با سرد شدن هوا، بیماری‌های تنفسی در جمعیت‌های دام و طیور کشور افزایش می‌یابد و به جای آن، بیماری تب سه‌روزه که در فصل گرم رخ می‌دهد، از بین می‌رود.

 
معاون بهداشت و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور  امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) درباره وضعیت سرد آب و هوایی حاکم در کشور و وجود بیماری در بخش‌های مختلف دام، طیور و آبزیان گفت: بیماری‌های خاص تنفسی در این هوا شایع است، اما تاکنون اپیدمی خاصی گزارش نشده است.

محسن مشکات افزود: در حال حاضر وضعیت بیماری‌ها در زیربخش‌های مختلف عادی است و مشکل خاصی در کشور وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: بیماری‌های تنفسی و آنفلوآنزای معمولی به‌صورت موردی در برخی از مراکز تولید مشاهده می‌شود که درمان در آنها انجام شده و در غیر این صورت عملیات معدوم‌سازی انجام می‌شود.

مشکات ادامه داد: برای جلوگیری از اپیدمی بیماری آنفلوآنزای معمولی پرندگان، در حال حاضر واکسن پیشنهاد می‌شود که واحدهای تولیدی می‌توانند نسبت به تهیه آن اقدام کنند.

وی تصریح کرد: آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان با آنفلوآنزای معمولی متفاوت بوده و در حال حاضر هیچ‌یک از این دو بیماری مشکل خاصی را برای صنعت و کشور به‌وجود نیاورده است.

مشکات یادآور شد: بیماری آنفلوآنزا تنها برای طیور دارای واکسن بوده و برای دام و سایر جانداران فاقد واکسن است.
 
تب سه‌روزه دارای واکسن است

معاون بهداشت و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور درباره بیماری تب سه‌روزه نیز تأکید کرد: این بیماری به‌وسیله پشه‌های ناقل منتقل می‌شوند و انتشار آن تنها در فصل‌های گرم سال اتفاق می‌افتد.

وی اظهار داشت: در حال حاضر که هوا رو به سردی می‌رود، جمعیت دام‌ها از این بیماری مستثنی است.

مشکات همچنین گفت: این بیماری در مناطقی که موازین بهداشتی را کمتر رعایت می‌کنند و بدین ترتیب دارای پشه‌ها و جانداران ناقل هستند، بیشتر است و در حال حاضر در استان‌های کشور وجود ندارد.

وی درباره اظهار نگرانی استان‌هایی چون البرز، گلستان، گیلان، مازندران و قزوین که این بیماری در آنها شیوع بیشتری دارد، افزود: با استفاده از واکسنی که وجود دارد، می‌توان از بروز این بیماری جلوگیری کرد و علاوه بر آن، در هوای سرد فعلی امکان شیوع وجود ندارد.

مشکات لرزش، جمود حرکتی، درد مفاصل، تب شدید همراه با نوسان دمای بدن و کندی حرکت پاها را از علائم خاص این بیماری عنوان کرد.

کد خبر 26416

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =