با توجه به موقعیت ممتاز ایران بین 10 کشور عضو اکو، در صورت تصویب اساسنامه کمیسیون دامپزشکی، دفتر آن در ایران ایجاد می‌شود.

مدیرکل دفتر قرنطینه و امور بین‌الملل سازمان دامپزشکی کشور در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این مطلب گفت: ایران دارای رتبه ممتازی بین 10 کشور عضو اکو است که می‌تواند دفتر نمایندگی اکو را در خود جای دهد.
دکتر صمد یگانه افزود: کشورهای آسیای میانه، قزاقستان، قرقیزستان، آذربایجان، ازبکستان، ترکیه، پاکستان، ایران و افغانستان از کشورهای عضو محسوب می‌شوند که بین آنها کشورمان از موقعیت ممتازی در بخش دامپزشکی برخوردار است.
وی خاطرنشان کرد: اساسنامه ایجاد دفتر دامپزشکی اکو در ایران، از سوی این سازمان تهیه و تقدیم مجلس شده است و با توجه به نزدیک شدن به اجلاس اکو، تصویب این اساسنامه در اولویت کار مجلسی‌ها قرار گرفته است.
مدیرکل دفتر قرنطینه و امور بین‌الملل سازمان دامپزشکی کشور ادامه داد: بسیاری از کشورهای عضو به‌عنوان رقبای ایران، در صدد دست یافتن به این جایگاه هستند که امید است مجلس شورای اسلامی با تصویب هرچه سریع‌تر این اساسنامه، ایران را برنده کند.
یگانه تصریح کرد: وجود یک دفتر منطقه‌ای باعث می‌شود که در برخورد با بیماری‌ها بتوانیم منطقه‌ای عمل کنیم، زیرا بدین ترتیب برخورد با بیماری‌ها بهتر انجام شده و از همه‌گیری جلوگیری می‌شود.
وی یادآور شد: بسیاری از بیماری‌های موجود در بخش دامپزشکی از کشورهای همسایه منتقل می‌شود که در صورت مقابله به‌صورت منطقه‌ای، از این امر جلوگیری می‌شود.
یگانه تأکید کرد: در بحث جابه‌جایی‌ها و نقل و انتقال دام‌ها وجود دفتر منطقه‌ای مؤثر خواهد بود.

حاشیه امن با تصویب اساسنامه کمیسیون دامپزشکی اکو در مجلس

گفتنی است، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز درخواست 52 نفر از همکاران نماینده خود برای بررسی با اولویت لایحه اساسنامه کمیسیون دامپزشکی همکاری‌های اقتصادی اکو را مورد تصویب قرار دادند.
رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی نیز در این باره گفت: بر اساس لایحه‌ای که دولت ارائه کرده و در کمیسیون بررسی شده است، این اساسنامه باید به تصویب مجلس برسد تا بتوانیم بین کشورهای عضو اکو همکاری دامپزشکی داشته باشیم.
عباس رجایی افزود: اجلاس اکو هرساله برگزار می‌شود و امسال نیز اواخر سال جاری قرار است اجلاس همکاری‌های بین اکو برگزار شود.
وی خاطرنشان کرد: اگر این اساسنامه در مجلس تصویب نشود، عوارض زیادی را برای ایران به همراه دارد، اما تصویب این کنوانسیون باعث می‌شود کشورمان در حوزه بهداشت، سلامت و امنیت غذایی در حاشیه امنی قرار گیرد.
لازم به ذکر است، ممکن است اجلاس همکاری‌های بین اکو با اندکی تأخیر برگزار شود.

کد خبر 25708

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =