فود پرس - نشست مشترک اعضاء هیات مدیره شورای ملی زیتون ایران و معاونت بهبود تولیدات گیاهی و مجری طرح زیتون با حضور مهندس  محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی برگزار شد.

به گزارش «فود پرس»، در این جلسه با توجه به ترکیب اعضاء هیات مدیره شورای ملی زیتون ایران که از فعالین تمامی مراحل زنجیره تولید این میوه قرآنی تشکیل شده است محققین مراکز تحقیقاتی ، نماینده تولید کنندگان نهال زیتون، نمایندگان باغداران زیتون، نمایندگان صنایع فرآوری، نمایندگان بازرگانان داخلی و خارجی و نماینده ریاست اتاق بازرگانی صنایع و معادن وکشاورزی ایران تشکیل شده است مسائل و مشکلات حیطه فعالیت خود را مطرح و راه حلهای مربوطه برای رفع مشکلات زیتون کاری کشور را به حوزه وزارت ارائه کردند.
رئیس شورای ملی زیتون کشور در جمع بندی مسائل مطروحه اعلام کرد: کلیه مشکلات زیتون کاری و صنایع فرآوری آن قابل حل است مشروط بر اینکه همدلی و همکاری دستگاه های اجرائی و بخش خصوصی فراهم باشد و ریشه همه مشکلات زیتون کاری را در باغات کم بازده و غیر اقتصادی زیتون دانست.
در این جلسه رئیس شورا از تهیه طرح کلیات اصلاح باغات غیر اقتصادی زیتون موجود درکشور و توسعه علمی و اصولی آنکه با نظر تعدادی از اساتید برجسته دانشگاهها و محققین مراکز تحقیقاتی جهت اقتصادی کردن باغات زیتون توسط این شورا تهیه شده است خبر داد و اعلام کرد: تنها راه نجات باغداران داغدار زیتون اجرای این طرح و اقتصادی کردن باغات آنان است و درهمین جلسه این طرح به وزیر جهاد کشاورزی ارائه شد.
در پایان این نشست محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی دست اندرکاران تولید و فرآوری زیتون را از افراط و تفریط در اجرای پروژه ها و طرحها برحذر داشته و رویه اعتدال و پیوستگی در کارها را توصیه کرد.
وی در خصوص خسارت وارده بر باغات زیتون توسط مگس زیتون و راه مبارزه قطعی با این آفت خطرناک گفت: باید کانونهای آلودگی در باغات زیتون از بین رفته و با کمک دولت و همکاری باغداران، با این آفت مبارزه شود.
در این جلسه همچنین مساله واردات با رویه و منطقی روغن زیتون جهت تأمین نیاز داخلی مطرح و مقرر شد در این مورد با توجه به تنظیم بازار این محصول برنامه ای تهیه به اجراء در آید.
 رئیس شورای ملی زیتون اعلام کرد با میانگین مصرف سرانه روغن زیتون که در حد ناچیز در سطح جهانی است کشور به 14 هزار تن روغن زیتون نیازمند است که حداکثر تولید داخلی چهار هزارتن میباشد و سالانه باید حداقل 10هزارتن روغن زیتون وارد شود.

 

کد خبر 25862

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =