مطالعه سازمان خواروبار جهانی(فائو) رژیم غذایی مردم دنیا را در 15 سال آینده تشریح و بیان می‌کند که این رژیم تا 80 درصد به رژیم غذایی مردم آمریکا نزدیک خواهد بود.

 به گزارش خبرگزاری فارس، بر اساس مطالعات سازمان بین‌المللی خواروبار جهانی، در فاصله سال‌های 2015 تا 2030 همراه با افزایش متوسط مصرف کالری در جهان، رژیم غذایی نیز متحول می‌شود از جمله، الگوی مصرف غذا در جهان یکسان‌تر می‌شود و مصرف مواد غذایی با کیفیت بالاتر و گران‌تر (مانند گوشت و فرآورده‌های لبنی) گسترش پیدا می‌کند.

*غذاهای آماده

بر اساس مطالعه فائو، تغییر رژیم غذایی مردم بخشی  به دلیل ترجیحات مردم است و بخشی دیگر به عواملی مانند افزایش تجارت بین‌المللی مواد غذایی، گسترش جهانی فروشگاه‌های عرضه غذاهای آماده و و گسترش عادت‌های غذایی مردم آمریکای شمالی و اروپا نسبت به سایر مناطق جهان مربوط می‌شود.

سهولت تهیه و پخت نیز در این میان نقش دارد(مثلاً نان آماده یا پیتزا در مقایسه با محصولات ریشه‌ای) تحول در رژیم غذایی از افزایش درآمد پیروی می‌کند و تقریباً در هر منطقه‌ای صرفنظر از ویژگی جغرافیایی، تاریخی، فرهنگی و مذهبی نیز روی می‌دهد عوامل فرهنگی و مذهبی تفاوت‌هایی را در کشورهای دارای سطح درآمد مشابه ایجاد می‌کند.

*غذای مردم دنیا به غذای آمریکایی‌ها شبیه‌تر می‌شود

بر اساس مطالعه فائو رژیم غذایی در میان کشورهای پردرآمد سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه(OECD) بسیار همگرا است. الگوی مصرف در این کشورها در حدود 75 درصد با الگوی مصرف در ایالات متحده مشابه است، یعنی 75 درصد محصولات غذایی فرآوری شده از مواد خام کم‌وبیش یکسان تهیه می‌شود. حتی ژاپن نیز هرساله به الگوی مصرف OECD نزدیک‌تر شده و شباهت الگوی مصرف ژاپن‌ با این کشورها از 45 درصد در سال 1961 به 70 درصد در سال 1999 رسیده است.

در سایر کشورهای در حال توسعه نیز همگرایی در جهت الگوی تغذیه ایالات متحده بیشتر شده است، هرچند این روند در برخی موارد آهسته بوده است (بویژه در کشورهایی که در انزوای جغرافیایی یا سیاسی هستند) اما به نظر می‌رسد به دلیل عوامل فرهنگی همگرایی در الگوی مصرف حداقل در افق زمانی قابل پیش‌بینی از 80 درصد فراتر نخواهد رفت.

*افزایش سرانه مصرف گوشت به 37 کیلوگرم

تغییرات فوق در رژیم غذایی بر تقاضای جهانی محصولات کشاورزی تاثیر می‌گذارد، برای مثال، مصرف سرانه گوشت در کشورهای در حال توسعه از سالانه 10 کیلو گرم در دوره سالهای 66-1964 به 26 کیلوگرم در 99-1997 افزایش یافته است. پیش‌بینی می‌شود این رقم در سال 2030 به 37 کیلوگرم برسد.

*کاهش سرانه مصرف غلات و حبوبات‌

مصرف سرانه شیر و فرآورده‌های لبنی نیز رشد سریعی داشته است و از سالانه 28 کیلوگرم در دوره 66-1964 به 45 کیلوگرم در حال حاضر رسیده و در سال 2030 به 66 کیلوگرم افزایش خواهد یافت. افزایش مصرف شکر، روغن‌های خوراکی نیز قابل ‌پیش‌بینی است. اما متوسط مصرف خوراکی غله، حبوب و محصولات ریشه‌ای و غده‌ای کاهش خواهد یافت.

کد خبر 24312

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =