امسال پیش‌بینی می‌شود که تولید مرکبات به‌دلیل شرایط مناسب آب و هوایی و افزایش بارندگی‌ها از لحاظ کمی و کیفی افزایش داشته باشد که در این راستا، صادرات و ذخیره‌سازی در دستور کار است.

مدیرکل دفتر امور میوه‌های وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این مطلب گفت: در سال گذشته دو میلیون و 625 هزار و 79 تن پرتقال در کشور تولید شد.

سیدرحمت‌اله پریچهر افزود: تولید نارنگی نیز در سال گذشته 763 هزار و 412 تن برآورد شد.

وی از تولید 570 هزار و 202 تن لیموشیرین در سال گذشته خبر داد و خاطرنشان کرد: میزان تولید گریپ‌فروت نیز 81 هزار تن برآورد و در سال گذشته 251 هزار و 201 تن کیوی در کشور تولید شد.

مدیرکل دفتر امور میوه‌های وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: با توجه به آنکه برداشت مرکبات هنوز به پایان نرسیده است، پیش‌بینی برداشت برای سال جاری اندکی زود است، اما شرایط مناسب آب و هوایی و افزایش بارندگی‌ها، احتمال افزایش کمی و کیفی این محصول را می‌دهد.

پریچهر تصریح کرد: برای آنکه محصول کشاورزان روی دستشان نماند، سیاست ذخیره‌سازی برای ایام عید و صادرات پس از تأمین نیاز داخلی در دستور کار است. همان‌گونه که سال گذشته نیز بخشی از محصول مرکبات تولیدشده در ایران صادر شد.

وی درباره تولید پسته در کشور یادآور شد: در سال گذشته 336 هزار و 183 تن پسته در کشور تولید شد و آمار این وزارتخانه برای امسال هنوز به جمع‌بندی نهایی نرسیده است.

احتمال افزایش 45 درصدی تولید مرکبات در سال جاری

گفتنی است، رئیس اتحادیه باغداران کشور در گفتگو با خبرنگار ایانا از تولید هفت میلیون تن پرتقال در سال جاری خبر داده است که در مقایسه با سال گذشته از افزایش چشم‌گیری برخوردار است.

مجتبی شادلو در این باره گفت: پیش‌بینی افزایش دوبرابری پرتقال، 30 درصدی لیموشیرین و در مجموع 40 تا 45 درصدی تولید مرکبات در مقایسه با سال گذشته می‌شود.

وی افزود: امسال همانند سال گذشته، بازار این محصولات به نفع مصرف‌کننده است و در صورتی که حداقل برای 30 درصد آن فرصت صادراتی ایجاد نشود، باغداران با ضرر و زیان روبه‌رو خواهند شد.

لازم به ذکر است، گزارش‌های رسیده از کاهش تولید پسته در سال جاری حکایت دارد، در حالی که نمی‌توان تا زمانی که برداشت به پایان نرسد، اظهار نظر قطعی کرد. اما در سال گذشته 336 هزار و 183 تن از این محصول تولید شد که بخشی نیز راهی بازارهای صادراتی شد./

کد خبر 25491

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =