چهره ماندگار کشور در بخش کشاورزی بابت از دست رفتن خاک کشاورزی کشور، سلامت محصولات کشاورزی و افزایش بیماری‌های انسانی ناشی از نبود تغذیه سالم گیاهی ابراز نگرانی کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه‌ آذربایجان‌شرقی، محمد جعفر ملکوتی در حاشیه جلسه ستاد گندم در آذربایجان شرقی گفت:‌ وقتی دائم به سیستم، کود اوره و فسفر وارد می‌کنیم نتیجه بهتر از این نمی‌شود چراکه بهترین کود فسفره باز هم حاوی 30 میلی‌گرم کادمیم در هرکیلوگرم است لذا وقتی سالی یک میلیون تن کود فسفر در کشور مصرف می‌شود که به اعتقاد من نیمی از آن اضافه است، نتیجه این می‌شود که بالای 30 تن کادمیم را به صورت سالانه به خاک تزریق می‌کنیم و این همان کادمیمی است که اگرتنها 0.1 میلی‌گرم از آن وارد کبد شود آن را از کار می‌اندازد.

تشکیل هر یک سانتی‌متر خاک زراعی نیازمند 200 سال زمان!

وی اظهار کرد: زمانیکه سیل می‌آید و انسان و ماشین و خانه را با خود می‌برد یک طرف قضیه است و طرف دیگر آن‌که شاید دردناک‌تر هم باشد این است که سیل خاک زراعی ما را هم با خود می‌برد؛ خاکی که تشکیل شدن هر عمق یک سانتی‌ متری از آن 200 سال عمر نیاز دارد.

ملکوتی ادامه داد: با بهبود تغذیه گیاه یعنی از طریق مصرف بهینه کودها، مخصوصا کودهای ریزمغذی، زیستی و آلی در مزرعه، علاوه بر افزایش کمی و کیفی محصولات کشاورزی می‌توان کمبودها را نیز برطرف کرد.

تغذیه نامتعادل گیاهی منجر به سوء تغذیه انسان شده است

وی خاک سالم، زندگی سالم و انسان سالم را سه مولفه مرتبط به هم دانست و افزود: تغذیه نامتعادل گیاهی که امروزه گریبان‌گیر بخش کشاورزی شده است، منجر به سوء تغذیه انسان شده است که از علائم آن در جامعه ایرانی می‌توان به ریزش مو، بداخلاقی، سرماخوردگی‌های مزمن، کم حوصلگی، خستگی مفرط، پوکی استخوان، پوسیدگی دندان، قد کوتاهی، افسردگی، کم خونی، ایمنی پایین بدن و سرطان گوارشی اشاره کرد.

این صاحب نظر در بخش کشاورزی با بیان اینکه تحقیقات ثابت کرده‌ که رابطه تنگاتنگی بین خاک سالم، گیاه سالم و انسان سالم وجود دارد، ادامه داد: منشاء بیشتر کمبودها و بیماری‌های انسانی به سوء تغذیه یا همان سونامی خاموش برمی‌گردد.

هشدار نسبت به افزایش سرطان گوارش

چهره ماندگار کشور در بخش کشاورزی با بیان اینکه با بهبود تغذیه گیاه یعنی از طریق مصرف بهینه کودها، مخصوصا کودهای ریزمغذی، زیستی وآلی در مزرعه، علاوه برافزایش کمی وکیفی محصولات کشاورزی میتوان کمبودها را نیز برطرف کرد، ادامه داد: با این کار می توان وضعیت تغذیه‌ای مردم را اصلاح کرد و به دلیل اینکه ایمنی بدن افزایش پیدا می‌کند، نیاز به انواع داروها نیز در کشور به‌طور چشمگیری کاهش می‌یابد.

ملکوتی با بیان اینکه زارع فقط کودهای فسفره را می‌شناسد و از بخش خصوصی کود آلی را نمی خرد، افزود: این بی‌عدالتی ا‌ست که باعث شده است سرطان گوارش در جامعه ما زیاد شود به‌طوری‌که خود وزیر بهداشت هم اعلام کرد تا چند سال آینده سرطان گوارشی دوتا سه برابر خواهد شد و من مطمئنم که این حرف درست است.

محصولات سالم را چگونه بشناسیم؟

وی با بیان اینکه مصرف نادرست کودهای شیمیایی علاوه بر این‌که بر‌کیفیت محصول کشاورزی تاثیر بدی برجا می‌گذارد باعث خواهد شد شکل و شمایل محصول هم تغییر کند، افزود: فرض کنید برای خرید سیب‌زمینی رفته‌اید چه سیب‌زمینی را انتخاب خواهید کرد؟ سیب‌زمینی باید زردرنگ باشد. اگر رنگ سیب‌زمینی کدر بود یعنی اینکه حاوی نیترات و کادمیم است که سمی هستند. در خرید پیاز هم دقت کنید پیازی بخرید که قسمت بالای آن یعنی محلی که جوانه قرار دارد تنگ باشد اگر گشاد بود یعنی اینکه آنقدر نیترات و اوره به خوردش داده‌اند که سمی شده است. در خرید کلم قمری و کاهو نیز آن‌هایی را انتخاب کنید که به هم فشرده هستند و داخلشان پوک نیست. کلم‌های توخالی نتیجه فقدان عنصر در کود آنهاست. در این محصولات آن‌قدر اوره مصرف شده است که رشد رویشی زیاد اما کیفیت کم شده است.

به گزارش ایسنا، پروفسور محمد جعفر ملکوتی متولد سال 1326 در مرند است. او مدارک لیسانس، فوق لیسانس و دکترای خود را به ترتیب از دانشگاه‌های شهیدچمران اهواز، دانشگاه تهران و نبراسکای آمریکا با درجه عالی دریافت کرده است.

وی در سال 1375 استاد ممتاز کشور شد و از سال 1375 نیز سرپرستی موسسه تحقیقات خاک و آب و مشاور وزیرجهاد کشاورزی در امرتولید و مصرف بهینه کودها رابرعهده داشت.

ملکوتی درسال 1376 به خاطر صرفه‌جویی بیش از100 میلیون دلاری از محل کاهش مصرف کودهای فسفاته و طرح ضرورت همگانی کردن مصرف بهینه کود، موفق به دریافت نشان لیاقت درجه سه درکار تولید از رئیس‌جمهور شد و از اقدامات مهم او می‌توان به همگانی کردن مصرف سولفات فسفری در محصولات کشاورزی و انسان اشاره کرد.

وی ثابت کرده که در محصولات کشاورزی و در نهایت در دام و انسان در کشورغلظت روی بسیار پایین است.

این استاد دانشگاه تربیت مدرس در سال 1379 به خاطر ضرورت همگانی کردن مصرف نان سبوس‌دار غنی شده، موفق به دریافت جایزه رتبه اول در رشته تغذیه و بهداشت از ششمین جشنواره تحقیقات پزشکی رازی شد و در سال 1381 نیز لوح یادبودی را برای همگانی کردن مصرف بهینه کودها مخصوصا ریزمغذی‌ها که نقش بسیار موثری در افزایش عملکرد، بهبود کیفیت و غنی‌سازی محصولات کشاورزی دارند، دریافت کرد.

پروفسور ملکوتی در سال 1383 به عنوان اولین دانشمند ایرانی موفق به دریافت جایزه در شاخه علوم کشاورزی از آکادمی علوم جهان سوم (TWAS) شد. این چهره ماندگار افتخارات بسیار زیادی در کارنامه علمی خود دارد.

کد خبر 25844

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =