فود پرس- جمعی از مدیران صنایع روغن نباتی و روغنکشی در دیدار با عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس از تاسیس صندوق حمایت از توسعه کشت دانه های روغنی استقبال کردند.

به گزارش خبرنگار «فود پرس» در این دیدار که در محل کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی تشکیل شد عباس پاپی زاده، سخنگوی کمیسیون کشاورزی طی سخنانی با اشاره به کم نظیر بودن حمایت نمایندگان مجلس از طرح صندوق حمایت ازتوسعه کشت دانه های روغنی اظهار داشت: وابستگی کشور به واردات روغن کنجاله تهدید جدی برای کشور محسوب می شود.
 وی افزود: متاسفانه برخی از مدیران وزارت جهادکشاورزی بر این باورند که وابستگی 93 درصدی به واردات با وابستگی 100 درصدی تفاوت چندانی ندارد.
وي خاطرنشان کرد: باید با مشارکت بخش خصوصی و کمک مجلس عزم راسخی در زمینه توسعه کشت دانه های روغنی و کاهش وابستگی در کشور شود.
پاپی زاده گفت:  با تاسیس صندوق تخصصی در زمینه کشت دانه های روغنی، منابع مالی لازم برای توسعه کشت در کشور فراهم شده و اختیارات آن نیز به بخش خصوصی واگذار می شود.
وی با بیان اینکه هیچ یک از دولت های گذشته در نیل به خودکفایی در زمینه تولید دانه ای روغنی و کاهش وابستگی به روغن و کنجاله موفق نبوده اند ابراز امیدواری کرد بخش خصوصی بتواند  با استفاده از امکانات موجود و برنامه ریزی مدون این تهدید را به فرصت تبدیل نماید.
سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس ضمن ابراز خوشحالی از حمایت کارخانجات روغنکشی و روغن نباتی از این طرح گفت: افزایش اعتبارات صندوق از طریق منابع بودجه ای دولت انجام خواهد شد و کمیسیون کشاورزی در نظر دارد نظرات بخش خصوصی را در این طرح اجرایی کند.

 در ادامه این نشست قاسم فلاحتی، دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران نیز طی سخنانی از آمادگی صنعت برای همکاری و حضور موثر در اجرای این طرح خبر داد و گفت: بخش خصوصی از 46 سال پیش یک قدم از دولت جلوتر بوده و با تشکیل شرکت توسعه کشت دانه های روغنی به فکر افزایش تولید روغن و کنجاله در داخل کشور بوده است.
وی افزود: اگر صندوق به شکل دولتی تاسیس شود مثل سایر صندوق ها به حیاط خلوت دولتی ها و بازنشستگان تبدیل خواهد شد.
فلاحتی همچنین خاطرنشان کرد: نباید هزینه تامین مالی بر دوش بخش خصوصی تحمیل شود بلکه دولت و بخش خصوصی باید در این طرح به طور متعادل مشارکت مالی داشته باشند.
دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران با اشاره به اینکه صنعت در گذشته یکی از پیشنهاد دهندگان تشکیل این صندوق بوده است گفت: بخشهای مختلف این طرح توسط کارشناسان و دست اندرکاران صنعت مورد بحث و بررسی قرار گرفته و به زودی نقطه نظرات صنایع روغن نباتی و روغنکشی به کمیسیون کشاورزی اعلام می شود.

در پایان جلسه نیز مقررشد ایوب فصاحت کلیه نظرات و بحث های مربوط به این طرح را بررسی و جمع بندی  کرده و به کمیسیون کشاورزی ارائه کند.

 

کد خبر 23745

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =