این روزها که فصل برداشت گندم در منطقه قروه آغاز شده است، بازار خرید گندم از سوی دلالان داغ داغ است و این سوتر سیلوها و مراکز خرید دولتی، سرمازده شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فارس از قروه، خوشه‌های طلایی از مزارع گندم در شهرستان قروه چند روزی است که آغاز شده و همت و تلاش گندم‌کاران دو چندان شده است.

امسال 85 هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی قروه زیر کشت گندم قرار گرفته است که پیش‌بینی‌ها حکایت از برداشت 135 هزار تن گندم از آن دارد.

در حالیکه انتظار می‌رود 110 هزار تن محصول مازاد بر مصرف کشاورزان از سوی 7مرکز تعاون روستایی و 2 سیلوی صنعتی خریداری شود، اما ورود دلالان به بازار خرید گندم، این روند را با کندی زیادی مواجه کرده است طوری که تاکنون تنها 867 تن گندم از کشاورزان خریداری شده است و دلالان با پیشتازی در این عرصه بیش از 3 هزار تن محصول خریداری کرده‌اند و این برکت سفره‌های مردم را در بدترین شرایط محیطی نگهداری می‌کنند.

الف- ع یکی از دلالان گندم در قروه است که کار خرید گندم را از 35 سال پیش آغاز کرده است.

وی درباره دلیل انتخاب این شغل گفت: خودم کشاورز بوده‌ام و برای کمک به کشاورزان وارد این عرصه شده‌ام.

وی افزود: برای خرید گندم افت‌زنی نداریم و تاکنون 800 تن گندم از قرار کیلویی 750 تومان خریداری کرده‌ایم و به مقاصد تعیین‌شده یعنی کارخانه‌های آرد مرکز کشور ارسال خواهیم کرد.

از او می‌پرسم، خبر دارید که امسال گندم از استان ممنوع‌الخروج شده است؟ می‌گوید: نه خبر ندارم، می‌گویم: با این وضعیت گندم خریداری شده را چکار خواهید کرد؟ جواب می‌دهد: شاید انبار کنم و یا به دولت تحویل بدهم.

به انبار سرپوشیده این مرکز می‌روم، مرغ و خروس‌ها آزادانه بر روی تل گندم در حال دانه چیدن هستند، در قسمتی دیگر گندم سم‌زده با گندم غیرسمی مخلوط شده است، از آقای ع می‌پرسم: این شرایط برای نگهداری گندمی که قرار است نان مردم از آن تامین شود، مطلوب نیست، می‌گوید: این گندم برای مصرف خوراک دام و طیور است و به مصرف انسانی نمی‌رسد.

وی دلیل این گفته را پایین بودن کیفیت این گندم عنوان می‌کند که سن‌زده هستند و مصرف انسانی ندارد.

مدیر جهاد کشاورزی قروه که از ابتدای این گفت‌وگو با ما همراه است، می‌گوید: امسال از پاک‌ترین سال‌ها از نظر آلودگی مزارع به آفت سن بوده است و در این زمینه مشکلی نبوده است.

از خسرو کریمی‌پناه می‌پرسم: آیا کیفیت این گندم پایین است؟ می‌گوید نه اتفاقا از گندم‌های درجه یک است.

وی با اشاره به فعالیت 10 مرکز غیررسمی و دلالی در بازار گندم گفت: قیمت پیشنهادی این مراکز بیش از نرخ تضمینی دولتی است.

کریمی‌پناه از توزین نبودن برخی باسکول‌های دلال‌ها خبر داد و افزود: در عمل بهای گندمی که دست کشاورز را می‌گیرد بسیار کمتر از نرخ مصوب دولتی می‌شود و دلالان به نوعی با کلاهبرداری دسترنج کشاورزان را به نرخ نازل می‌خرند.

یک سوال اینجاست؛ آیا سیلوها و مراکز خرید دولتی در سال‌های گذشته عملکرد مطلوبی در جلب رضایت کشاورزان داشته‌اند؟

کریمی‌پناه در پاسخ به این سوال می گوید  که متاسفانه سیلوها با سخت گیریهای بی مورد در سالهای گذشته و افت زنی‌های خارج از واقعیت، موجب گرمی بازار دلالان شدند که امسال تلاش شده است تمامی این موارد به صفر برسد.

چند تن از کشاورزان در یکی دیگر از مراکز خرید غیررسمی گردهم جمع شده‌اند و آنگونه که من از صحبت‌هایشان برداشت کردم برای پرس و جوی نرخ گندم به این مکان آمده بودند.

از یکی از آنها پرسیدم؛ چند هکتار گندم دارید؟ می‌گوید 50 هکتار، تا الان هم برداشت نکرده‌ام.

می‌پرسم می‌خواهید گندمتان را به دلال‌ها بفروشید؟ می‌گوید: بله که به اینها می‌فروشم، نرخ اینها با دولت فاصله دارد، کشاورز بدبختی زیادی متحمل شده و هزینه بسیاری را برای محصول خود خرج کرده، پس حق دارد محصول خود را به قیمت بالا بفروشد.

نگاهی به گندم‌های تلنبار شده در کنار پوکه معدنی و نخاله ساختمانی می‌اندازم و می‌گویم: راضی می‌شوید حاصل دسترنجتان، اینگونه در کنار این زباله‌ها رها شود؟ می‌گوید: چکار کنم، مجبورم، بخواهم تحویل سیلو بدهم با افت‌زنی بخشی از گندمم کسر می‌شود و پولی هم که بابت گندمم می‌دهند کمتر از اینجاست، از طرفی اینجا به محض تحویل گندم، بهایش را نقدا دریافت می‌کنم.

عدم نظارت بهداشتی و تعزیراتی بر نحوه خرید گندم از کشاورزان، خود معضلی بزرگ است که دلالان بی‌توجه به آن تنها به فکر جیب خود هستند و از اینکه این برکت سفره خانه‌های ما را با هرچه که دلشان بخواهد درهم بیامیزند، هیچ ابایی ندارند.

در این میان بودند کشاورزانی که به مسائل مهم‌تری فکر می‌کردند و بازار سیاه گندم از نظر آنان مطرود بود.

آقای الله‌کرمی دبیر بازنشسته فیزیک، اکنون در روزهای بازنشستگی خود سرگرم کشاورزی است از او می‌پرسم آمده‌اید تا نرخ گندم را بپرسید؟ می‌گوید: نه برای کار دیگری آمده‌ام، من یک کیلوگرم از گندم خود را به دلال‌ها نمی‌دهم، حتی به ده برابر قیمت؛ می‌پرسم چرا؟ می‌گوید: چون غذای مردم است و از نظر شرعی این مسئله را درست نمی‌دانم.

وی می‌گوید: کسی از پول و ثروت فراری نیست ولی گندم یک مسئله عمومی است و امنیت غذایی کشورم بسته به آن است، از هر 2 هزار نفر یک نفر گندم‌کار است و این همان عمومیت داشتن گندم است، که نرخ بالای بازار آزاد گندم بر قوت غالب مردم می‌تواند تاثیر منفی بگذارد.

هنوز تا پایان فصل برداشت فرصت داریم، اگرچه دولت در این میان با افزایش 160 ریالی نرخ تضمینی، بهای گندم را از 720 به 736 تومان رسانده است، اما دلالان بیکار نیستند و ، همین دیروز یکی از آنان محموله بزرگ گندم را با بارنامه‌ای به اسم جو، می‌خواست از استان خارج کند که با هوشیاری مسئولان محلی به دام افتاد و شرکت باربری که این تخلف را انجام داده بود به دستور فرماندار قروه پلمب و امکان حمل و نقل هرگونه غلات از وی اخذ شد.

17 هزار بهره‌بردار در شهرستان قروه در راستای تولید محصولات زراعی فعالیت می‌کنند که نقش عمده‌ای در توسعه اقتصادی این شهرستان و استان دارند و نمی‌خواهند حاصل دسترنج خود را به هر قیمتی به دلالان و واسطه‌هایی بفروشند که گندم مرغوب آنان را برای خوراک دام و طیور، مورد سوءاستفاده قرار دهند، چرا که می‌دانند گندم برکت خداست و روزی بنده‌های خدا.

اما قیمت‌های بالا، افسون‌گر است و احتیاج آدمی پایان ندارد.

کد خبر 24208

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =