رقم جدید نخود با عنوان ˈسارالˈ مقاوم به سرمای کمتر از 18 درجه سانتی گراد توسط پژوهشگران بخش کشاورزی به مناسبت هفته پژوهش معرفی شد.


به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، رقم جدید نخود سارال با میانگین عملکرد 1300 کیلوگرم در هر هکتار دارای 25 درصد افزایش تولید در مقایسه با ارقام شاهد است.

این رقم جدید نخود نسبت به سرما و بیماری برق زدگی مقاوم بوده و ویژگی پرمحصولی و پروتئین دانه 26.8 درصد است.

این رقم در مقایسه با ارقام شاهد به طور میانگین 25 درصد افزایش محصول به همراه دارد که صرف نظر از مزایای کشت پائیزه توجیه اقتصادی قابل قبولی برای معرفی این رقم است.

با کشت این رقم در سطح هزاران هکتار اراضی مرتفع دیم کشور در زمان آیش ارزش افزوده فوق العاده ای بدست می آید به طوری که اگراین رقم در سطحی حدود 200 هزار هکتار از اراضی مرتفع دیم کشور که پائیز هر سال به صورت آیش باقی می ماند، کشت شود با فرض ثابت ماندن قیمت فعلی نخود (کیلویی 30 هزار ریال) و متوسط عملکرد 1300 کیلوگرم در هر هکتار، سالانه بیش از 600 میلیارد تومان ارزش این محصول تولیدی خواهد بود.

بنابراین این رقم در مقایسه با ارقام شاهد به طور میانگین 25 درصد افزایش محصول به همراه دارد که صرف نظر از مزایای کشت پائیزه توجیه اقتصادی قابل قبولی را برای معرفی این رقم به همراه دارد.

رقم جدید نخود سارال در استان های سردسیر کردستان، زنجان، آذربایجان غربی، خراسان شمالی و لرستان قابل کشت است.

این رقم جدید نخود پس از مدت 12 سال توسط پژوهشگران موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور، مراکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی معرفی شد که نحوه انتقال این دستاورد از طریق اجرای پروژه های تحقیقی، ترویجی و مزارع نمایشی است.

کد خبر 26508

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =