۰ نفر
۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۶
نخستين تمبرهاي چوبي و پارچه‌اي جهان و تمبرهايي با بوي واقعي ميوه درموزه آستان قدس رضوي به نمايش گذاشته شده است.


به گزارش ويژه برنامه‌هاي ستاد خبري دهه پاياني صفر آستان قدس رضوي، در گنجينه تمبر موزه آستان قدس رضوي، تمبرهاي نفيس و منحصر به فردي مانند تمبر «پني سياه» که نخستين تمبر منتشر شده جهان است و برخي از اين تمبرهاي جذاب نظير تمبرهايي با تصاوير ميوه‌هاي مختلف که بوي مخصوص همان ميوه ها را دارند، تمبرهايي با تصويرسکه در ابعاد واقعي و تمبر منتشره شركت پست كشور هند با بوي خوش چوب صندل نگهداري مي‌شود. همچنين تمبرهاي مختلف جهان که ابعاد و اشکال متنوعي شامل دايره، مثلث، 6 ضلعي، 8 ضلعي، نقشه جغرافيايي، نقوش برجسته و... دارند که توسط کشورهاي اتريش، آرژانتين، ازبکستان، استراليا، بنگلادش، پرتغال، ژاپن، سوئد، سوئيس، سوريه، فنلاند، کانادا، لهستان و... چاپ و انتشار يافته اند نيز در اين گنجينه در معرض ديد عموم قرار دارند.

اين گزارش حاكي است برخي ديگر از تمبرها در اين گنجينه با موضوع توربافي روي پارچه که روي ورقه اي نازک از چوب درخت توس انتشار يافته اند كه ابعاد اين تمبرها 40×48 ميليمتر، بهاء اسمي هر دوي آنها 80 /2 يورو و نقش روي اين تمبرها، «گل» و «کليساي جامع قرون وسطايي سن وينچنزو» در نزديکي «گاليانو» در شهر «کانتو» در استان «کامو» کشور ايتاليا مي‌باشند.

گنجينة تمبرِ موزة آستان قدس رضوي يکي از پايگاه‌هاي مطالعاتي غني در حوزة تاريخچة پُست و تمبرشناسي در منطقة خاورميانه است كه «در گنجينة تمبر، بيش از 700 هزار قطعه تمبر، پاکت‌نامه‌هاي پُستي، پاکت‌نامه‌هاي مُهر روز، کارت‌پُستال و برچسب‌هاي پُستي نگه‌داري مي‌شود».گنجينه تمبر، اسکناس و سکّه موزه آستان قدس رضوي، با در اختيار داشتنِ مجموعه‌اي از تمبرهاي تاريخي و فرهنگي ايران و ساير کشورهاي جهان، سالانه پذيراي صدها هزار نفر از زائران و مجاوران حرم مطهر رضوي، گردشگران داخلي و خارجي، مجموعه‌داران تمبر از سراسر ايران و ساير کشورهاي جهان، دانشجويان و پژوهشگران است.گنجينه تمبر موزه آستان قدس رضوي با تمبرهاي نفيسي نظير تمبرهاي چوبي و پارچه‌اي، تمبرهايي با تصاوير ميوه‌هاي مختلف که بوي مخصوص همان ميوه ها را مي‌دهند، تمبرهايي با تصاوير سکّه در ابعاد واقعي و تمبرهاي كشور هندوستان با بوي خوش چوب صندل، يکي از جذاب‌ترين و ديدني‌ترين گنجينه‌هاي تمبر منطقه خاورميانه، روزانه پذيراي بسياري از علاقه‌مندان و دوستداران آثار فرهنگي مي‌باشد.

کد خبر 240cc521b951436d869b9b9fe3b324e6

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =