دبیر انجمن برنج با بیان اینکه قیمت ۲۷۰۰ تومانی برای خرید تضمینی برنج، ۱۰ درصد نسبت به نرخ کارشناسی شده با وزیر کاهش پیدا کرده، گفت: اگر این نرخ برای سال ۹۳ باشد غیر منطقی است و باید در نیمه دوم بهمن با توجه به شرایط تورم اعلام شود.

جمیل علیزاده شایق در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم در مورد قیمت ۲۷۰۰ تومان برای خرید تضمینی برنج که توسط معاون برنامه ریزی رئیس جمهور و معاونت اقتصادی وزارت جهاد تأیید شده، اظهار داشت: طی جلسه‌ای که با وزیر جهاد کشاورزی برای قیمـت‌های تضمینی برنج داشتیم بر اساس نظرات کارشناسی که طی این جلسات مطرح شد در نهایت قیمت محاسبه شده حداکثر برای برنج گروه ۱ ۳۳۰۰ تومان و حداقل برای گروه سوم ۲۹۰۰ تومان بود.

 وی با بیان اینکه آن طور که شنیده شده این قیمت‌ها در راه رسیدن به دولت دچار تغییراتی شد و قیمت حدود ۱۰ درصد کاهش پیدا کرد، گفت: در این موضوع دو نکته وجود دارد اینکه آیا این قیمت‌ها برای سال ۹۲ است یا سال ۹۳؟ اگر برای سال ۹۲ است قیمت‌هایی که اعلام شد حداکثر ۳۳۰۰ و حداقل ۲۹۰۰ تومان توافق شده مناسب بود، اما اگر برای سال ۹۳ قرار است الان زمان اعلام قیمت خرید تضمینی برای شهریور سال ۹۳ نیست.

دبیر انجمن برنج با تأکید بر اینکه مشکل اینجا است که چرا قیمت‌های سال آینده یک سال قبل اعلام می‌شود، خاطر نشان کرد: سال گذشته قیمت‌های تضمینی برنج در ۲۹ شهریور ماه اعلام شد و ما این ایراد را داشتیم که با توجه به تورم که طی این یک سال رخ می‌دهد نباید این قیمت ها یک سال زوتر اعلام شود زیرا باید قبل از فصل کشت در همان سال نرخ‌ها اعلام شود تا کشاورز تکلیف خود را بداند که با این نرخ اقدام به کشت کند یا خیر.

شایق با بیان  اینکه کار بی معنی است که قیمت تضمینی برنج برای شهریور سال آینده امسال اعلام شود، ادامه داد: قیمت خرید تضمینی برنج باید در دهه دوم بهمن ماه اعلام شود که کشاورز بداند در سال آینده اقدام به کشت کند یا خیر. اگر نرخ‌های اعلامی یعنی ۲۷۰۰ تومان برای خرید‌های امسال باشد با توجه به اینکه ۱۰ درصد قیمت ها کاهش پیدا کرده، قابل پذیرش است ولی اگر قرار باشد برای سال آینده اعلام شود با ایده و پیشنهاد آقای حجتی که معتقدند قیمت‌ هر محصول باید قبل از فصل کشت اعلام شود،همخوانی ندارد.

کد خبر 25090

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =