رقم جدید سویا با عنوان ˈسامانˈ با عملکرد 3 هزار و 670 کیلوگرم در هر هکتار توسط پژوهشگران بخش کشاورزی به مناسبت هفته پژوهش معرفی شد.


به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، رقم جدید سویا، سامان دارای افزایش عملکرد به میزان 317 کیلوگرم نسبت به رقم شاهد کتول با مبلغ 3 میلیون و 170 هزار ریال افزایش درآمد در هر هکتار برای کشاورز خواهد داشت که این رقم قابل کشت در 12 هزار هکتار از اراضی تحت کشت سویا است و در هر هکتار برای کشاورزان به مبلغ 3 میلیون و 300 هزار ریال درآمد ایجاد می شود.

این رقم جدید، با توجه به تجمع غلاف ها در گره های انتهایی برای برداشت مکانیزه مناسب است و سبب کاهش چشمگیر خسارت ناشی از عارضه اختلال در غلاف بندی می شود.

این رقم از دورگ گیری 2 رقم سویا به نام های wiliams و Essex بدست آمده است، این لاین طی شش نسل ضمن ارزیابی و گزینش خالص سازی شده و پس از برتری در آزمایش های مقایسه عملکرد مقدماتی و نهائی در مناطق مختلف استان های گلستان و مازندران به عنوان لاین برتر معرفی شده است.

این رقم در آزمایش بررسی تحمل به بیماری ها وضعیت خوبی نسبت به بیماری های منطقه از جمله پوسیدگی ذغالی و فبتوفترا نشان داده و علاوه براین با توجه به تولید گل های جدید در طول دوره رشد خسارت کمتری از عارضه اختلال در غلاف بندی می بیند.

این رقم جدید سویا پس از مدت 13 سال توسط پژوهشگران مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر و مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی مازندران معرفی شد و این دستاورد از طریق اجرای پروژه های تحقیقی، ترویجی و کلاس های آموزش تکثیر و توزیع بذر قابل انتقال است.

کد خبر 26540

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =