هفته گذشته در آخرین جلسه‌ی هیات دولت خبری مبنی بر واگذاری زمین‌های نمایشگاه بین‌المللی تهران به سازمان صدا‌وسیمای جمهوری اسلامی ایران از سوی معاون اول رییس جمهور منتشر شد که این خبر با واکنش‌های متعددی از جنس یکسان مواجه شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، زمین‌های نمایشگاه‌های بین‌المللی با قدمتی 45 ساله در یکی از بهترین موقعیت‌های حمل‌ونقل، دسترسی به مکان‌های اقامتی و دو فرودگاه تهران و قم واقع شده است. از دسترسی‌های اتوبانی این زمین‌ها می‌توان به اتوبان چمران، کردستان و نیایش اشاره کرد که ارزش بسیار بالایی به زمین‌های نمایشگاه‌های بین‌المللی بخشیده است.

محمدرضا رحیمی، معاون اول رییس جمهور هفته گذشته از واگذاری این زمین‌ها به صدا‌وسیما خبر داد که این خبر از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت رد و تایید نشد که در همین رابطه اکبر ترکان، نماینده رئیس جمهور منتخب انتقاد صریحی به غضنفری وارد کرد و گفت: برای من سکوت وزیر در قبال این اقدام عجیب است. آقای وزیر شاید در دولت آینده وزیر نباشد اما این کار به نام وی ثبت می‌شود که با وجود اشرافی که به بحث تجارت بین‌الملل دارد، در کمال آرامش نشسته و اجازه داده یکی از بهترین ابزارهای توسعه تجارت بین المللی را از او بگیرند.

سخنگوی نمایشگاه بین‌المللی نیز در واکنش به این موضوع گفت: زمین‌های نمایشگاه بین‌المللی قابلیت واگذاری ندارند.

واگذاری زمین‌های نمایشگاه یک تصمیم غیرعقلانی است

آخرین اظهارنظر از سوی شرکت نمایشگاه بین‌المللی از سوی مدیر عامل این شرکت بوده است که اعلام کرده اجازه نمی‌دهد لکه ننگ واگذاری زمین‌های نمایشگاه بین‌المللی در زمان ریاست او صورت گیرد.

کاظم اکبر‌پور یادآور شد: این تصمیم یک تصمیم فردی، غیرعقلانی و غیرمنطقی بوده است و اگر این تصمیم به سرعت اصلاح نشود، مدیران و هیات مدیره نمایشگاه بین‌المللی استعفا خواهند داد.

او تاکید کرد: این کار ابزار تجارت بین‌المللی را از دست دولت خواهد گرفت و باعث مشکل‌آفرینی برای دولت آینده خواهد شد.

مدیرعامل نمایشگاه‌های بین‌المللی با اشاره به این‌که چند سالی است افراد و سازمان‌ها به دنبال دست‌درازی به زمین‌های نمایشگاه‌های بین‌المللی هستند، گفت: این تصمیم تیر خلاصی بر شقیقه‌ی اقتصاد و تجارت است.

این تصمیم آنقدر یکباره و غیرمنطقی بوده که بخش خصوصی نیز درباره‌ی آن اظهارنظر‌هایی از جنس اظهارنظر ترکان و اکبرپور داشته‌اند. از جمله آنها می‌توان به اظهارنظر اسدالله عسگر اولادی، رییس کمیسیون صادرات اتاق ایران اشاره کرد.

ترافیک هم شد دلیل؟!

وی با بیان این‌که این اقدام کار اشتباهی است و دولت در هفته‌های کاری خود باید در زمینه‌ی اقداماتی که انجام می‌دهد با دولت آینده مشورت کند گفت: نباید به یکباره تصمیمات این چنینی گرفته شود.

او هم‌چنین گفت: اگر هم قرار است واگذاری انجام شود باید به صورت سهامی عام در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد تا بتواند نمایشگاه‌های کوچک‌تر برگزار کرده یا مراکز بازرگانی بین‌المللی در آنجا تاسیس شود.

رییس کمیسیون صادرات اتاق ایران با بیان این‌که هر پایتختی نیاز به یک نمایشگاه بین‌المللی دارد، افزود: اگر قرار است از سال 1404 سرآمد کشور‌ها در منطقه باشیم نباید یک جای کنفرانس برای تجارت در کشور داشته باشیم؟

عسگر‌اولادی، رییس کمیسیون واردات، صنایع و معادن و کشاورزی ایران گفت: ترافیک هم شد دلیل!

باید شرکت بین‌المللی نمایشگاه‌ها واگذار شود نه زمین‌های آن

رییس کمیسیون واردات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران نیز در واکنش به واگذاری زمین‌های نمایشگاه بین‌المللی تهران گفت: براساس اصل 44 قانون اساسی باید شرکت بین‌المللی نمایشگاه‌ها واگذار شود نه زمین‌های آن و شرکت بین‌المللی نمایشگاه‌ چهار سال است که در نوبت واگذاری است و چندین بار دولت به دلیل بدهی‌های خود می‌خواست نمایشگاه‌های بین‌المللی را به ارگان‌های بستانکار واگذار کند اما با انتقادات شدیدی مواجه شد و از این کار صرفه‌نظر کرد.

مجیدرضا حریری ادامه داد: بهانه‌ی ترافیک بهانه‌ی درستی نیست و می‌توان با همکاری شهرداری ترافیک آن ناحیه را حل کرد.

او با اشاره به این‌که نمایشگاه بین‌المللی در بهترین مکان واقع شده است، گفت: به‌طور کل شرکت نمایشگاه‌ بین‌المللی باید واگذار شود نه زمین‌های آن و هر کسی که این کار را انجام دهد باید در مقابل افکار عمومی و قانون پاسخ‌گو باشد.

هنوز چیزی قطعی نشده است

هم‌چنین در اظهارنظر دیگری معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: واگذاری نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران به صدا‌وسیما هنوز قطعی نشده است.

علیرضا شجاعی ادامه داد: این بحث از چند سال پیش مطرح بود و نمایشگاه بین‌المللی در فهرست واگذاری قرار گرفته است. البته نمایشگاه بین‌المللی تهران دارای نقش حاکمیتی است و در همین حال ایران در زمینه‌ی برگزاری نمایشگاه‌ها تعهداتی به کشور‌های دیگر دارد و بهتر است در واگذاری زمین‌های نمایشگاه به صدا‌وسیما تعامل بیشتری صورت گیرد.

او ادامه داد: آنطور که من در اخبار شنیده‌ام واگذاری نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران به صدا‌وسیما هنوز به صورت قطعی تصویب نشده است و به نظر می‌رسد واگذاری به سرعت اجرایی نخواهد شد و باید این تصمیم با توجه به تعهدات بین‌المللی اجرایی شود.

به گزارش ایسنا، از این دست مصوبات و تصمیم‌های لحظه‌ای در چند وقت گذشته بسیار دیده شده است که از جمله آنها می‌توان به آخرین تصمیم این چنینی در اسفندماه سال گذشته مبنی بر فروش پسته با قیمت کیلویی 30 هزار تومان اشاره کرد که در آن زمان تنها با گذشت یک روز با اظهار نظرات متفاوت و غیرعملی دانستن این تصمیم کاملا روند تصمیم تغییر کرد و این موضوع باعث شد جو نامناسبی در بازار پسته و آجیل ایجاد شود. حال جای سوال دارد که اگر این تصمیم‌ها گرفته و غیرعلنی نمی‌شد آسیبی به جامعه وارد می‌شد؟ حال که این تصمیم در جامعه عملی شده است برخی از دستگاه‌ها به ویژه ادارات مرتبط با وزارت صنعت، معدن و تجارت دست از کار اصلی خود کشیده و بیشتر نیروی خود را معطوف به صحبت‌های اخیر در رابطه با نمایشگاه‌های بین‌المللی کرده‌اند.

در کنار اینها نیروی انسانی و کارمندان نمایشگاه بین‌المللی دچار نگرانی هستند که چه آینده‌ای برای آنها ترسیم شده است.

کد خبر 24269

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =