معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: با توجه به میزان تولید سیب‌زمینی در سال جاری و نیاز داخلی نباید بیش از 100 هزار تن سیب‌زمینی صادر شود و برای تنظیم بازار داخلی و کاهش قیمت این محصول باید مسئولان وزارت تجارت صادرات را مدیریت کنند.

ناصر توکلی در گفت‌وگو با خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اظهار کرد:‌ در سال گذشته پنج میلیون و 100 هزار تن سیب زمینی تولید شد که از این میزان 800 هزار تن به کشورهای متقاضی صادر شد اما امسال میزان تولید این محصول به چهار میلیون و 600 هزار تن خواهد رسید که با توجه به میزان مصرف داخلی، صادرات سیب‌زمینی نباید از 100 هزار تن بیشتر شود.

وی افزود: یکی دیگر از راه‌های کنترل قیمت سیب‌زمینی مدیریت مناسب بازار مصرف و کوتاه کردن دست دلالان است که می‌تواند بر روند کنترل قیمت تاثیرگذار باشد.

معاون امور تولیدات گیاهی وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد: در حال حاضر مدیریت بازار محصولات کشاورزی از وظایف وزارت صنعت، معدن و تجارت است اما اگر قانون انتزاع وظایف بازرگانی بخش کشاورزی از وزارت تجارت برای اجرا ابلاغ شود، وزارت جهاد کشاورزی پاسخگوی بازار محصولات کشاورزی خواهد بود.

توکلی افزود:‌ در دولت گذشته وزارت تجارت مصوبه‌ای را دریافت کرده بود تا قانون انتزاع وظایف بازرگانی بخش کشاورزی اجرا نشود اما امیدواریم که با فراهم شدن بسترهای این قانون، بتوان وظایف محوله به وزارت جهاد کشاورزی را به عنوان متولی تولید و بازار محصولات کشاورزی اجرا کنیم.

به گزارش ایسنا، از ابتدای تابستان تاکنون قیمت سیب‌زمینی در بازار با نوسانات بسیاری مواجه شده است که تولیدکنندگان و مسئولان وزارت جهاد کشاورزی همواره نقش دلالان و صادرات بی‌رویه را در این افزایش قیمت موثر می‌دانند اما مشاهدات میدانی نشان می‌دهد قیمت فروش سیب‌زمینی از سوی کشاورزان نیز در استان‌های پر تولید همچون اردبیل حدود هزار تا 1200 تومان است که نسبتا قیمت بالایی برای فروش این محصول در مناطق تولید به شمار می‌رود.

 

کد خبر 25159

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =