۰ نفر
۲۱ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۳
مستند 'قهوه' با مروری بر تاریخ و فرهنگ اعراب خوزستان و نحوه درست کردن قهوه ، شنبه ساعت 13 از شبکه شما پخش می شود .

به گزارش روز شنبه گروه فرهنگی ایرنا از روابط عمومی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی نمایش آداب و رسوم، خرده فرهنگ های مناطق مختلف ایران از جمله اهداف ساخت این مستند است. مراسم تهیه قهوه و پذیرایی از میهمانان در استان خوزستان یکی از آیین های سنتی این منطقه است که در این مستند پخش می شود.

فیلم مستند «القهوه» ساخته مرتضی مطوری در بخش قوم شناسی جشنواره بین المللی فیلم مستند ایران، سینما حقیقت به اثر برگزیده انتخاب شده است.

جشنواره فیلم مستند سینما حقیقت یکی از معتبرترین جشنواره فیلم مستند ایران به شمار می رود.

در بخش قوم شناسی پنج فیلم در بخش مسابقه ملی حضور داشتند که فیلم «القهوه» توانست یکی از دو برگزیده این بخش باشد و موفق به کسب لوح تقدیر و جایزه این جشنواره شد.

این فیلم مستند تا به حال در دو جشنواره شرکت کرده است.

یکی جشنواره بین المللی فیلم مستند ایران (سینما حقیقت) و دیگری جشنواره ملی (میراث نگاه) در اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان خوزستان، در آن جا نیز به عنوان اثر برگزیده در بخش میراث فرهنگی انتخاب شد و تندیس جشنواره را کسب کرد.

مردم عرب خوزستان همچون دیگر مردم کشور فرهنگ خاص خود را دارند، آداب، رسوم، جشن و اعیاد این مردم قابل تامل است و همچون دیگر اقوام هموطن دارای لباس و اشیای هویتی هستند. القهوه مستندی است قوم نگار که آداب مهمان نوازی عربهای خوزستان را به تصویر می کشد و به طور ویژه به جایگاه قهوه در مراسم این قوم می پردازد. نوشیدن قهوه در بین این مردم دارای آداب و حساسیت های خاصی است که در قبل از نوشیدن و هنگام نوشیدن آدابی دارد که باید توسط میزبان و میهمان رعایت شود. در این فیلم سعی شده که اهمیت وجود قهوه در بین مردم عرب نمایش داده شود.

قهوه در ظرفی به نام دله ریخته می شود. دله قهوه یکی از اشیا و ابزارهای فرهنگی مردم عرب است که در مراسم های رسمی چه در کشورهای همسایه در مراسمات بین المللی و حتی در برگزاری های هیات دولت در خوزستان و بازدیدشان از مردم عرب هموطن، همواره از این وسیله در پذیرایی ها به عنوان نماد فرهنگی استفاده شده است.

 برنامه ساعت تندرستی

،برنامه 'ساعت تندرستی' امروز 20 دی، با موضوع مشاوره پوست و مو از ساعت 10 موج اف.ام ردیف 94مگاهرتز پخش می شود.

برنامه 'ساعت تندرستی' کاری از گروه ورزش و سلامت است که شنبه ها از ساعت 10 تا 11:25 دقیقه روی آنتن رادیو تهران می رود .مخاطبان می توانند سوالات و مشکلات خود را در زمینه پوست و مو با مشاور برنامه در میان بگذارند.

در برنامه 'ساعت تندرستی' شنوندگان با مزایا یا عوارض و سایر مسائل و مشکلاتی که افراد با جراحی های صورت و بینی مواجهه هستند، آشنا خواهند شد .مخاطبان می توانند با شماره تلفن های 33914141 و 33914142 تماس بگیرند.

در برنامه هفته آینده 27 دی ماه، بیماری های ریوی و تنفسی بررسی می شود.

 مومن آباد دیجیتالی شد

با حضور مدیرکل مرکز لرستان، امامان جمعه و مسئولان شهرستان ازنا، سامانه دیجیتال مومن آباد و بخش های تابعه راه‎اندازی شد.

مدیر کل صدا و سیمای مرکز لرستان در آیین افتتاح این فرستنده به روند گسترش پوشش دیجیتال در استان اشاره کرد و افزود: به فضل الهی و با حمایت های خوب مسئولان تا کنون به رشدقابل ملاحظه پوشش دیجیتال در استان رسیده ایم.

محمد بازوند اعتبار هزینه شده برای افتتاح این فرستنده را 4 میلیارد ریال اعلام کرد و گفت : با افتتاح این فرستنده 20 شبکه تلویزیونی و 16 شبکه رادیویی دریافت می شود و 13000 نفر از جمعیت شهر مومن آباد و بخش های تابعه زیر پوشش دیجیتال قرار گرفته اند.

با من بخوان در زنجان مقابل دوربین رفت

باحضورمعاون وزیرآموزش وپرورش، در مراسمی تصویربرداری سریال اوخی من نن به معنای بامن بخوان از تولیدات صداوسیمای مرکز زنجان آغاز شد.

مدیرکل صداوسیمای مرکز زنجان در این مراسم ترغیب افراد بازمانده از تحصیل یاکم سواد را از اولویت های رسالت رسانه ملی و استانی خواند و گفت: بهترین ساختار برای این بخش ازمخاطبان رسانه، آثار نمایشی است و این سریال با یادآوری مشکلات بیسوادی در امور مختلف زندگی اجتماعی و بیان مصادیق افراد موفقی که با تلاش به مدارج بالا رسیده اند موجب جذب مخاطب به آموزش می شود.

صفری همکاری رسانه با وزارت آموزش وپرورش را تعاملی سازنده در مسیر علم آموزی وریشه کنی بیسوادی برابر دستور نبی مکرم اسلام(ص) دانست. این سریال در13قسمت30دقیقه ای با حضور هنرمندان بومی استان وعوامل فنی مرکزو همکاری آموزش وپرورش استان تولید و درخرداد سال آینده ازشبکه اشراق پخش می شود.

هانا از عمار فانوس گرفت

تولیدات سیمای استانی مراکز صدا و سیما در اختتامیه پنجمین جشنواره فیلم عمار صاحب یک فانوس و چهار لوح افتخار شدند.

معاونت امورمجلس و استان های صدا وسیما با اعلام این خبر افزود: هیات داوران جشنواره فیلم عمار، در بخش داستانی نیمه بلند، تندیس فانوس بهترین اثر این بخش را به فیلم «برای هانا» به کارگردانی روح الله اکبری از مرکز ایلام اهداء کرد. در همین بخش آیدا نصری لوح افتخار بهترین بازیگر را برای بازی در فیلم «برای هانا» از آن خود کرد.

در بخش فیلم های داستانی بلند، روشنک سه قلعه گی برای بازی در نقش «مادرحسن» در فیلم «تابستان طولانی» صاحب لوح افتخار بازیگری این بخش شد. این فیلم تولید سیمای مرکز خراسان رضوی بود.

مستند های «رنگ و نارنگ» به کارگردانی داریوش نیکبخت تولید مرکز چهارمحال و بختیاری و «ققنوس» به کارگردانی جمشید بیات از مرکز فارس نیز لوح افتخار بهترین مستندهای اقتصاد مقاومتی و بیداری اسلامی این جشنواره را از آن خود کردند.

پنجمین جشنواره فیلم عمار که از 10 دی ماه کار خود را آغاز کرده بود جمعه 19 دی ماه با معرفی برگزیدگان خود در سینما فلسطین تهران به کار خود پایان داد.

 هفته فیلم محمد عبداللهی با نان و سنگ

شبکه مستند سیما در این هفته، از 20 تا 24 دی ماه، هفته فیلم محمد عبداللهی را در قالب برنامه «شب های مستند» برگزار خواهد کرد.

این هفته «شب های مستند» میزبان محمد عبداللهی، مستندساز و کارگردان شناخته شده ایرانی و همچنین عباس زاهدی خواهد بود .

این مجموعه که هر شب ساعت 18 به پخش و نقد فیلم های سینمای مستند و آثار شاخص مستندسازان ایران می پردازد، در این هفته آثاری از این مستندساز را پخش می کند .

این آثار با حضور سعید قطبی زاده، مجری ـ کارشناس نقد و بررسی خواهد شد.

شنبه ( 20 دی ماه) مستند «نفر»، یکشنبه ( 21 دی ماه) « ده سلم»، دوشنبه ( 22 دی) مستند «سنگ و نان»، سه شنبه( 23 دی ماه ) «دستان» به کارگردانی محمد عبداللهی و چهارشنبه ( 24 دی ماه) «سرودشت تیمور» به کارگردانی عباس زاهدی روی آنتن شبکه مستند خواهد رفت.

«شب های مستند» به تهیه کنندگی بابک میزانی از شنبه تا چهارشنبه ساعت 18 از شبکه مستند سیما پخش خواهد شد.
کد خبر 243a3620694f49ab84e7d02a3bae6177

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =