با هدف برنامه‌ریزی و صدور دستورالعمل برای مدیریت آفات گندم، کمیته‌ای تحت این نام در سازمان حفظ نباتات کشور راه‌اندازی شد.

معاون فنی سازمان حفظ نباتات کشور در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این مطلب گفت: پس از تشکیل ستاد گندم در وزارت جهاد کشاورزی، این سازمان به‌عنوان یکی از اعضای این ستاد مسئولیت دارد که تمامی جوانب مربوط به آفات و بیماری‌های این محصول استراتژیک را تحت مراقبت ویژه قرار دهد.
دکتر محمدجواد سروش افزود: تاکنون دو جلسه با گیاه‌پزشکان و دست‌اندرکاران این بخش برگزار شده است و در برنامه داریم که به‌صورت دائم جلساتی را برای صدور دستورالعمل‌های جدید برگزار کنیم.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر تأمین مواد ضدعفونی‌کننده و نظارت بر فرآیند ضدعفونی بذور گندم در حال انجام است و ناوگان‌های سم‌پاشی کشور نیز تجهیز شده است.
سروش ادامه داد: برنامه‌ریزی برای کشت پاییزه در حال انجام است و تمامی مراحل قبل از کاشت، کاشت و برداشت تحت نظارت دقیق گیاه‌پزشکان کشور قرار دارد.
وی تصریح کرد: بازدید از مراکز زمستان‌گذران سن گندم در استان‌های کشور شروع شده تا بتوانیم گزارشی از وضعیت موجود کشور ارائه دهیم.

برنامه‌ریزی برای آنکه کمترین آسیب به گندم برسد

معاون فنی سازمان حفظ نباتات کشور یادآور شد: مدیریت مصرف علف‌کش‌ها در مزارع گندم از دیگر اقداماتی است که برنامه‌ریزی‌های آن در حال انجام است تا منطقی‌ترین اقدام انجام شود.
سروش تأکید کرد: در این سازمان سه زیرکمیته آفات با محوریت سن گندم، بیماری‌ها با محوریت زنگ، سیاهک، فوزاریوم و بیماری‌های احتمالی و کمیته علف‌های هرز تشکیل شده است.
وی اظهار داشت: از آنجا که آفات و بیماری‌ها نقش مهمی در تولیدات کشاورزی ایفا می‌کنند، امید می‌رود با راه‌اندازی کمیته مدیریت آفات گندم و استفاده از تجارب سال‌های گذشته، برنامه‌ریزی مناسبی را داشته باشیم.
سروش همچنین گفت: برنامه‌ریزی‌ها در جهتی است که کمترین آسیب از جهت آفات و بیماری‌ها نصیب محصول استراتژیک گندم شود.
وی در ادامه افزود: کشاورزان باید ضدعفونی بذور را جدی بگیرند؛ زیرا یکی از راهکارهای مهم در جهت جلوگیری از بیماری‌ها است.
معاون فنی سازمان حفظ نباتات کشور خاطرنشان کرد: آمادگی داریم که بیش از یک میلیون تن بذر گندم و 230 هزار تن بذر جو در کشور را ضدعفونی کنیم.
سروش تصریح کرد: مدیریت علف‌های هرز به‌عنوان راهکار بعدی در این ستاد برای کشت پاییزه برنامه‌ریزی می‌شود.

کد خبر 25626

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =