برای حل معضل سرمایه‌گذاری و تسهیل انتقال تکنولوژی‌های نوین کشاورزی باید در سطح بین‌الملل بیاندیشیم و برای آن راهکارهای نهادی جدیدی خلق کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، وزیر جهاد کشاورزی در پیامی به مناسبت روز جهانی غذا به موضوع نظام‌های غذایی پایدار در امنیت غذا و تغذیه اشاره کرد که توسط حسین شریعتمدار مشاور عالی وزیر جهاد کشاورزی قرائت شد.

در این پیام آمده است: در جهانی که امروز در آن زندگی می‌کنیم، کمبود غذا در بسیاری از مناطق و کشورها به مشکلی اساسی تبدیل شده است و حتی در گوشه و کنار دنیا هر از گاهی به بروز قحطی و بحران‌های جدی منجر می‌شود. مسائلی مانند خشکسالی، فرسایش خاک، کاهش نزولات جویف نوسانات شدید قیمتی و سایر مسائل اقتصادی، شیوع بیماری، جنگ و نیز سیاست‌های سلطه‌طلبانه برخی از کشورهای توسعه‌یافته، ازجمله عواملی هستند که به ناامنی غذایی و تشدید گرسنگی و سوءتغذیه در جهان دامن می‌زنند.

محمود حجتی در این پیام می‌افزاید: مسائلی مانند خطر انتشار بیماری‌های مختلف دامی و گیاهی در پی روند جهانی شدن، ضایعات بالای محصولات کشاورزی، عدم مدیریت کافی منابع آب، وابستگی به واردات در برخی اقلام اساسی، روند رو به رشد الگوی تغذیه ناسالم و بالاخره عدم هماهنگی و وفاق جهانی و منطقه‌ای در مورد سیاست‌های توسعه پایدار کشاورزی و روستایی را نیز باید به این عوامل اضافه کرد.

وی با اشاره به موضوع امنیت غذایی خاطرنشان کرد: اگرچه تولید و عرضه کافی غذا در سطح کلان شرط اولیه تأمین امنیت غذایی است، اما تضمین امنیت غذایی خانوار و فرد در نهایت منجر به بهبود وضعیت تغذیه‌ای در جامعه می‌شود. پایداری امنیت غذایی نیازمند ایجاد یک نظام پایدار تولید و توزیع مواد غذایی است. نوسانات تولید، حوادث طبیعی، تورم و بیکاری، شیوع بیماری و جنگ ازجمله مسائلی هستند که همواره امنیت غذایی بشر را در نقاط مختلف دنیا تهدید کرده‌اند؛ این وضعیت با توجه به افزایش جمعیت جهان و پیامدهای ناشی از تغییرات آب و هوایی بر تولیدات کشاورزی و توزیع نامتوازن مواد غذایی در جهان، نگرانی‌هایی را درباره تأمین امنیت غذایی به‌وجود آورده است. در حالی که جامعه جهانی می‌تواند با ایجاد یک نظام پایدار تولید و توزیع مواد غذایی، به‌خوبی با عوامل مذکور مقابله کرده و فقر غذایی که امروزه حدود 870 میلیون نفر در سراسر دنیا را گرفتار سوءتغذیه کرده است، ریشه‌کن کند.

حجتی با اشاره به اینکه شعار امسال روز جهانی غذا توسط فائو، "سیستم‌های غذایی پایدار برای امنیت غذایی و تغذیه" اعلام شده است، تصریح کرد: نظام (سیستم) غذایی شامل تمام فرایندها و ساختارهایی است که در تغذیه یک جامعه درگیر هستند. نظام غذایی پایدار از مؤلفه‌هایی چون محیط زیست، مردم، نهادها و فرآیندهایی تشکیل شده است که محصولات کشاورزی را تولید، فرآوری، بسته‌بندی، حمل و نقل، بازاریابی، مصرف و در نهایت فرایند انهدام ضایعات غذایی و کشاورزی و همچنین تمامی ورودی‌های لازم و خروجی‌های به‌وجودآمده در مراحل ذکرشده فوق است.

وی ادامه داد: مشخصه‌های سیستم غذایی پایدار بر اصولی استوار است که برخی ویژگی‌ها و مشخصه آن را می‌توان ایمن بودن در برابر نوسانات، کارآمدی و بهره‌وری بالا از لحاظ مصرف انرژی و سایر عوامل تولید، ایجاد زمینه برای حصول درآمد اقتصادی پایدار در کلیه جوامع و مناطق، تضمین سلامت و ایمنی غذایی، پایداری زیست محیطی و حفاظت از منابع پایه و حفظ تنوع زیستی برشمرد.

وزیر جهاد کشاورزی یادآور شد: با توجه به تعدد موارد مؤثر در این سیستم و عمق پیامدهای بی‌توجهی به آنها، لازم است سطح همکاری‌ها و تشریک مشاعی بین‌المللی با محوریت توسعه پایدار کشاورزی و روستایی به‌طور قابل ملاحظه‌ای ارتقاء یابد. جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یکی از اعضاء مؤثر سازمان فائو به نوبه خود همواره از این تلاش‌ها حمایت کرده و در آینده نیز خواهد کرد.

در ادامه این پیام آمده است: اما در عرصه ملی، تأمین امنیت پایدار کشاورزی از اساسی‌ترین سیاست‌ها و راهبردهای نظام است. کمااینکه در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان میثاق ملی به صراحت به این موضوع اشاره دارد. تأکید قانون اساسی در اصول سوم (تأمین خودکفایی)، چهل و سوم (تأمین نیاز اساسی و خوراک)، چهل و ششم (عدم تبعیض در بهره‌برداری از منابع طبیعی) و اصل پنجاهم (حفظ محیط زیست وظیفه عمومی) ناظر بر تأمین نیازهای اساسی، رفع فقر، برطرف ساختن محرومیت در زمینه تغذیه، رفاه فردی و اجتماعی است. علاوه بر آن در برنامه‌های توسعه و نیز سند چشم‌انداز بیست‌ساله کشور به بهود وضعیت امنیت غذایی توجه ویژه‌ای شده است.

حجتی تأکید کرد: همان‌گونه که استحضار دارند امینت غذایی مقوله‌ای بسیار گسترده است که بخش‌های مختلف اقتصادی کشور را شامل بخش کشاورزی، بازرگانی، صنعت، بهداشت و درمان را دربر می‌گیرد. در این میان بخش کشاورزی یکی از مهم‌ترین اجزاء این سیستم است که نقش مهمی در ایجاد امنیت غذایی پایدار ایفا می‌کند. در عین حال امنیت غذایی در نهایت بستگی به موفقیت کشاورزان برای تولید غذای باکیفیت و مازاد بر نیاز خود و رسیدن این مواد غذایی از طریق شبکه پیچیده بازاریابی و کانال‌های توزیع به دست مصرف‌کننده دارد.

طبعاً در راستای سلامت غذا و تأمین امنیت غذایی در نظام پایدار غذایی مواردی چون تولید محصولات کشاورزی کافی و سالم و تولید در عین حفاظت از محیط زیست باید مورد تأکید قرار گیرد، اما رقابت نابرابر بخش کشاورزی در جذب سرمایه که به یک پدیده و معضل جهانی بدل شده در کنار پدیده‌های زیست محیطی و تغییرات اقلیمی که عملاً نیاز بخش کشاورزی را به منابع سرمایه‌ای دوچندان می‌سازد از یک سو تولید داخلی محصولات کشاورزی در بسیاری از نقاط جهان را با بحران روبه‌رو ساخته و از دیگر سو نوسانات قیمت در بازار جهانی غذا هم، تأمین غذا از طریق اتکا به بازارهای جهانی را مشکل ساخته است. در منطقه خاورمیانه محدودیت شدید منابع آب هم محدودیت‌های پیش‌گفته را تشدید می‌کند. به‌نظر می‌رسد در عین تلاش‌های ملی برای جذب منابع سرمایه‌ای برای ارتقاء نقش تکنولوژی‌های نوین در کشاورزی و افزایش کارآمد استفاده از منابع تولید لازم باشد در چهارچوب اهداف هزاره به دو مسئله سرمایه‌گذاری و تسهیل انتقال تکنولوژی‌های نوین کشاورزی در سطح بین‌المللی بیاندیشیم و برای آنها راهکارهای نهادی جدیدی خلق کنیم.

وی اظهار داشت: دولت جمهوری اسلامی ایران با به‌کارگیری همه توان، ظرفیت‌ها و امکانات مادی و معنوی کشور و مشارکت کشاورزان و تولیدکنندگان به‌عنوان صاحبان اصلی بخش کشاورزی، رفع موانع موجود و دستیابی به امنیت غذایی پایدار را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین راهبردهای کشور در چهارچوب برنامه‌های بلندمدت، میان‌مدت و کوتاه‌مدت توسعه کشور پیگیری خواهد کرد.

حجتی در این پیام همچنین از سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی به خاطر تعیین روزی به نام "روز جهانی غذا" که نمادی از اهمیت بخش کشاورزی و همدردی با صدها میلیون انسان مبتلا به گرسنگی و کمبود تغذیه در جهان است، تشکر کرد.

کد خبر 25608

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =