۰ نفر
۱۳ آبان ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۰

خانه کشاورز قطعنامه ای  را که درمورد مسائل و مشکلات بخش کشاورزی کشور ،در چهارمین کنگره خانه کشاورز مطرح و تصویب شده بود، منتشر کرد.

به گزارش خبرنگار کشاورزی ایران(ایانا)، قطعنامه چهارمین کنگره سراسری خانه کشاورز شامل اهم مطالبات و مسایل مورد نظر شرکت کنندگان در این کنگره بوده که در در روزهای ششم و هفتم آبان ماه سال 1392 در سالن مجتمع شهید با هنر واقع درتهران برگزار شد.

در این همایش دکترحسن روحانی رئیس جمهوری و وزرای جهاد کشاورزی،کشور،صنعت،معدن و تجارت، راه و شهر سازی، معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوری ،رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، قائم مقام وزیر نیرو ،ریاست صندوق توسعه ملی،مدیر عامل بانک کشاورزی و معاونان و مسؤولانی از وزارتخانه های مذکور حضور داشتند.

متن این قطعنامه در 26 بند،به شرح زیر است:

1- رویکرد جدید دولت تدبیر و امید نسبت به بخش کشاورزی و امنیت غذایی و عملکرد ماه های اولیه شروع به کار دولت از جمله اعلام به موقع نرخ تضمینی محصولات اساسی کشاورزی ، تامین نهاده های تولید اعم از زراعی و دامی و رفع برخی تنگناها موجب تقدیر و تشکر است .

2- خانه کشاورز از همه اقدامات که در راستای منافع کشاورزان و منافع ملی کشور باشد حمایت خواهد کرد .

3- کشاورزان ضمن درخواست از دولت برای عضویت نماینده کشاورزان در شورای عالی آب، پیشنهاد می نماید :شورای عالی آب به شورای عالی آب و کشاورزی تغییر نام دهد و مسایل آب و کشاورزی در این شورا مطرح شود .

4- در کلیه برنامه ریزی ها موضوع حفظ آب و خاک کشور و بهره برداری منصفانه از منابع طبیعی پایه تولید مدنظر قرار گیرد .

5- برای مدیریت کارآمد آب کشور علاوه بر سرمایه گذاری لازم ، برنامه ریزی علمی و تدبیر و درایت در اجرا و مکانیزم جلب مشارکت تشکل های کشاورزی و رعایت حقوق حقابه داران و بهره برداران از منابع آب کشور تدوین و به اجرا آید .

6- بکارگیری همه امکانات در پیشگیری از نابودی تمدن ایران زمین با جلوگیری از تشدید بیلان منفی آبهای زیر زمینی و شور شدن خاک ها و ایجاد پایداری اقتصادی و اجتماعی در دشت های بحرانی کشور به عنوان اولین اولویت مهم برنامه های دولت و با استفاده از هر گونه منابع اعم از داخلی وخارجی برای این امر بسیار مهم .

7- تدوین و آموزش روش های مدیریت و بهره وری حداکثر از آب و خاک کشور و افزایش بهره وری آب حداقل 2 در صد در سال و محدود کردن توسعه افقی کشاورزی.

8- تدوین نقشه راه برای منابع آب کشور جهت تعادل بخشی این منابع و احیاء دریاچه ها و تالاب ها و تامین حقابه های کشاورزی و زیست محیطی .

9- سازمان های آب منطقه ای، قبل از اجرای وظایف مقرر وزارت نیرو در ماده 29 قانون توزیع عادلانه آب از کاهش دبی مندرج در پروانه بهره برداری چاه های کشاورزی خودداری و کنتورهای هوشمند را پس از نصب نرم افزار متناسب با شرایط کشت و کار و نیاز آبی ودوره های آبیاری هر محصول به نحوی که هیچگونه خسارتی به تولید وارد نگردد، برای برداشت آب چاههای کشاورزی به کار گیرد .

10- تمهیدات لازم برای ایجاد انگیزه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی و مشوق های لازم به منظور تقویت گرایش کشاورزان و تولیدکنندگان به تولید رقابتی و حداقل واردات محصولات کشاورزی وایجاد تراز تجاری مثبت در کشاورزی به کار گرفته شود .

11- تدوین راهکارها و پیش بینی تسهیلات ضروری نظیر صندوق های توسعه کشاورزی به منظور احاله وظیفه تامین نهاده تولید و توزیع و عرضه محصولات کشاورزی به تشکل های بخش کشاورزی و رفع دغدغه های مربوط به کیفیت نامطلوب نهاده های تولید و سود جویی واسطه ها در بازار محصولات کشاورزی و توسعه ظرفیت انبارهای نگه داری و بسته بندی این محصولات .

12- ایجاد اتاق گفتگو و مشاوره فی مابین سازمان های مردم نهاد ، تشکل های بخش کشاورزی و وزارتخانه های جهاد کشاورزی، نیرو ، صنعت، معدن و تجارت ، معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوری ، بانک کشاورزی و حسب مورد سایر دستگاه ها دولتی .

13- ملحوظ نمودن پیشنهادات تشکل ها و سازمان های مردم نهاد بخش کشاورزی و مشارکت نمایندگان این سازمان ها در تصمیم سازی ها در مباحث رسیدگی به لوایح قانونی از جمله قوانین بودجه سالانه کشور .

14- از دولت تقاضا می شود به صور ممکن، آمار و اطلاعات مربوط به بخش کشاورزی را راست آزمایی نموده و آمار مستند و دقیق به عنوان آمار پایه برای برنامه ریزی های آتی ارایه نماید .

15- دولت در تامین اعتبارات ارزی و ریالی مورد نیاز بخش کشاورزی، عنایت ویژه مبذول نماید و از تمام توان خود برای احیاء کشاورزی به عنوان رسالت ملی استفاده کند .

16- افزایش سرمایه بانک کشاورزی و فراهم کردن زمینه پرداخت تسهیلات اعتباری کوتاه مدت و بلندمدت به کشاورزان تمهیدات لازم به عمل آید.

17- ایجاد تسهیلات لازم برای دسترسی آسان کشاورزان و تولید کنندگان به فناوری های جدید و مبادله اطلاعات علمی و تحقیقاتی با کشورهای پیشرفته و اصلاح قوانین بازدارنده موجود .

18- حل مساله بیمه تامین اجتماعی کشاورزان و اجرایی کردن اصل 29 قانون اساسی .

19- کشاورزان انتظار دارند با اصلاح ساختار صندوق بیمه محصولات کشاورزی وافزایش توان کارشناسی آن و گسترش نمایندگی های بیمه وتقویت بنیه مالی صندوق تنگنای گسترش بیمه محصولات کشاورزی و پرداخت خسارت های وارده به کشاورزان را برطرف نمایند .

20- از صدا و سیمای کشور در خواست می نماییم در توسعه فرهنگ کار و تولید وامنیت غذایی و تقویت منزلت و جایگاه کشاورزان و تولیدکنندگان بخش کشاورزی که تامین کننده حیات جامعه به حساب می آیند برنامه های لازم را تدارک و روزانه فرصت مناسبی برای برنامه های بخش کشاورزی در برنامه ها و شبکه ها منظور نمایند.

21- حقوق کشاورزان دراحداث راه ها و خطوط راه آهن و خطوط لوله های نفت و گاز و حریم این خطوط با پرداخت قیمت اراضی مورد تملک و عدم النفع کشاورزان از اراضی مشمول حریم مراعات شود.

22- نسبت به ایجاد شورای هماهنگی مسکن و عمران و حمل و نقل روستایی با عضویت نمایندگان وزارت راه و شهرسازی و نمایندگان خانه کشاورز بنا به پیشنهاد وزیر راه و شهرسازی اقدام شود .

23- برقراری ارتباط مستمر با مجلس شورای اسلامی به ویژه کمیسیون کشاورزی ، آب ومنابع طبیعی مجلس شورای اسلامی از طریق معرفی رابط خانه کشاورز با مجلس برای انتقال نظرات کشاورزان واحقاق حقوق آنها .

24- اعضای خانه کشاورز در سراسر کشور برای تقویت بنیه مالی این خانه و امکان گسترش فعالیت های ضروری و توانمندی لازم در دفاع از حقوق حقه کشاورزان کشور با پرداخت حق عضویت و کمک های مادی و غیرمادی اقدام مؤثر بعمل آورند.

25- از ریاست صندوق توسعه ملی کشور تشکر می نماییم که بهبود و توسعه بخش کشاورزی را در اولویت سیاست های خود قرار داده است .

26- کشاورزان از ریاست جمهوری تقاضا می نمایند به منظور جلوگیری از سرگردانی در سطح شهر تهران نسبت به بازگرداندن ساختمان وزارت جهاد کشاورزی در بلوار کشاورز اقدام لازم را مبذول دارند .

کد خبر 25761

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =