رویترز طی گزارشی نوشت، ایران احتمالا از تعلیق تحریم‌ها برای افزایش ذخایر خود استفاده خواهد کرد و شرکت‌های بزرگ تامین کننده مواد غذایی در جهان برای انعقاد قرارداد با ایران تلاش می‌کنند.

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل فارس به نقل از رویترز، تامین کنندگان مواد غذایی در جهان امیدوارند که به دنبال توافق هسته ای ایران و غرب، دریافت قراردادهای فروش گندم، شکر و دیگر مواد غذایی به ایران برای آنها آسان تر شود.

خرید مواد غذایی برای ایران ممنوع نبوده است اما قوانین مالی اتحادیه اروپا و آمریکا، این تجارت را در 2 سال گذشته به علت موانع مالی و کشتیرانی مشکل تر ساخته بود.

موفقیت اولیه روز یک شنبه میان ایران و 1+5 در ژنو، اکثر تحریم های ایران را حفظ کرده است اما برخی از آنها طی 6 ماه آینده کاهش خواهد داد.

به گفته منابع تجاری، واردکنندگان بخش خصوصی ایران در روزهای اخیر برای نخستین بار در 2 سال گذشته به بازارهای بین المللی بازگشته اند و در جستجو برای خرید 300 تا 500 هزار تن گندم هستند.

به گفته منابع آگاه، انتظار می رود ایران به منظور پر کردن ذخایر مواد غذایی خود، در این 6 ماه، به میزان بسیار زیاد غلات خریداری کند.

شرکت های بزرگ بین المللی تولیدکننده مواد غذایی نظیر «کارگیل» و «آرچر دانیلز میدلند» و دیگر شرکت هایی مانند شرکت سوئیسی تجارت کالاهای اساسی «گلنکور» در میان بازیگران اصلی تجارت مواد غذایی ایران دیده می شوند.

این 3 شرکت تایید کرده اند که محصولات کشاورزی به ایران فروخته اند و اعلام کرده اند که فعالیت هایشان در راستای تحریم ها بوده است.

به گفته منابع تجاری، غول های بین المللی مواد غذایی اکنون در انتظار پیوستن شرکت های تجاری  در اتحادیه اروپا و منطقه دریای سیاه و ترکیه به این شرکت ها هستند.

به گفته یک شرکت بازرگانی کالاهای اساسی اروپایی، بسیاری از شرکت ها در حال بیرون آوردن فایل ایران هستند و مطمئنا این کشور در لیست بسیاری از آنها قرار خواهد گرفت. برقرار کردن روابط یا ازسرگیری آنها در حال حاضر نکته زیرکانه است. اگر شرایط بهبود یابد، ایران تامین کنندگان بیشتری برای بهره برداری خواهد داشت.

افزایش تمایل فروشندگان مواد غذایی در جهان برای انعقاد قرارداد با ایران، قیمت گندم را را کاهش داده است؛ قیمت گندم منطقه دریای سیاه 290 دلار به ازای هر تن برآورد شده است که نسبت به قیمت 297 دلار در هر تن کاهش یافته است و این امر به معنای صرفه جویی میلیون ها دلاری برای ایران است.

یک تاجر اروپایی در این رابطه گفت: همانطور که پیش می رویم، تحریم ها کاهش خواهد یافت و شما شاهد بازیگران بیشتر در بازار خواهید بود. خریداران بسیار بیشتری وارد باز می شوند کسانی که در بازار نبوده اند اما تلاش می کنند به بازار ایران وارد شوند.

تاجران غلات انتظار دارند خرید قابل ملاحظه ای از سوی ایران برای افزایش ذخایر گندم این کشور صورت بگیرد.

یک تاجر آلمانی گفت: ایران به میزان زیادی به گندم و دیگر مواد غذایی نیاز دارد و چنانچه توافق سیاسی مدت زیادی طول نکشد، احتمالا از تعلیق تحریم ها برای انجام خریدهای بزرگ و ارسال محموله ها استفاده خواهد کرد.

پس از مشاهده تمایل تجاری بسیار در روزهای اخیر، منابع بازار شکر نیز دیدگاه مشابهی ابراز کردند.

یک تاجر شکر در این زمینه گفت: بانک ها مانع عمده باقی خواهند ماند نه به دلیل اینکه این مبادلات غیرقانونی است بلکه به علت عوامل مورد مناقشه. این امر زمان می برد اما حداقل این وضعیت بسیار مثبت تر است و بهتر از سال های قبل است.

در اوایل سال جاری، ایران بیش از یک میلیون تن گندم از فروشندگان بین المللی به منظور تقویت ذخایر خود خریداری کرد. این روند به علت اتکای ایران به شرکت های صوری برای انعقاد قراردادها معمولا به صورت کند انجام می گیرد.

یک تاجر اروپایی با توضیح اینکه هنوز خیلی زود است که برای انعقاد قراردادهای جدید عجله کرد، گفت: حقیقت این است که توافق هسته ای ایران و غرب برای فضای تجاری بسیار مثبت است. بسیاری افراد با پیش بینی شروع مبادلات تجاری، به جستجو در مورد قیمت ها خواهند پرداخت اما من فکر می کنم مبادلات واقعی حدود 3 ماه دیگر آغاز خواهد شد.

یک تاجر دیگر گفت: اطلاعات آب و هوایی ماهواره ای نشان می دهد که ایران آب و هوای خشکی داشته است  و این موضوع تاثیر منفی بر محصول گندم و دیگر غلات این کشور خواهد داشت.

وی افزود: این امر به این معنا است که تاجران انتظار دارند واردات بزرگی از سوی ایران صورت گیرد و تا سال 2014 ادامه یابد.

بلوکه شدن دارایی های بانکی شرکت های ایرانی به علت تحریم ها سبب شد تا تقریبا تمام خرید گندم ایران در دست دولت ایران باشد و خریداران بخش خصوصی در بازارهای بین المللی حضور نداشته باشند.

کد خبر 26150

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =