مدیر عامل اتحادیه سراسری دامداران ایران گفت: از ابتدای تیر ماه سال جاری تاکنون هر کیلوگرم شیرخام به قیمت 960 تومان عرضه می شود که در صورت تامین نهاده های تولید به نرخ مناسب نیازی به گرانی قیمت این محصول نیست.

ˈسعید سلطانی سروستانیˈ  در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: هم اکنون بخش دام و طیور سالانه به 20 میلیون تن کنستانتره نیاز دارد که 13 میلیون تن آن در داخل تامین و حدود هفت میلیون تن از خارج وارد می شود.

به گفته وی متاسفانه با گذشت بیش از هشت ماه از سال هنوز تکلیف نهاده های دام و طیور و نرخ شیرخام مشخص نشده است.

وی اظهار کرد: طبق نظر رئیس جمهوری مبنی بر عدم افزایش قیمت شیرخام، دامداران نیز خواستار گران شدن نرخ شیرخام نیستند چراکه افزایش نرخ این محصول بر کاهش مصرف آن تاثیر بسزایی خواهد داشت و به دلیل شرایط مدت زمان ماندگاری ، این محصول قابلیت ذخیره سازی ندارد، بنابراین شیرخام بلافاصله پس از تولید باید به بازار یا کارخانجات فرآوری عرضه شود.

وی تاکید کرد: تولیدکنندگان شیرخام خواستار تامین نهاده های تولید همانند سال گذشته هستند، تا این مورد تا پایان سالجاری استمرار یابد.

سلطانی سروستانی گفت: طبق قرارداد سال گذشته شرکت پشتیبانی امور دام با اتحادیه دامداران باید به ازای هر کیلوگرم شیرخام 245 گرم جو، 245 گرم ذرت، 190 گرم سویا و 190 گرم سبوس در اختیار دامداران قرار گیرد که امسال این نرخ ها برای هر کیلوگرم جو650 تومان، ذرت 700 تومان ، کنجاله سویا 1050 تومان و سبوس 250 تومان تغییر یافته است.

وی قیمت کنونی این محصولات در بازار آزاد را برای هر کیلوگرم جو 850 تومان، ذرت 1025 تومان کنجاله سویا 1870 تومان و سبوس 550 تومان اعلام کرد.

مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران تصریح کرد: این در حالیست که سال گذشته قیمت هر کیلوگرم جو 590 تومان، ذرت 600 تومان، کنجاله سویا 900 تومان و سبوس 250 تومان بوده است.

سلطانی سروستانی گفت: از ابتدای تیرماه تاکنون با وجود افزایش هزینه های تمام شده تولید و افزایش نرخ نهاده ها هرکیلوگرم شیرخام درجه یک با بار میکروبی کمتر از 100 هزار و چربی 2.3 درصد با قیمت 960 تومان به کارخانجات فراوری تحویل داده می شود که ضرر و زیان تولید کنندگان را همچنان به دنبال دارد.

وی گفت: این در حالیست که برخی تولیدکنندگان منابع مالی برای خرید نهاده مورد نیاز تولید ندارند و با جایگزینی ارز مرجع به ارز مبادله ای سرمایه در گردش بخش تولید به کمتر از نصف کاهش یافته است که ادامه این روند می تواند مشکلات جبران ناپذیری برای این بخش پدید آورد.

وی از دولت خواست با تامین نهاده های بخش دام با قیمت مناسب و تعیین نرخ مناسب برای محصولات دامی تولیدکنندگان و مصرف کنندگان نهایی را مورد حمایت قرار دهد.

کد خبر 26165

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فضلعلی همدانی ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    0 0
    جناب سلطانی ظاهرنا درجریان نیستند چون ازمردادماه قیمت رسمی شیر خام 1110تومان شده نه 960 تومان ایشان هرچند که خیلی از دامداریها یکجانبه تا 1200تا 1250 تومان هم میفروشند.وقتی راءس خبر اشتباهه وای به بقیه مطلب؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟