بر اساس آزمایش‌هایی که در آزمایشگاه‌های مرجع وزارت جهاد کشاورزی هرساله انجام می‌شود، محصولات تازه‌خوری تحت پایش بوده و از لحاظ باقیمانده‌ها مشکلی ندارد.

رییس سازمان حفظ نباتات کشور در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این مطلب گفت: محصولات کشاورزی تولیدشده در کشور مورد پایش لحظه‌ای هستند، علاوه بر آنکه کلینیک‌های گیاه‌پزشکی و طرح‌هایی که این سازمان در دستور کار دارد، مهر تأییدی بر سلامت آنها می‌زند.

آقارضا فتوحی افزود: این سازمان طی چند سال اخیر، در راستای تولید محصول سالم روش‌های مبارزه تلفیقی با آفات را در دستور کار قرار داده است و به نحو چشم‌گیری از میزان مصرف سموم شیمیایی در اراضی کشاورزی کاسته است.

وی خاطرنشان کرد: محصولات کشاورزی از لحاظ باقیمانده سموم شیمیایی تحت نظر هستند و آزمایشگاه‌های مورد اعتماد وزارت جهاد کشاورزی نیز هرساله این محصولات را پایش می‌کند.

فتوحی ادامه داد: محصول سیب‌زمینی و پیاز تولیدشده در ایران نسبت به سایر کشورها مقایسه شده است و نتایج بررسی‌ها نشان داده که این محصولات دارای حداقل استانداردهای جهانی از لحاظ باقیمانده‌های شیمیایی هستند.

وی تصریح کرد: محصولات تازه‌خوری و پیاز و سیب‌زمینی تولیدشده در ایران از لحاظ آلاینده‌های شیمیایی و باقیمانده‌ها پاک است و هیچ مشکلی وجود ندارد.

گفتنی است، در پی شایعه‌ای که چندی پیش از آلودگی محصول پیاز به نیترات از سوی سازمان میادین میوه و تره‌بار عنوان شد، جلسات فوق‌العاده‌ای برگزار شده و قرار است در جلسه بعدی شورای شهر از سازمان حفظ نباتات نیز درباره محصولات نباتی گزارش‌گیری شود.

لازم به ذکر است، برخی از مناطق ایران که از لحاظ آلایندگی هوا دارای رتبه‌های بالایی هستند، ممکن است سرب موجود در هوا به خاک کشاورزی نیز نفوذ کند، اما در شهرها و بخش‌های کوچکی این مسئله دیده شده است که نمی‌توان آن را به تمام کشور تعمیم داد و به ضرس قاطع گفت که آلودگی سرب در محصولات کشاورزی نیز وجود دارد.

کد خبر 25411

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =