مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران با اشاره به هزینه بالای قیمت تمام شده تولید، قیمت واقعی هر کیلوگرم شیر خام را در حاضر حاضر 1600 تومان ذکر کرد و گفت: با وجود تعیین قیمت هر کیلوگرم شیرخام به ارزش 1440 از سوی ستاد تنظیم، اما متاسفانه صنایع لبنی از آن سرپیچی می کنند.

سعید سلطانی سروستانی در گفت و گویی درخصوص افزایش قیمت شیرخام و محصولات لبنی، افزود: با وجود خسارت های متعدد تولیدکنندگان شیر خام طی ماه های اخیر، متاسفانه صنایع لبنی همچنان از خرید تضمینی شیر خام با قیمت مصوب سرپیچی کرده و همچنان شیر خام را با قیمت حدود 1250 تومان خریداری می کنند.

وی اظهار داشت: با وجودی که وزارت جهادکشاورزی مصوبه نرخ 1440 تومان برای هر کیلوگرم شیرخام را از اول تیرماه سال جاری برای صنایع لبنی قابل اجرا می داند، اما صنایع هر کیلوگرم شیر خام با کیفیت (3 درصد چربی و بار میکروبی پائین) را 1250 تومان خریداری و ادعا می کنند بازار توان نرخ 1440 تومانی شیرخام را ندارد؛ این در حالیست که هم اکنون صنایع لبنی قیمت محصولات فرآوری شده خود را 15 درصد افزایش داده اند.

وی اضافه کرد: معتقدم خرید هر کیلوگرم شیرخام با قیمت 1250 تومان به معنی خرید 1110 تومان است و تولیدکنندگان شیر خام بیش از پیش متضرر خواهند شد که ادامه این روند می تواند تولید شیرخام کشور را با مشکل مواجه سازد.

سلطانی ادامه داد: هم اکنون بخش عمده شیرخام با کیفیت توسط گاوداری های صنعتی تولید که حدود 1250 تومان از آنها خریداری می شود. شیرخام گاوداری های سنتی و نیمه صنعتی نیز به قیمت پایه 1110 تومان به فروش می رسد.

وی گفت: سال گذشته تولیدکنندگان شیرخام توانستند با وجود تمام مشکلات، بیش از شیر خام مورد نیاز کشور را تولید کنند که حدود 800 هزار تن شیرخام مازاد بر نیاز کشور در قالب فرآورده های لبنی روانه بازارهای صادراتی شد.

وی افزود: به طور قطع در صورتی که تولیدکنندگان شیرخام با مشکل مواجه شوند، صنایع لبنی نیز قادر به تولید محصولات لبنی نخواهند بود بنابراین بازارهای صادراتی خود را نیز از دست خواهند داد.

به گفته وی، هم اکنون 1300 هزار واحد دامی سنتی، نیمه صنعتی و صنعتی درکشور فعال است که 60 درصد تولید مربوط به واحدهای تولیدی صنعتی و مابقی مربوط به واحدهای سنتی و نیمه صنعتی است.

مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران ایران از وزیر جهادکشاورزی خواست تا ماده 33 قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی در حمایت از تولیدکنندگان شیرخام اجرایی شود.

وی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و دستگاه های نظارتی نیز خواست تا بر عملکرد صنایع در زمینه خرید شیرخام با قیمت مصوب دقت و توجه کنند
کد خبر قیمت واقعی شیرخام 1600 تومان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =