قائم مقام دبیر کل خانه کشاورز گفت: دلالان و سودجویان از خرید نارنگی‌های نارس از باغداران و فروش آن پس از رنگ‌آمیزی، حدود 10 برابر سود می‌کنند.

عنایت‌الله بیابانی در گفت‌وگو با خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اظهار کرد: مرکبات به ویژه نارنگی که هنوز نرسیده‌اند برای عرضه نوبرانه در بازار مصرف، رنگ‌آمیزی می‌شوند که برای سلامتی انسان خطر‌ دارد.

وی افزود:‌ در حال حاضر فصل نارنگی‌ اونشو مازندران است اما هنوز این رقم از نارنگی به صورت کامل نرسیده است تا در بازار عرضه شود.

این مقام مسئول ادامه داد: سودجویان نارنگی نارس را کیلویی 500 تومان از باغداران می‌خرند و پس از رنگ‌آمیزی کیلویی 5000 تومان در بازار می‌فروشند.

قائم مقام دبیر کل خانه کشاورز با اشاره به کاهش کیفی نارنگی پس از عملیات رنگ‌آمیزی، گفت: برای رنگ‌آمیزی نارنگی از مواد رنگی شیمیایی و غیر طبیعی استفاده می‌کنند که با توجه به احتمال نفوذ رنگ در درون میوه می‌تواند برای سلامتی انسان مضر باشد.

بیابانی ادامه داد: مصرف‌کنندگان اگر نارنگی‌های سبز را به صورت نارس استفاده کنند بسیار بهتر است تا نارنگی‌های نارسی که پس از رنگ‌آمیزی زرد و نارنجی شده‌اند را به عنوان میوه رسیده و نوبرانه مصرف کنند.

پیش از این مدیر باغبانی جهاد کشاورزی مازندران نسبت به رنگ‌آمیزی نارنگی برای عرضه نوبرانه هشدار داده و گفته بود باغداران حدود یک ماه قبل از تغییر رنگ میوه‌ها و در صورتی که قند میوه کامل و طعم آن بازار پسند باشد بخشی از محصول را برداشت می‌کنند و با عملیات سبززدایی با گاز اتیلن میوه را به رنگ‌ می‌آورند که البته این اقدام ارزش غذایی میوه مرکبات را تغییر نمی‌دهد.

کد خبر 25310

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =