عضو شورای ملی زعفران گفت: هر ساله در آستانه فصل برداشت، زعفران‌کاران به دلیل مشکلات مالی مجبورند گل زعفران بفروشند که دلالان از این طریق سالانه حداقل 250 میلیارد تومان از تجارت زعفران سود می‌برند.

علی حسینی - رییس انجمن تولید کنندگان و صادرکنندگان زعفران خراسان جنوبی - در گفت‌وگو با خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اظهار کرد: زعفران‌کاران در آستانه فصل برداشت به دلیل مشکلات مالی و بدهکاری‌، مجبورند گل زعفران را به دلالان بفزوشند که حدود 50 درصد از زعفران در ایران این گونه خرید و فروش می‌شود.

وی افزود: به صورت میانگین از هر 90 کیلوگرم گل زعفران یک کیلوگرم زعفران تولید می‌شود که با احتساب نرخ خرید کیلویی 30 هزار تومانی گل زعفران از سوی دلالان، هر کیلوگرم زعفران برای آن‌ها حدود دو میلیون و 700 هزار تومان تمام می‌شود در حالی که این محصول را حدود پنج میلیون تومان در بازار می‌فروشند.

این عضو شورای ملی زعفران ادامه داد: با احتساب اینکه سالانه حدود 100 تن از زعفران از سوی دلالان خرید و فروش شود آن‌ها از این طریق حدود 250 میلیارد تومان سود می‌کنند.

حسینی تاکید کرد:‌ زعفران کاران محصول خود را به دلالان نفروشند و به جای آن به جمع دیگر کشاورزان بپیوندند و محصولشان را در قالب طرح شناسنامه دار کردن زعفران به ایستگاه‌های تعریف شده در مناطق مختلف استان خراسان رضوی و جنوبی تحویل دهند تا با برند خودشان بسته‌بندی و عرضه شود.

وی افزود: اگر از این طریق زعفران کاران محصول خود را بسته‌بندی کنند کیفیت محصولشان از هر نظر و از طریق ارگان‌های مختلفی مانند شورای ملی زعفران تایید شده است و به راحتی می‌توانند زعفران خود را در بازارهای داخلی و خارجی بفروشند.

رییس انجمن تولید کنندگان و صادرکنندگان زعفران خراسان جنوبی اظهار کرد: با اجرای این طرح و همکاری همه زعفران کاران در نفروختن محصول به دلالان، می‌توان امیدوار بود در آینده نزدیک دست دلالان از بازار طلای سرخ کوتاه شود و کشاورزان سود واقعی را از حاصل دسترنج خودشان ببرند.

کد خبر 25430

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =