فود پرس – سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان باید از قیمت گذاری قارچ خارج شود.

به گزارش خبرنگار «فود پرس»، محمد حسن افشار، رییس هیات مدیره انجمن پرورش دهندگان قارچ خوراکی ایران در جمع خبرنگاران ضمن بیان این مطلب افزود: قارچ محصول کشاورزی است و نباید قیمت آن توسط سازمان حمایت تعیین شود زیرا در این صورت دولت باید برای خرید قارچ قیمت تضمینی اعلام کرده و این محصول را در زمان های کاهش مصرف خریداری کند.
وی خاطر نشان کرد:قیمت تمام شده قارچ برای تولیدکنندگان حدود 5550 تومان است که با حداقل سود و در برخی از مواقع حتی باضرر با قیمت 6300 تومان در میادین به فروش می رسد.
وی با بیان اینکه شبکه توزیع قارچ در کشور بیمار است متذکر شد: سیستم پخش قارچ باید اصلاح شود زیرا در شرایط کنونی سود واسطه ها از تولیدکنندگان نیز بیشتر است.
رییس هیات مدیره انجمن پرورش دهندگان قارچ خوراکی با اشاره به همکاری سازمان میادین میوه و تره بار در زمینه فروش قارچ گفت: سازمان میادین همکاری خوبی با تولیدکنندگان و انجمن دارد اما متاسفانه به دلیل بالا بودن هزینه اجاره غرفه ها تنها 30 درصد قارچ توسط سازمان میادین توزیع می شود و بیشتر غرفه های قارچ در میادین تعطیل شده اند.
افشار یاد آور شد: بر اساس آمارارایه شده توسط مرکز آمار ایران، در سال 91، 1033 واحد پرورش قارچ خوراکی در سطح کشور وجود داشته که 704 واحد قارچ دکمه ایف 279 واحد قارچ صدفی و 50 واحد را نیز در زمینه هر دو نوع قارچ فعالیت داشته اند.
رییس هیات مدیره انجمن پرورش دهندگان قارچ خوراکی افزود: از این تعداد 461 واحد دارای مجوز هستند که 110 واحد عضو انجمن هستند.
وی خاطرنشان کرد: 70 درصد قارچ  کشور توسط اعضای انجمن تولید می شود.
به گفته افشار ایران با تولید سالانه 90 هزار تن قارچ جایگاه هفتم تولید را در دنیا دارد، سرانه تولید  قارچ درکشور 1.2 است در حالی که این میزان در دنیا 1.1 کیلوگرم است و بزرگترین تولید کنندگان قارچ دنیا چین 5 میلیون تن، ایتالیا 761 هزار تن، آمریکا 390 هزار تن، هلند 304 هزار تن، اسپانیا 148 هزار تن، فرانسه 115 هزار تن و ایران 90 هزار تن است.
در ادامه عباس رنجبر عضو هیئت مدیره انجمن قارچ از مزیت تولید قارچ بجای محصولات دیگر خبر داد و گفت: طی سال‌های گذشته استقبال خوبی برای تولید قارچ شده و این روند باید ادامه یابد.
رنجبر مشکل اصلی تولیدکنندگان قارچ را بازار و بازاررسانی عنوان کرد و گفت: قیمت تمام شده این محصول 5 هزار و 600 تومان است و از سال گذشته تاکنون دولت اجازه افزایش قیمت را نداده است این درحالی است که فروش آن در بازار باید 6 هزار و 600 باشد.
وی گفت: وزارت صنعت محصول قارچ را مانند سایر محصولات صنعتی قیمت‌گذاری می‌کند اما زمانی می‌تواند این محصول قیمت‌گذاری شود که دولت آن را خرید تضمینی بکند.
عضو هیات مدیره انجمن قارچ گفت: قارچ محصول کشاورزی است و با توجه به معافیت های مالیاتی، تولیدکنندگان قارچ فاقد دفاتر رسمی برای بررسی و تعیین قیمت هستند. اما سازمان حمایت همچنان به بررسی دفاتر قانونی کشاورزان پرورش دهنده قارچ اصرار دارد.
در ادامه مرتضی حیدری عضو هیات مدیره انجمن نیز، گفت:‌ دولت باید از تولیدکنندگان حمایت کند تا آنها شبکه‌های مویرگی توزیع راه‌اندازی کنند.
وی گفت: بر اساس برآوردهای انجام شده راه اندازی توزیع مویرگی قارچ حدود 2.5 میلیارد تومان هزینه دارد.

باگاس نیشکر، جایگزین کلش گندم در واحدهای قارچ خوراکی
محمدرضا انتصاری، عضو کمیته فنی انجمن پرورش‌دهندگان قارچ خوراکی نیز با بیان اینکه پیرو بروز بحران تأمین کلش گندم برای بستر قارچ در سال‌های گذشته، اعلام کرد در این زمینه از ایده‌ای که آقای وان‌پال دانشمند آمریکایی به ما داد و بررسی حضوری تجربه کلمبیایی‌ها را در این باره به انجمن معرفی کرد، استفاده شده است. وی گفت: اینجانب طی تحقیقی یک‌ساله و با همکاری شرکت‌های جلگه دز و جلگه صدف، موفق به فراهم کردن شرایط جایگزینی باگاس نیشکر به‌عنوان یک ماده ضایعاتی در صنعت نیشکر شدیم.

انتصاری با بیان اینکه بر اساس تحقیقات به‌عمل‌آمده، دست کم امکان کاهش 35 درصدی نیاز به کلش وجود دارد، افزود: این در حالی است که اگر در سیستم پاستوریزاسیون واحدهای تولیدکننده تغییراتی اعمال شود، امکان این امر تا 100 درصد هم مقدور است.

وی که هم‌اکنون تز دکترای خود را نیز در صنعت قارچ می‌گذراند،خاطرنشان کرد: البته این مهم هشت سال پیش نیز توسط فردی به نام عاشوری در بابلسر مورد توجه قرار گرفت، اما به‌دلیل پایین بودن قیمت کلش، به‌طور جدی دنبال نشد.

انتصاری قیمت کنونی کلش گندم و باگاس را در واحد کیلوگرم به ترتیب 300 و 100 تومان اعلام کرد و اظهار داشت: از آنجا که کلش می‌تواند برای خوراک دام مفید باشد و نیتروژن مورد نیاز در کلش از سوی باگاس تأمین خواهد شد، این جایگزینی اقدامی مدبرانه برای مدیریت ضایعات باگاس از سویی و رفع دغدغه بحران کلش برای واحدهای تولیدی قارچ خواهد بود.

برگزاری ششمین همایش علمی کاربردی قارچ‌های خوراکی

در ادامه این نشست داریوش توبی، دبیر اجرایی ششمین همایش علمی کاربردی قارچ‌های خوراکی طی سخنانی گفت: این همایش با موضوع جایگزین‌های مناسب برای بستر پرورش قارچ دکمه‌ای، نیاز آبی قارچ، فرآوری قارچ و محصولات جانبی،‌استفاده مجدد از ضایعات کارخانه‌ها برای پرورش قارچ، کنترل آفات و بیماری‌ها، استانداردسازی کمپوت، صرفه‌جویی در مصرف انرژی و مدیریت مزارع برگزار می‌شود.

وی افزود: تاکنون 30 مقاله داخلی و بین‌المللی به دبیرخانه همایش ارسال شده ومقالات ارسالی  تا 15 آبان ماه توسط کمیته فنی تعیین‌شده داوری خواهد شد.
توبی خاطرنشان کرد: در برگزاری این همایش، وزارت جهاد کشاورزی، انجمن صنفی پرورش‌دهندگان قارچ‌های خوراکی، دانشگاه شهیدبهشتی، بانک کشاورزی و پست‌بانک همکاری دارند.





کد خبر 25773

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =