ناصر توکلی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره تولید پنبه، افزود: هم اکنون برای تامین نیازهای صنعتی کشور به 120 هزار تن پنبه نیاز داریم که بخشی از آن در داخل تولید و تامین می شود.


وی اظهار داشت: در سال های گذشته 3 برابر نیاز کشور پنبه تولید می شد که این سابقه نشان می دهد ظرفیت تولید این محصول در کشور وجود دارد، اما به جهت پائین بودن نرخ ارز و سود چند برابری واردات و اینکه برخی از صنعتگران دنبال افزایش واردات این محصول بودند، همین امر بتدریج موجب کاهش سطح زیرکشت پنبه در کشور شد.

معاون تولیدات گیاهی وزارت جهادکشاورزی تصریح کرد: امروزه به علت وجود نوسانات نرخ ارز، واردات پنبه مقرون به صرفه نیست به طوری که اکنون فعالان صنعتی این بخش به دنبال تامین پنبه مورد نیاز خود از داخل هستند.

توکلی درباره کیفیت پنبه تولید داخل گفت: پنبه تولید ایران با تار متوسط جزء پنبه های با کیفیت صنعتی است که هیچ پنبه وارداتی از لحاظ ظرافت و طول الیافت نمی تواند با آن رقابت نماید.

وی درخصوص الیاف تار بلند نیز اظهار داشت: هیچ صنعتی در دنیا وجود ندارد که از الیاف تار بلند که یک درصد الیاف تولیدی دنیا را تشکیل می دهد، استفاده کند، بنابراین بخش عمده صنعت از الیاف تار متوسط استفاده می کنند و هم اکنون میزان تولید الیاف تار متوسط کشور مناسب است.

وی حمایت از طرح توسعه پنبه را ضروری دانست و افزود: با اجرای طرح توسعه پنبه در کشور می توان به راحتی پنبه مورد نیاز داخل را تامین کرد و زمینه توسعه صادرات فرآورده های نساجی را فراهم آورد.

وی تاکید کرد: برای دستیابی به استقلال در تولید پنیه مورد نیاز صنعت داخل باید با ارایه تسهیلات ارزان قیمت و افزایش سرمایه گذاری در این بخش کشاورزان را بیش از پیش حمایت کرد.

کد خبر 26408

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =