نظام پخش و توزیع مواد غذایی در کشور هنوز هم متناسب با روند توسعه صنایع غذایی رشد نکرده است. باورهای سنتی حاکم در این بخش در کنار ساختار فرسوده ای که امکان تطابق با فضای جدید را کمتر کرده است، نظام پخش و توزیع را در بسیاری موارد به صورت پاشنه آشیل صنایع غذایی معرفی می کند. پربیراه نیست که این روزها وقتی پای صحبت های مدیران عامل صنایع غذایی می نشینیم توزیع و پخش را یکی از معضلات خود برمی شمرند. این شرایط درحالی در کشور ما خود را نشان داده که این روزها دیگر سیستم سنتی فعلی ما در کمتر کشوری اجرا می شود و شاید ما هم چاره ای جز ایجاد سازمان های فروش و مارکتینگ و جایگزینی آن با شرایط موجود را نداشته باشیم. در این رابطه بی مناسبت ندیدیم تا پای صحبت های مهندس نصرت نصیری از مشاوران زبده و مطرح صنایع غذایی که کارنامه ای درخشان از خود در شرکت های به نام برجای گذاشته و در زمینه تحقیق و توسعه، توزیع، فروش و بازاریابی، مشاوره ارزنده ای به شرکت های صنایع غذایی ارایه کرده است بنشینیم که ماحصل آن در ادامه می آید:
نظام توزیع و فروش امروزه به عنوان یکی از چالش های اصلی صنایع غذایی خود را معرفی کرده است، این درحالی که نسبت به کمبود نقدینگی، نوسان نرخ ارز و تامین مواد اولیه کمتر به آن پرداخته شده. در این رابطه چه نظری دارید؟
نظام توزیع صنایع غذایی از اواسط دهه 40 به صورت مویرگی در کشور با نام های گروه صنعتی «البرز»، «یک و یک» و «گروه صنعتی بهشهر» شکل گرفت. مساله اصلی شرکت های پخش آن زمان تامین و توزیع فیزیکی کالاها بود، یعنی مشکلی برای فروش وجود ندارد. به همین دلیل  هنوز هم بخش بازرگانی پاشنه آشیل شرکت های پخش و فروش است. اصولا سازمان های فروش مواد غذایی در کشور بر مبنای سازمان های سواره و مشتری پیاده شکل گرفت. حال با چنین رویکردی وارد دهه 70 شدیم و به تدریج عرضه محصولات غذایی افزایش یافت و فضای بازار، رقابتی شد و سازمان های فروش شکل بهتری یافت، اما نظام توزیع ما هنوز در همان شرایط دهه 40 قرار دارد. به عبارتی اگر صنایع غذایی را دارای 4 پایه درنظر بگیریم که پایه اول کشاورزی و تامین مواد اولیه، پایه دوم کارخانه، پایه سوم مدیریت و تولید و پایه چهارم مدیریت توزیع باشد، هم اکنون مدیریت توزیع جزو پایه لنگ این چهارپایه است. امروز نظام توزیع ما نظامی سنتی است، به رغم اینکه ممکن است ظاهرش دارای GPS و انواع نرم افزارهای روز باشد، اما از نظر ساختاری سنتی است. به همین دلیل شرکتی که در سال 91 ایجاد شده هم، نام خود را شرکت پخش می گذارد.
یک شرکت پخش خوب و یا یک سازمان فروش چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟
امروز باید قوی ترین دپارتمان یک سازمان فروش پخش مارکتینگ و بازاریابی آن باشد، باید دارای تحقیقات بازار بوده و بر مبنای سلایق مشتری شکل بگیرد، اما به دلیل آنکه هنوز نظام کار این شرکت های پخش با کارکرد ویزیتوری موجودی انبار بالا شکل گرفته، فاصله بسیاری با یک سازمان فروش منسجم مشاهده می شود. در سازمان فروش، فرآیند فروش زمانی آغاز می شود که مشتری نسبت به خرید کالا امتناع می کند، بپذیریم تا هنگامی که مشتری خواستار آن کالا است، فروش انجام نمی شود، تنها کار توزیع را انجام می دهیم. درواقع شرکت های پخش فعلی از زمانی که مشتری نسبت به خرید کالا اظهار بی میلی کرد، دیگر هیچ برنامه ای ندارند و به دلیل سنتی بودن ساختار شرکت های پخش همواره با موجودی انبارهای بالا، حجم برگشتی و ... مواجه هستیم. درواقع دیگر سوپرمارکت ها هر کالایی را قبول نمی کنند و به عبارتی اختیار تولیدکننده به دست سوپرمارکت ها افتاده است. در این شرایط نظام توزیع هنوز نمی تواند روابط خود با سوپرمارکتی و خرده فروش را به گونه ای اصلی هدایت کند تا هزینه فروش محصولاتش تا این حدافزایش نیابد. ما هم اکنون در برخی محصولات غذایی تا 50 درصد هزینه فروش می دهیم. امروز دیگر نگاه دلالی به این مساله نداریم، چراکه شاید یکی از بخش های حائز اهمیت همین سازمان توزیع و فروش باشد، اما به دلیل آنکه این بخش رشد اصولی نکرده تبدیل به گلوگاه برای صنایع غذایی شده است. بنابراین نیازمند یک مهندسی مجدد و یک انقلاب زیربنایی در سیستم توزیع و فروش موادغذایی هستیم.
توسعه فروشگاه های زنجیره ای چه تاثیری بر روی سیستم توزیع و فروش موادغذایی گذاشته است؟
با ظهور این فروشگاه ها نظام توزیع و خرده فروشی صنایع غذایی در حال تغییر است. نظام توزیع مویرگی ما باید با نظام خرده فروشی ما سنخیتی پیدا کند. سبک زندگی مردم هم امروزه شیوه مصرف مواد غذایی را تغییر داده است. در این شرایط نظام توزیع و پخش ما هم نیاز به همگونی با شرایط موجود دارد و در این رابطه باید فعالیت بسیاری صورت پذیرد.

 

کد خبر 23714

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • م- قهری ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    6 0
    کاملا درست است ولی هیچ شرکتی تمایل به خرید اطلاعات ازمشاورین در راه اصلاح ساختارهای خود ندارد.
  • بهادر افشار ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
    30 0
    خدمات مشاوره در صنايع غذايي 1.ارائه خدمات مشاوره ای در زمینه تاسیس، راه اندازی، تولید، توسعه و تحقیقات 2. ارائه طرح توجیهی و business plane 3. ارائه نقشه های ساختمانی و تاسیسات و پشتیبانی و جزئیات سازه ویژه طرح بر اساس مبنای استاندارد جهت استفاده بهینه از فضای موجود 4. ارائه خدمات مشاوره ای در خصوص ماشین آلات مورد نیاز و نقشه چیدمان و ارتباط ماشین آلات در سایت تولید و بخش تاسیسات و پشتیبانی 5. طراحی و ارائه محصول جدید مطابق با امکانات و شرایط موجود هر واحد تولیدی 6. ارائه سیستم های موثر کنترل کیفیت در جهت ارتقای محصول و کاهش ضایعات و مرجوعی 7. معرفی سازندگان داخلی و خارجی ماشین آلات، تهیه و توزیع کنندگان مواد اولیه و اقلام بسته بندی 8. تدوین استانداردهای داخلی کارخانه جات تولیدی و ارائه مشاوره در خصوص اخذ مجوزهای لازم از مراجع مربوطه 9. ارائه خدمات مشاوره ای در خصوص اخذ مجوزهای بین المللی شامل HACCP, ISO9001, ISO22000 و کالیبراسیون 10. ارائه خدمات مشاوره ای در خصو اخذ مجوزهای از سازمان غذا و دارو و موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی 11. آموزش پرسنل تولید و کنترل کیفیت واحد تولیدی با ارائه مدرک آموزشی زیر نظر سازمان آموزش فنی و حرفه ای 12. ایجاد مرکز اطلاع رسانی صنایع غذایی 13. ایجاد مرکز تحقیقات صنایع غذایی جهت رفع مشکلات تولیدی در واحد های صنایع غذایی 14. طراحی و تجهیز بخش های مختلف کارخانه 15. نمونه برداری و ارسال نمونه به آزمایشگهای همکار مور تائید سازمان غذا ودارو و موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی 16. بازرگانی مواد غذایی شامل تامین مواد اولیه کارخاجات صنایع غذایی خدماتی که توسط اینجانب قابل ارائه است به شرح ذیل می باشد: 1- مشاوره در امر فرمولاسیون فرآوری محصول (نوشیدنی های میوه ای – نکتارهای میوه ای – آبمیوه جات)، کنترل فرآیند محصول تا تولید نهایی و اخذ مجوزهای مربوطه .(این بخش شامل ارائه خدمات ذیل می باشد) - ارائه آموزشهای لازم به منظور انجام صحیح آزمایشات مورد نیاز (از مرحله دریافت تا محصول نهایی) و مراحل فرآوری محصول. - مستند سازی مراحل آزمایشگاهی و فرآوری محصول . - ارائه فرمولاسیون و تعیین ویژگی های محصول در جریان تولید (ویژگی های بهداشتی ، ویژگی های حسی، ویژگی های میکروبی و ویژگی های شیمیایی). - نظارت بر تولیدات آزمایشی و نهایی محصول . - ارائه طرح کنترل دوره ای و بازدید ادواری از ثبات تولید محصول . - مهندسی معکوس و عارضه یابی صنعتی در جهت بهبود کیفیت محصولات غذایی . 2- مشاوره جهت تدوین طرح های توجیهی و بررسی امکان سنجی خطوط تولید صنایع غذایی . 3- مشاوره جهت طراحی ، ساخت ، تجهیز ، توسعه و راه اندازی کلیه سیستم های آزمایشگاهی (آزمایشگاه های شیمیایی ، میکروبیولوژی و ......) کارخانجات صنایع غذایی و اخذ مجوزها و استانداردهای مربوطه (استانداردهای ملی و اجباری و تشویقی). 4- پیاده سازی و استقرار سیستمهای مدیریت کیفیت در واحدهای صنایع غذایی و اخذ گواهینامه های مربوطه. 5- مشاوره جهت نصب، راه اندازی و احداث کلیه کارخانجات صنایع غذایی . 6- مشاوره در خرید ماشین آلات و مواد اولیه کارخانجات صنایع غذایی . بهادر افشار مشاور صنعت غذا 09143404015
  • هومن ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۸
    1 0
    با سلام اگر امکان داره در مورد راه اندازی به صورت کارگاه در شهرک صنعتی در استان کرمانشاه و توجیهی بودن طرح و میزان سرمایه گذاری طرح و چگونگی موفقیت در ادامه طرح مرا راهنمایی کنید ؛
  • M ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۱
    0 0
    باسلام بنده تمایل به پخش موادغذایی در شهرستانهای غرب کشور دارم سوال 1-آیا تاسیس شرکت به صرفه هست؟ویا نه فقط انباری را اجاره و با نام ناشناس توزیع شود 2-خرید ناوگان به صرفه هست ؟ویا اجاره ناودان؟ 3-هرگونه کمک وتوضحیات دیگر بیشتر بهره مند خواهیم شد 4-تمایل به استفاده از مشاوره حضوری هم دارم ویا بازدید از شرکت های پخش
  • عوض زاده ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    2 0
    با سلام خدمت برادر گرامی . خواستم راهنمایی بگیرم که چطور میتونم خرما رو از زمانی که از نخل برداشت میکنن و جهت مصرف بسته بندی میکنن ( همه نوع بسته بندی ) بمدت زیاد مثلاً 6 ماه نگهداری شود . و همچنین خواستم بپرسم خرما توی چطور بسته بندی هایی سالم میمونه و خراب نمیشه و توی چطور بسته بندی خراب میشه ؟ با تشکر فراوان