۰ نفر
۲۶ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۰:۵۴

 فرد جدیدی که خود را رییس خانه صنعت و معدن ایران می‌داند از تصویب اساسنامه این تشکل و تعیین اعضای هیات مدیره آن خبر داد.

عبدالوهاب سهل‌آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به اینکه سال‌ها از تاسیس خانه‌های صنعت و معدن استانی براساس مصوبه هیات وزیران و شورای عالی اداری می‌گذرد، افزود: با این وجود خانه‌های صنعت و معدن استانی تاکنون دارای یک تشکل مرکزی قانونی نبودند و تنها یک موسسه کاملا خصوصی متشکل از چند نفر سهامدار کارهای این تشکل‌ها را انجام می‌دادند.

وی افزود: در نشست تیر ماه امسال با حضور نمایندگان 25 خانه صنعت و معدن استانی اساسنامه تدوین شده برای تشکل مرکزی مورد بررسی و تایید اعضای خانه‌های استانی قرار گرفت و در بیست و دوم مرداد امسال نیز اعضای هیات مدیره خانه صنعت و معدن ایران انتخاب شدند.

به گفته او آقایان محرابی از خانه صنعت و معدن کرمانشاه، مرتضوی از خانه صنعت و معدن تهران، توسطی از خانه صنعت و معدن مرکزی، فنایی از خانه صنعت و معدن یزد، پیرموذن از خانه صنعت و معدن اردبیل، بهرامی از خانه صنعت و معدن گلستان و سهل‌آبادی از خانه صنعت و معدن اصفهان به عنوان اعضای هیات مدیره خانه صنعت و معدن ایران انتخاب شدند. همچنین آقای جهانگیری از خانه صنعت و معدن لرستان به عنوان بازرس خانه صنعت و معدن ایران انتخاب شد.

سهل‌آبادی با اشاره به اینکه کلیه مراحل تشکیل خانه صنعت و معدن ایران براساس قانون طی شده و در روزنامه رسمی هم به ثبت رسیده است، افزود: تشکلی که تاکنون به عنوان خانه صنعت و معدن ایران فعالیت کرده، در واقع یک موسسه کاملا خصوصی بوده است و ما شورای مرکزی خانه‌های صنعت و معدن ایران یا همان خانه صنعت و معدن ایران هستیم.

وی گفت: کسی می‌تواند عضو هیات مدیره خانه صنعت و معدن ایران شود که خودش در یکی از خانه‌های خانه صنعت و معدن استانی سمت داشته باشد. آن موسسه خصوصی که 10 نفر سهامدار آن هستند با سرمایه خودشان ایجاد شده است. البته آقای غنیمی‌فرد رییس آن موسسه به عنوان مشاور خانه صنعت و معدن ایران انتخاب شده است.

او خاطرنشان کرد: قرار است در آینده‌ای نزدیک با تعامل وزارت صنعت، معدن و تجارت ساختمانی به خانه صنعت و معدن ایران اختصاص یابد، چرا که ساختمان فعلی متعلق به خانه صنعت و معدن ایران که یک واحد چند 10 متری بیش نیست، در شان این تشکل بزرگ صنعتی کشور نیست.

در این باره آرمان خالقی، عضو هیات مدیره خانه صنعت و معدن ایران با ابراز بی‌اطلاعی نسبت به جزئیات تشکیل شورای مرکزی خانه‌های خانه صنعت و معدن استانی یا همان خانه صنعت و معدن ایران در مرداد ماه سال جاری گفت: بهتر است دوستان در این زمینه شفاف‌سازی کنند، چرا که هنوز موضع آنها برای ما گنگ و غیرشفاف است. ما تشکلی ثبت شده و دارای شناسه ملی و شخصیت حقوقی هستیم.

به گفته خالقی قرار است ظرف 1.5 ماه آینده مجمع عمومی خانه صنعت و معدن ایران به منظور تعیین رئیس جدید آن برگزار شود.

در همین حال محسن شرکا، دبیرکل خانه صنعت و معدن ایران هم طی اظهاراتی اعلام کرد که ایجاد هرگونه تشکل موازی همنام با این تشکل صنعتی اقدامی غیرقانونی است و هیچ تغییر جدیدی در هیات مدیره خانه صنعت و معدن ایران ایجاد نشده است.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که اجلالی پس از استعفای هادی غنی‌فرد ریاست خانه صنعت و معدن ایران را برعهده دارد و خبرنگار ایسنا در حال پیگیری برای گفت و گو با وی و کسب صحت و سقم این اظهارات است.

در اساسنامه خانه صنعت، معدن و تجارت ایران که تا همین چندی پیش هادی غنیمی‌فرد ریاست آن را بر عهده داشت، این موارد آمده است: موسسه غیردولتی، مدت فعالیت خانه از تاریخ تاسیس به صورت نامحدود بوده و سرمایه اولیه خانه 10 میلیون ریال بوده که توسط هیئت موسس تماما پرداخت شده و در اختیار شورای مرکزی قرار گرفته است. همچنین از اهداف خانه به مواردی مانند ایجاد هم‌افزایی، همکاری و هماهنگ کردن فعالیت‌های خانه‌های صنعت، معدن و تجارت استانی و تشکل‌های صنعتی و معدنی در سطح کشور اشاره شده است. اعضای خانه نیز براساس اساسنامه شامل خانه‌های صنعت، معدن و تجارت استانی و انجمن‌های صنعتی و معدنی سراسری که حائز شرایط عضویت بوده و از زمان تاسیس آنها یک سال کامل گذشته باشد، هستند.

تاسیس خانه‌های صنعت و معدن استانی به سال 1379 برمی‌گردد. یعنی زمانی که نخستین خانه صنعت، معدن و تجارت در این سال در تبریز تاسیس و در دی ماه همان سال خانه صنعت، معدن و تجارت استان تهران هم اعلام موجودیت کرد. این تشکل در سال 1390 به خانه صنعت، معدن و تجارت ایران تغییر نام یافت. وزارت صنایع و معادن سابق و وزارت تازه تاسیس صنعت، معدن و تجارت طی چند سال گذشته تلاش کردند تا بخش از وظایف متعلق به خود را به خانه صنعت و معدن ایران واگذار کنند.

کد خبر 24815

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =