صندوق توسعه کشاورزی کارنامه قابل قبولی برای کشاورزی ندارد که اکنون انتظار داشته باشیم تا صندوق دانه‌های روغنی، زیرمجموعه این صندوق باشد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی امروز در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این مطلب گفت: بررسی صندوق توسعه حمایت از بخش کشاورزی نشان می‌دهد که این صندوق نتوانسته از ظرفیت‌های ایجادشده قانونی سال‌های اخیر استفاده چندانی ببرد و کارنامه قابل قبولی در توسعه کشاورزی ندارد.

شکرخدا موسوی در پاسخ به این پرسش که آیا تشکیل صندوق دانه‌های روغنی، موازی‌کاری محسوب نمی‌شود، افزود: با توجه به ناکامی صندوق مادرتخصصی و همچنین لزوم افزایش تولید دانه‌های روغنی و به‌کارگیری ابزارهای اقتصادی در تولید دانه‌های روغنی، تشکیل صندوق دانه‌های روغنی ضروری است.

وی خاطرنشان کرد: اکنون ارز قابل توجهی برای تأمین روغن خام از کشور خارج می‌شود که با افزایش تولید، صرفه‌جویی قابل توجهی از خروج ارز به‌وجود می‌آید و همچنین رضایت‌مندی بیشتری از ایجاد فرصت‌های شغلی در بخش کشاورزی به‌وجود خواهد آمد.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: کم‌توجهی‌های صورت‌گرفته در حوزه دانه‌های روغنی باید به‌گونه‌ای جبران شود که کشاورزان انگیزه کافی برای کشت این محصول داشته باشند.

موسوی در پایان تشکیل دو صندوق در بخش کشاورزی به‌منظور حمایت از بخش‌های مختلف تولید را بدون ضرر دانست و تصریح کرد: بخش کشاورزی به قدری با کمبود نقدینگی و کاهش توزیع سرمایه روبه‌رو است که تشکیل چنین صندوق‌هایی اگر به ده‌ها صندوق نیز برسد، موازی‌کاری محسوب نخواهد شد.

یک‌فوریت طرح تشکیل صندوق حمایت از توسعه کشت دانه‌های روغنی، اواسط شهریورماه امسال در 17 ماده در صحن مجلس قرائت  شد، اما در رأی‌گیری با مخالفت نمایندگان روبه‌رو شد. گفتنی است در حالی وکلای ملت با یک‌فوریت این طرح مخالفت کردند که 123 نماینده در حمایت از تشکیل صندوق حمایت از توسعه کشت دانه‌های روغنی، این طرح را امضا کرده بودند. طبق آیین‌نامه داخلی مجلس، در صورت مخالفت نمایندگان با یک فوریت، طرح به‌صورت عادی در نوبت رسیدگی در صحن علنی مجلس قرار می‌گیرد.

کد خبر 25403

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =