عضو کمیسیون کشاورزی گفت: یکی از بسته‌های تولید وزارت جهاد کشاورزی در راستای اقتصاد مقاومتی، تولید دانه‌های روغنی به قصد کاهش وابستگی 90 درصدی واردات دانه‌های روغنی است.

محمد تقی توکلی عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در مورد علت وابستگی 90 درصدی کشور به واردات روغن‌ و اینکه چه برنامه‌ریزی برای کاهش این وابستگی باید داشته باشیم، گفت: بیشترین واردات کشور در مورد روغن است و کشور در هیچ محصولی به اندازه روغن وابستگی به واردات از خارج ندارد.

وی با اشاره به دلایل وابستگی به روغن وارداتی افزود: مقدار تولید دانه‌های روغنی در کشور محدود است و همچنین مشوقی برای تولید این محصولات وجود ندارد.

عضو کمیسیون کشاورزی بیان داشت: کشاورزان در رابطه با تولید محصولات کشاورزی به سمت تولید محصولاتی می‌روند که به لحاظ اقتصادی درآمد بیشتری برای آنها داشته باشد و بنابراین این مسئله بر روی کشت دانه‌های روغنی تأثیرگذار است.

توکلی بیان داشت: تاکنون برای کشت دانه‌های روغنی در کشور برنامه‌ریزی و حمایتی نشده است و اگر هم برنامه‌ای برای کشت بوده چندان منسجم نبوده است.

وی افزود: در کمیسیون کشاورزی مجلس بحثی در مورد  ایجاد صندوق حمایت از دانه‌های روغنی و زیتون مطرح و بررسی شده و کارهایی آن انجام شده و طرح آماده ارسال به صحن مجلس است.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در صورتی که صندوق مذکور ایجاد شود، از محل منابع این صندوق می‌توان کشت دانه‌های روغنی را گسترش داد و از کشاورزان برای تولید دانه‌های روغنی حمایت کرد.

 عضو کمیسیون کشاورزی بیان داشت: یکی از بسته‌های تولیدی وزارت جهاد کشاورزی در برنامه اقتصاد مقاومتی دولت، تولید دانه‌های روغنی است و دولت به دلیل کاهش وابستگی 90 درصدی به واردات دانه‌های روغنی، قصد افزایش تولید دانه‌های روغنی را دارد.

توکلی بیان داشت: در صورت افزایش تولید دانه‌های روغنی در کشور، به تبع آن خوراک دام هم در داخل تولید می‌شود و بنابراین وابستگی به واردات نهاده‌های دامی هم کاهش می‌یابد.

وی افزود: این صندوق، حمایتی است و هیات امنایی متشکل از بخش خصوصی و موسسه عمومی غیر دولتی دارد که می‌تواند از طریق منابع صندوق بخشی از هزینه‌های تولید دانه‌های روغنی را به کشاورز کمک کند.

وی افزود: همچنین این صندوق می‌تواند در خرید تضمینی بخش‌هایی از محصول تولیدی دانه‌های روغنی دخیل باشد و از این طریق کشاورز نسبت به حمایت از تولید دانه‌های روغنی اطمینان خاطر به دست می‌آورد.

توکلی افزود: انجام این کار به بازه زمانی 5 تا 7 ساله نیازمند است و تحقق این برنامه‌ زمان‌بر است.

توکلی بیان داشت: در مقطعی به تولید برخی از دانه‌های روغنی مثل کلزا اهمیت زیادی داده شد و کشت این محصول به صورت جدی پیگیری شد.

وی افزود: ولی کشت این محصولات مثل محصولات استراتژیک نیست که دولت از آنها حمایت کند، یا حتی برای تولید آنها مشوقی در نظر بگیرد. 
کد خبر تشکیل صندوق حمایت از دانه‌های روغنی مجلس حمایت از تولید دانه‌های روغنی در اقتصاد مقاومتی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حمید ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۳
    1 0
    متاسفانه نبود تدبیر ومدیریت ,تولید دانه های روغنی را به اینجا کشانده است .به نظر من دخالت مستقیم دولت فسادآوراست ,کمااینکه درخرید تضمینی امسال کلزا آثار آن دربازار وچهره کشاورزان هویداست سوال این است که چرا تصمیمات غلط همچنان استمرار دارد وماهمچنان برآن پافشاری میکنیم همه میدانندکه عمده خوراک دام وطیور درداخل کشور رانهاده هایی چون ذرت وکنجاله, آنهم کنجاله سویا تشکیل میدهند ومصرف کنجاله کلزا بسیار محدود است وپایه گذاری خودکفایی روغن براساس توسعه کشت کلزا امری مطالعه نشده است اما درخصوص تمایل کشاورزان به عدم کشت دانه های روغنی وبه صرفه بودن سایرمحصولات باید گفت اکنون عملکرد مثلا کلزا درهرهکتارزیر 2تن است چون که عدم تدبیر مناسب درانتخاب بذر خوب مارا به اینجا رسانده است اگر عملکرد بیش از4 تن شود که این مهم دوراز تصور نیست وشاهد آن عملکرد برداشت درآغاز کشت کلزا درایران بوده است آیا آن زمان باز هم برای کشاورز توجیه اقتصادی وجود نخواهدداشت ؟ضمن اینکه استفاده اززمین دردوکشت متوالی وضعیت اقتصادی کشاورزان مظلوم وارزشمند رامتحول خواهد کرد اما کو گوش شنوا ؟!!!!!!!!