۰ نفر
۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۷
مواد غذایی> یک متخصص قلب و عروق گفت: توجه به مصرف ماهی در رژیم غذایی، مرگ و میر ناشی از بیماری‎های قلبی - عروقی را کاهش می‎دهد.

دکتر نصراله مرادی‎فر با بیان اینکه شایعترین علت واحد مرگ و میر در بین مردان و زنان بیماری‎های قلبی و عروقی است، اضافه کرد: با توجه به شیوع بیش از حد این بیماری باید به پیشگیری توجه ویژه شود و سپس راهکارهای درمانی پیشرفته را بکار بست.

این متخصص قلب و عروق با بیان اینکه در بحث پیشگیری از بیماری‎‎های قلبی و عروقی ضرورت دارد فاکتورهای خطر و راه‌های مقابله با این مهم را به جامعه معرفی کنیم، بیان کرد: هرچند بعضی از عوامل ایجاد و پیدایش بیماری‎های قلبی عروقی مثل سن و جنس غیر قابل مداخله هستند، اما با تغییر و تعدیل 5 فاکتور باقیمانده نظیر قندخون، فشار خون، چربی بالا، بی تحرکی و استعمال دخانیات می‎توان این بیماری را به تاخیر انداخت.

وی ادامه داد: بیماری‎هایی نظیر قندخون، فشار خون و چربی بالا را می‌توان با تغذیه و رژیم مناسب، ورزش و دارو کنترل کرد.

این استادیار دانشگاه علوم پزشکی لرستان اظهار کرد: استعمال دخانیات و در راس آن سیگار فاکتور خطر بسیار عمده ای برای تشدید بیماری‎های قلبی و عروقی است که از طریق مشاوره و مراکز ویژه قابل ترک است.

مرادی‎فر با اذعان به اینکه بی‎تحرکی و عدم فعالیت در کشورمان بسیار نگران کننده است به گونه‎ای که از هر 10 نفر 7 نفر بی‌تحرک هستند، تصریح کرد: مبحث مربوط به اورژانس قلبی عروقی، کمک وزارتخانه‏‌های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و ورزش و جوانان و مشارکت مردم را می‎طلبد تا انقلابی در کاهش این بیماری رخ دهد.

وی گفت: برای کاهش بیماری قلبی عروقی و ریسک فاکتورهای آن نظیر قند و فشار خون و چربی بالا توصیه می شود روزانه 30 دقیقه را به امر ورزش و پیاده‎روی تند اختصاص دهیم به گونه‎ای که به نفس نفس و تعریق فرد بیانجامد.

این متخصص قلب و عروق یادآور شد: به منظور جلوگیری از بیماری قلبی عروقی علاوه بر ترک استعمال دخانیات و سیگار و درمان دیابت و فشار خون نیاز است افراد حداقل روزانه نیم ساعت ورزش کنند. همچنین رژیم غذایی سالمی داشته باشند و تا حد امکان از غذاهای فست‎فودی، کنسروها، نمک اضافی، نوشابه ها و مواد قندی اجتناب کنند و در طی 5 روز در هفته میوه، سبزی و ماهی مصرف کنند.

مرادی‎فر اظهار کرد: مصرف 5 بار ماهی درهفته 38 درصد مرگ و میر ناشی از بیماری‎های قلبی عروقی را کاهش می‎دهد و این در حالیست که متاسفانه از لحاظ مصرف ماهی جزو کشورهای فقیر دنیا هستیم.

وی با بیان اینکه از لحاظ مطالعات آماری بیماری‎های قلبی عروقی در کل ایران ضعیف عمل شده و آماری دقیقی نداریم، افزود: با این حال می‎توان گفت 5 درصد جمعیت ایران به بیماری قلبی عروقی مبتلا هستند.

منبع:ایسنا
کد خبر 2543b789800f4a7fa2390f09797e1844

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =