این محصولات از سوی شرکت های تولیدی – صادراتی را براساس نتایج بررسی های کارشناسی، رکود حاکم بر بازار و کاهش قدرت خرید مردم در بازارهای هدف ، عدم ثبات در قوانین و مقررات داخلی عراق و بسته شدن مرزهای این کشور به طور مکرر با توجه به اینکه عراق بازار عمده و اصلی این محصولات است و حضور رقبای قوی نظیر ترکیه در بازار عراق ، می دانند.
وی روند کاهشی بهای جهانی فرآورده های لبنی و غیررقابتی شدن تولیدات داخلی در مقایسه با محصولات مشابه خارجی را با توجه به سهم ۳۶ درصدی فرآورده های لبنی در سبد صادراتی صنایع غذایی کشور درسال ۱۳۹۱ و ظرفیت های مناسب کشورهای هدف برای خرید محصول ایرانی مورد توجه قرار داد و گفت: ‌ثبت برندهای ایرانی در بازارهای منطقه ای بسیار اهمیت دارد که دراین راستا رایزنان بازرگانی می توانند همکاری لازم را انجام دهند.


رشد ۶۸.۷ درصدی صادرات انواع ماکارونی

به گفته کرمانشاهی در سال ۱۳۹۱ به میزان ‌۵۵ هزارتن انواع ماکارونی و محصولات مشابه به ارزش ۵۰.۶ میلیون دلار به خارج از کشور صادر شده که نسبت به سال قبل از آن به لحاظ ارزشی ۶۸.۷ درصد و به لحاظ وزنی ۵۹ درصد رشد داشته است .
معاون کل سازمان توسعه تجارت افزود:‌صنعت ماکارونی یکی از صنایع نوین در حوزه صنعت غذا است که در حال حاضر محصولات متنوعی با ارزش افزوده بالا تولید و صادر می کند و با بازاریابی وسیع ، سهم مناسبی از بازارهای منطقه ای را از آن کشور کرده است ، بنابراین باید تمهیداتی اندیشیده شود تا تامین مواد اولیه اساسی این صنعت در بخش صادرات با سرعت و بوروکراسی کمتری انجام گیرد تا اهداف مورد نظر محقق شود. همچنین عوارض اعلام شده از سوی ستاد تنظیم بازار بر روی این صنعت ۱۵ درصد اعلام شده است .

 

 رشد ۲۳ درصدی صادرات رب گوجه فرنگی

کرمانشاهی صادرات رب گوجه فرنگی در سال ۱۳۹۱ را ۱۹۴ میلیون دلار به وزن ۱۱۱.۶ هزار تن اعلام کرد و افزود:‌ این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از لحاظ ارزشی ۲۳ درصد و از نظر وزنی ۱۳ درصد افزایش را نشان می دهد.
وی با بیان این که ، تولید رب گوجه فرنگی دستخوش تغییرات میزان تولید و به تبع آن قیمت گوجه فرنگی در کشور است، افزود: ‌با توجه به روند افزایش تقاضای جهانی برای رب گوجه فرنگی و محصولات مشابه آن، بازار بسیاری خوبی برای این محصولات در کشورهای اطراف (عراق ،‌افغانستان ،‌آسیای میانه) به وی‍ژه روسیه و شرق اروپا وجود دارد.
معاون کل سازمان توسعه تجارت تصریح کرد : کشور چین که یکی از تولیدکنندگان عمده رب گوجه فرنگی است، در سال های اخیر با افزایش تقاضای داخلی مواجه شده است که خود عاملی برای کاهش صادرات آن کشور به شمار می رود.
وی ادامه داد: به نظر می رسد با بسته بندی رب گوجه فرنگی در قوطی های کوچک مناسب مصرف کننده نهایی، بازار داغ تری داشته باشد و بنابراین حرکت تولید و صادرکنندگان داخلی در آینده به احتمال بیشتر به این سمت و سو خواهد بود.
کرمانشاهی تاکید کرد که ‌تامین مواد اولیه مورد نیاز صنعت با قیمت مناسب ، وجود تقویم کشت مناسب و توجه به واریته های مناسب جهت تولید رب گوجه فرنگی می تواند منجر به افزایش تولید و صادرات این محصول شود.

 

رشد ۲۹ درصدی صادرات انواع کنسانتره و کنسانتره میوه جات

وی میزان صادرات انواع کنسانتره و کنسانتره میوه جات درسال ۱۳۹۱ را ۶۰ هزارتن به ارزش ۱۱۰.۷ میلیون دلار اعلام کرد که در مقایسه با سال قبل از آن از لحاظ ارزشی ‌۲۹ درصد و از نظر وزنی ۱۵.۴ درصد رشد دارد.
معاون کل سازمان توسعه تجارت، نوسانات تولید محصولات کشاورزی در سال های مختلف به دلایل گوناگون و افزایش هزینه های تولید به صورت سالانه را از جمله مهمترین نگرانی های تولید و صادرات محصولات این گروه عنوان کرد که با تاثیرپذیری از این عوامل، وضعیت صادرات این محصولات در سال های مختلف در نوسان بوده است.
کرمانشاهی افزود: عوارض اعلام شده بر روی صنعت کنسانتره و آبمیوه از سوی ستاد تنظیم بازار در اواسط آبان ماه سال ۱۳۹۱ ، ۷ درصد اعلام شده است .

 

موانع پیش روی صادرات خمیرمایه

وی درباره صادرات انواع خمیرمایه گفت:‌ این صادرات در سال ۱۳۹۱ در مقایسه با سال قبل از آن از لحاظ وزنی ۲۸ درصد و از نظر ارزشی ۲۷ درصد رشد داشته و به ترتیب ۹.۶ هزارتن و به ارزش ۱۹ میلیون دلار رسیده است .
کرمانشاهی ‌نبود مواد اولیه و مورد نیاز صنایع تولید خمیرمایه (ملاس )، ‌کاهش تولید شکر و به تبع آن کاهش تولید ملاس کشور که منجر به افزایش قیمت این محصول در بازار و به تبع آن افزایش قیمت تمام شده خمیرمایه شده را از مهمترین موانع پیش روی صادرات انواع خمیرمایه اعلام کرد .
معاون کل سازمان توسعه تجارت این موضوع را نیز عنوان کرد که در سال های اخیر به دلیل کشت نشدن چغندر قند توسط کشاورزان ، کارخانجات تولید شکر نیز با معضل تامین مواد اولیه (چغندر و نیشکر) مواجه بوده اند که با اتخاذ تدابیر صحیح از سوی وزارت جهاد کشاورزی می توان روند تولید این محصولات را در کشور توسعه داد و از سویی در مقطع فعلی (کوتاه مدت ) برای جبران کمبود ملاس در کشور با کاهش تعرفه واردات ملاس نسبت به تامین نیاز واحدهای تولیدی خمیرمایه و الکل اقدام کرد.
وی در بخش دیگری از این گفت و گو اظهار کرد: ‌صادرات آب معدنی و آشامیدنی در سال گذشته ‌۳۹ هزارتن به ارزش ۲۶.۵ میلیون دلاربوده که نسبت به یک سال قبل از آن از نظر ارزشی ۱۵.۲ درصد و از نظر وزنی ۰.۵ درصد افزایش داشته است .

 

 نقش شرکای بین المللی در تغییر روند فعلی صادرات آب معدنی و آشامیدنی

کرمانشاهی ادامه داد: با توجه به افزایش ظرفیت تولید در برخی واحدهای تولیدی کشور و نیز حضور شرکای بین المللی با خرید سهام شرکت های مهم داخلی کشور در آینده نزدیک ، تغییر روند فعلی صادرات این محصولات دور از انتظار نیست .
به گفته وی در سال ۱۳۹۱ صادرات انواع کمپوت و کنسرو براساس ارزشی معادل ۹۷ میلیون دلار و از نظر وزنی ۳۷ هزار تن بوده که در مقایسه با سال ۱۳۹۰ ، از ۴۱ درصد رشد ارزشی و ۲۷.۵ درصد رشد وزنی برخوردار بوده است .
معاون کل سازمان توسعه تجارت افزود:‌ ‌از آنجایی که عمده صادرات انواع کمپوت و کنسرو به کشورهای افغانستان و عراق انجام شده و این کشورها به تازگی سطح استانداردهای خود را در حد کشورهای اروپایی افزایش داده اند، در نتیجه دیگر صادرات چندانی به کشورهای مذکور صورت نمی گیرد.
کرمانشاهی حضور رقبای جدی نظیر چین و ترکیه را از دیگر دلایل کاهش صادرات این محصول عنوان کرد.
از نظر معاون کل سازمان توسعه تجارت، صادرات زمانی اتفاق می افتد که کشوری مازاد تولید داشته و پس از تامین نیاز داخلی خود بتواند به فکر صادرات باشد که البته با توجه به خشکسالی های گسترده در ایران شاید این امر به اندازه مطلوبی میسرنشود .

وی افزود:‌ اگر دولت اقدام به سرمایه گذاری زیر بنایی دربخش کشاورزی کند و ماشین آلات جدیدی را در اختیار کشاورزان قرار دهد یا به ترویج فناوری نوین در بین کشاورزان بپردازد ، دراین صورت می توان امیدوارتر بود که در آینده ای بسیار نزدیک ایران یکی از تامین کنندگان عمده موادغذایی مورد نیاز کشورهای حاشیه خلیج فارس باشد و با این روش ارز بیشتری وارد کشور شود و همچنین شاخص صادرات غیرنفتی ایران بهبود یابد .

کد خبر 23701

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =