مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی در مورد ۲ سبد کالایی که دولت وعده آن را برای پایان سال داده بود گفت: برنج، مرغ، تخم‌مرغ و شاید پنیر و روغن از کالاهایی است در این سبد قرار می گیرد.

 به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، عباس قبادی در یک نشست خبری با اشاره به روند تشکیل شرکت بازرگانی دولتی اظهار داشت: ارائه خدمات بازرگانی، ایجاد مراکز ذخیره‌سازی و انبار کالاهای اساسی، بهبود تامین و خرید و پخش کالاهای اساسی، تشویق بخش غیردولتی در تولید و ذخیره‌سازی از جمله اقدامات و برنامه‌های شرکت بازرگانی دولتی است.

وی ادامه داد: خرید تضمینی کالاهای اساسی، تامین کالاهای اساسی از داخل کشور و واردات و مدیریت برنامه‌ریزی شده در زمینه واردات، حمایت از بخش خصوصی در خرید گندم و نظارت بر سیلوها و اجرای طرح کیفیت گندم از جمله وظایف شرکت بازرگانی دولتی است.

معاون وزیر صنعت با اشاره به اینکه در گذشته تنها سیلوهای ما 4 میلیون تن امکان ذخیره‌سازی داشتند، گفت: در حال حاضر با توجه به تلاش‌هایی که انجام شده ذخیره سیلوها به 17 میلیون تن رسیده است که با این رقم علاوه بر ذخیره‌سازی کالاهای داخل کشور می‌توانیم در این زمینه به هاب منطقه تبدیل شویم و گندم کشورهای شمالی را نیز ذخیره کرده و حتی اقدام به صادرات آرد کنیم.

قبادی با بیان اینکه یکی از برنامه‌های اصلی سال آینده شرکت توسعه و تبدیل ایران به هاب منطقه است، گفت: یکی از اقدامات انجام شده در 2 سال اخیر مقابله با تحریم‌های اقتصادی است و در کنار همه اقداماتی که دولت در این زمینه انجام داده با اطمینان می‌توانیم بگوییم که طی 2 سال اخیر شرکت بازرگانی دولتی حتی یک لحظه نیز با کمبود کالای اساسی روبرو نبوده است.  تنها در ماه مبارک رمضان سال گذشته با مشکل مرغ روبرو شدیم که از آن پس سعی کردیم در تامین کالاهای اساسی توجه ویژه‌ای داشته باشیم تا از این مشکلات رخ ندهد.

وی با اشاره به اینکه نقل و انتقال پول با توجه به تحریم‌ها برای واردات کالاهای اساسی با مشکل روبرو بود ولی اجازه ندادیم این مشکل در کار ما خلل ایجاد کند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر میزان ذخیره‌سازی کشور در تاریخ بی‌سابقه بوده و علاوه بر اینکه در سطح بازار کالا به میزان لازم وجود دارد تا بعد از سال 93 نیز می‌توانیم بگوییم مشکلی از نظر ذخایر نداریم.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی تصریح کرد: در سال 91 علاوه بر تحریم‌ها در بخش تولید نیز مشکلاتی وجود داشت به نوعی که تنها 2 میلیون تن گندم خریداری کردیم و 6 میلیون تن نیز با توجه به کسری که وجود داشت وارد شد و با توجه به اینکه در ایام شب عید سال گذشته در زمینه گندم با مشکلات جدی روبه‌رو بودیم ولی اجازه ندادیم مردم این مشکل را احساس کنند و 6 میلیون تن واردات را انجام دادیم. در سال جاری نیز 250 فروند کشتی برای گندم وارد کشور شد که مجموعا در سال جاری حدود 5 میلیون تن گندم خریداری شده است که البته 2/5 میلیون تن آن وارد کشور شده و 1/5 میلیون تن دیگر نیز پول آن پرداخت شده و بخشی در حال تخلیه و بخشی نیز در حال ورود به کشور است.

* وضعیت ذخیره‌سازی کالاهای اساسی در کشور

قبادی در مورد ذخیره روغن خام گفت: این کالا یکی از مسائلی بود که می‌توانست برای ما چالش‌برانگیز باشد و عدم استقبال بخش خصوصی برای واردات در این زمینه می‌توانست برای ما مشکل‌آفرین باشد ولی با توجه به مدیریتی که در کشور انجام شد 53 فروند کشتی حامل روغن خام که حدود 2 میلیون تن بود وارد کشور شد. در زمینه شکر نیز مشکلی وجود ندارد و تا پایان سال ذخیره‌سازی در این کالا انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه با توجه به تحریم‌ها از هر روشی برای نقل و انتقال استفاده کردیم و از هر کشوری که اراده می‌کردیم می‌توانستیم کالا خریداری کنیم، گفت: تحریم‌ها در این زمینه نتوانست تاثیر داشته باشد و حتی در برخی موارد نیز پیش‌بینی کرده بودیم اگر نتوانیم از طریق کشتی کالایی را وارد کنیم، بتوانیم از مرزهای زمینی اقدام به واردات کالاهای اساسی کنیم که حتی در برخی موارد نیز انجام شد.

معاون وزیر صنعت در مورد ذخیره‌سازی برنج نیز گفت: سال گذشته با توجه به کمبودی که از نظر تامین ارز وجود داشت اما در حال حاضر مشکلی در این زمینه نداریم و مرغ، گوشت و نهاده نیز به میزان لازم ذخیره شده به نوعی که باید بگویم که 85 هزار تن مرغ منجمد ذخیره شده که 80 هزار تن آن از داخل تعیین شده است. در زمینه واردات مرغ نیز باید بگویم در سال جاری میزان واردات یک‌ششم سال گذشته رسیده است و انشاءالله با این روند می‌توانیم در سال آینده اقدام به صادرات مرغ کنیم.

قبادی با اشاره به اینکه حمایت از تولید در رأس کارهای دولت است، خاطرنشان کرد: دولت یازدهم به موقع قیمت تضمینی کالاها را اعلام کرد و نرخ 1050 تومان برای گندم نشان‌دهنده حمایت از داخل و جلوگیری از خروج گندم از کشور می‌شود و همچنین مشکلاتی که کشاورزان سال گذشته از گندم برای مصرف غیرانسانی (خوراک دام) استفاده می‌کردند نیز به وجود نخواهد آمد.

وی با اشاره به پرداخت مابه‌التفاوت گندم که در ابتدای سالجاری انجام شد، گفت: این اقدام با توجه به تنگناهای مالی که بازرگانی دولتی با آن روبه‌رو بود، به خوبی انجام شد. حبوبات یکی از کالاهایی است که بازرگانی دولتی ذخیره‌مناسبی در این زمینه داشته و آمادگی آن را داریم که در صورت نیاز در ایام شب عید برای جلوگیری از افزایش قیمت این ذخیره را در اختیار بازرگانی دولتی قرار دهیم.

* تامین اقلام 2 سبد کالایی دولت در پایان سال

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی در مورد 2 سبد کالایی که دولت وعده آن را برای پایان سال داده است، گفت: برنج، مرغ، تخم‌مرغ و شاید پنیر و روغن از کالاهایی است که آمادگی آن را داریم برای این 2 سبد کالایی اگر دولت بخواهد تأمین کنیم؛ به هر میزان که دستور داده شود بازرگانی دولتی آمادگی تامین آن را دارد که البته جزئیات این سبد کالایی در حال نهایی شدن است و احتمالا هفته آینده انجام خواهد شد.

* عدم نیاز به واردات مرغ، برنج و شکر تا پایان سال

قبادی با اشاره به اینکه در سالجاری یک میلیون و 300 هزار تن شکر و 75 هزار تن برنج طی سال گذشته و سالجاری وارد شده است، گفت: این میزان تنها ذخیره بازرگانی دولتی است و از نظر ذخیره کشوری نیز حدود 1/4 میلیون تن برنج در سالجاری وارد شده که یک‌سوم آن توسط بازرگانی دولتی انجام شده و ما معتقدیم دیگر نیازی به واردات برنج تا پایان سال نداریم.

وی با بیان اینکه در مورد مرغ و شکر نیز تا پایان سال نیازی به واردات نداریم و این 2 کالا را نیز از دستور کار واردات خود خارج کرده‌ایم، بیان کرد: بخش خصوصی نیز با توجه به وفور این کالاها در کشور انگیزه‌ای برای واردات ندارند. در مورد صادرات مرغ نیز باید بگویم تاکنون مقدار محدودی صادرات مرغ انجام شده ولی با توجه به نیاز داخل کشور در برخی ایام سعی می‌کنیم ابتدا نیاز داخل را تامین کنیم و سپس برای صادرات آماده شویم و البته امیدواریم سال آینده به عنوان یکی از صادرکنندگان مرغ در منطقه شناخته شویم.

معاون وزیر صنعت با اشاره به اینکه کمتر از 20 هزار تن مرغ وارد شده که این رقم در سال گذشته بیش از 6 برابر بوده است، تصریح کرد: از نظر ذخیره و تولید ذرت، کنجاله سویا و جو نیز مشکلی نداریم و به اندازه چند ماه ذخیره لازم برای تولید کشور وجود دارد. در حال حاضر بخش دولتی نزدیک 500 هزار تن کنجاله سویا ذخیره کرده است که این رقم طی این چند سال بی‌سابقه بوده است.

قبادی در مورد افزایش نرخ خرید تضمینی گندم و تاثیر آن بر روی قیمت نان، اظهار داشت: تصمیم‌گیری جدی در این زمینه اتخاذ نشده ولی با توجه به سیاست دولت نسبت به عدم افزایش قیمت تا پایان سال هیچ تغییری نخواهیم داشت و از سال آینده اعتبارات خوبی در بودجه دیده شده که بستگی به مصوبه مجلس دارد و پس از آن برنامه‌ریزی برای قیمت نان عملیاتی می‌شود.

به گزارش تسنیم عباس قبادی پیش از این در گفت‌وگو با تسنیم از یارانه 8800 میلیارد تومانی در بودجه سال 93 برای نان خبر داده بود و گفت: در صورتی که این یارانه و این رقم توسط مجلس تصویب شود قیمت نان در سال 93 افزایش نخواهد یافت.

* مصرف سالانه گندم 11 میلیون تن است

وی با بیان اینکه با توجه به نرخ تضمینی گندم کشاورزان انگیزه لازم را برای کشت و تحویل گندم به دولت دارند، بیان کرد: البته بخشی از کشاورزان نیز مقداری از گندم تولیدی خود را برای مصرف خود استفاده می‌کنند و بخش خصوصی نیز علاوه بر بخش دولتی مقداری از گندم خریداری می‌کند و مجموعا 11 میلیون تن گندم نیاز سالانه کشور است.

معاون وزیر صنعت با تاکید بر اینکه تحریم‌ها مانع تامین کالا نشد، گفت: کشاورزان برای کشت محصولات به میزان سود آن نگاه می‌کنند و با توجه به اینکه کشور از نظر آب فقیر است با توجه به بارندگی‌های که در سال جاری داشتیم و انشاءالله تداوم بارندگی‌‌ها در سال جاری امیدواریم تولید گندم بیش از امسال بوده و بتوانیم رقم بالاتری را از کشاورزان خریداری کنیم. وزارت جهاد نیز در زمینه پیش‌بینی تولید گندم در سال آینده هنوز رقمی را اعلام نکرده و تنها به ما اعلام کند که چه میزان گندم می‌تواند به ما تحویل دهد.

قبادی با اشاره به اینکه 3 میلیون تن ذخیره گندم بوده و 11 میلیون تن نیز میزان مصرف سالانه کشور است، گفت: وزارت جهاد هر رقمی را که به ما بگوید ما خریداری می‌کنیم و علاوه بر آن مابقی را وارد خواهیم کرد. هر زمان به ما بگوید 14 میلیون تن گندم می‌تواند به ما تحویل دهد ما دیگر اقدام به واردات نمی‌کنیم. واردات گندم طبق برنامه‌ریزی انجام می‌شود و در سالجاری همانطور که گفتم 250 فروند کشتی وارد کشور شد که هر کشتی 10 روز برای تخلیه زمان دارد و حتی یکبار نیز نشده که به دلیل ترافیک کشتی نتوانیم مابقی کشتی‌هایی که در حال ورود به کشور هستند را متوقف کنیم.

* روایت قبادی از معطلی 50 کشتی در بنادر/ با همکاری بانک مرکزی مشکل حل شد

وی گفت: در برخی موارد در سال گذشته تخلیه کشتی‌ها به زیر یک هفته می‌رسید ولی در برخی مواقع به دلیل مشکلات ارزی ممکن بود کشتی‌ها در بنادر بمانند البته این مشکل در ابتدای سالجاری رخ داد و پس از مدتی آن را حل کردیم به نوعی که در ابتدای سالجاری 45 و 50 فروند کشتی در بنادر معطل بوده که البته این کشتی‌ها علاوه بر بخش دولتی به بخش خصوصی نیز تعلق داشت و توانستیم با همکاری بانک مرکزی این مشکل را حل کنیم.

معاون وزیر صنعت اضافه کرد: در مقطع دیگری نیز که حدود 45 روز گذشته بود برای واردات گندم و تخلیه کشتی‌ها با مشکل روبرو شدیم که با دستور رئیس‌جمهور و معاون اول این مشکل حل شد.

قبادی در مورد اجرای طرح انتزاع با اشاره به اینکه مقدمات آن در وزارت صنعت انجام شده، گفت: هر زمان دولت آن را ابلاغ کند وزارت بازرگانی ظرف یک الی 2 هفته واگذاری‌ها را به وزارت جهاد انجام خواهد داد. البته هماهنگی و توافقات لازم با وزارت جهاد در این زمینه انجام شده است.

وی با تاکید بر اینکه در سال گذشته حتی یک روز نیز گزارش کمبود در مورد کالاهایی که از جمله نان، آرد، گندم، شکر و برنج نداشتیم تاکید کرد: درست است که تحریم‌ها مشکلاتی را ایجاد کرده بود ولی سعی کردیم از طرق مختلف این مشکل را حل کرده و از نظر تامین کالاهای اساسی مردم احساس مشکل نکنند.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی با بیان اینکه مشکل نداشتن در تامین کالاها دال بر موجودی نیست، گفت: در زمینه روغن، برنج و شکر همانطور که گفتم تا پایان سال هیچ مشکلی نداریم و مرغ نیز از جمله کالاهایی است که اگر وارد نشود با مشکلی روبه‌رو نخواهیم شد. در دولت جدید شرایط اقدامات ایران با بانکهای خارجی بیشتر شده و این کشورها می‌دانند که نمی‌توانند با ایران مقابله کنند.

* بانک ها ال سی 30 درصدی را اجرا نمی کنند

قبادی با بیان اینکه حتی تدابیری اندیشیده شده بود که اگر نتوانیم کشتی وارد کشور کنیم از مرزهای زمینی اقدام به واردات کنیم، گفت: نزدیک 30 هزار تن از طریق مرز توسط 17800 کانتینر کالای اساسی وارد کشور کردیم.

وی در مورد ارز کالاهای اساسی گفت: تا 11 تیرماه سال 92کالاهای اساسی کشور با ارز مرجع وارد می‌شد و این موضوع برای بخش خصوصی و دولتی یکسان بود اما از آن زمان به بعد با توجه به ابلاغ بودجه سال 92 و حذف ارز مرجع وضعیت تغییر کرد. البته بانکها در سال گذشته با 10 درصد اجازه گشایش اعتبار را به واردکنندگان می‌دادند و 90 درصد آن را وام می‌دادند اما در اواخر سال گذشته بانکها اعلام کردند که با 10 درصد نمی‌توانند این کار را انجام دهند و آن را به 130 درصد افزایش دادند که البته در حال حاضر دولت جدید این رقم را به 30 درصد کاهش داده که هنوز بانکها آن را انجام نمی‌دهند و نتوانستیم توفیق زیادی در این زمینه داشته باشیم.

کد خبر 26505

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =