اگر کمی با قشر متوسط جامعه هم صحبت شوید خواهید دید که بخش اعظمی از آن‌ها قید میوه، سبزیجات، لبنیات و حتی گوشت قرمز و ماهی و در برخی موارد مرغ را هم زده‌اند که در اینجا آنچه که باعث نگرانی می‌شود سلامت جامعه در چند سال آینده خواهدبود.

 گرانی در همه جا خودش را به هر نوعی که توانسته نشان داده است. برای مردم عادی گرانی علاوه بر اینکه در مسکن، اجاره بها و خودرو حسابی عرض اندام کرده در سفره‌ها نیز بی‌تاثیر نبوده به طوری که در این یکی دو ساله شاید خیلی از خانواده‌ها باشند که برخی از مواد غذایی از جمله لبنیات را از سبدغذاییشان حذف کرده‌اند.

به گزارش افکارنیوز؛ تورم ۴۰ درصدی روی بسیار از خانواده‌ها تاثیر سو گذاشته و آن‌ها را مجبور کرده علاوه بر اینکه در پول آب، برق و گازشان صرفه جویی کنند در خورد و خوراک هم کمی دست به صرفه جویی بزنند. اگر کمی با قشر متوسط جامعه هم صحبت شوید خواهید دید که بخش اعظمی از آن‌ها قید میوه، سبزیجات، لبنیات و حتی گوشت قرمز و ماهی و در برخی موارد مرغ را هم زده‌اند که در اینجا آنچه که باعث نگرانی می‌شود سلامت جامعه در چند سال آینده خواهدبود.

وضعیت بحرانی است

بیش از ۳۰ درصد هزینه هر خانوار طی سال صرف تهیه مواد خوراکی می‌شود و برای همین تغییر قیمت در این بخش برای تمامی دولت‌ها اهمیت زیادی دارد و دولت به هر ترتیبی نباید اجازه دهد امنیت غذایی خانوارهای ایران در اثر افزایش قیمت‌ها به مخاطره بیافتد. دو سال پیش بانک مرکزی بدون هیچ گونه توضیح و توجیهی از ارائه گزارش هفتگی خود از قیمت اقلام خوراکی در پایتخت خودداری کرد. این گزارش تنها منبع رسمی در انتشار قیمت‌های جاری اقلام خوراکی است که توسط نهادهای آماری کشور منتشر می‌شود؛ اما بالاخره بانک مرکزی بعد از ۹ ماه در فروردین ۹۰ به ارائه گزارشی پرداخت که در آن هزینه ناخالص خانوارهای شهر طی سال ۹۰ (اولین سال اجرای هدفمندی) نسبت به سال ۸۸ معادل ۳۷ درصد افزایش را گزارش داده است، این افزایش قابل پیش بینی بود اما آنچه باید از سوی برنامه ریزان به عنوان یک زنگ خطر تلقی شود تاثیر منفی این افزایش هزینه‌ها بر روی تغذیه و امنیت غذایی خانوارهای ایرانی باشد.

در پی شکسته شدن سکوت بانک مرکزی در سال ۹۲ نیز گزارش بررسی بودجه خانوارهای ایرانی در سال ۹۰ منتشر شد. در این گزارش بانک مرکزی در اولین سال اجرای هدفمندی، میزان سرانه مواد غذایی در میان شهر نشینان را به پایین‌ترین میزان طی ۲۰ سال اخیر نشان داده است. افت مصرف مواد غذایی خانوار در سال ۹۰ در مقایسه با سال ۸۸ (قبل از آغاز هدفمندی) معادل ۱۲. ۷ درصد کاهش پیدا کرده و با توجه به بعد خانوارهای شهری، سرانه مصرف مواد غذایی نیز در این سال با ۷ درصد کاهش نسبت به سال ۸۸ به پایین‌ترین سطح خود طی ۲۰ سال اخیر رسیده است.

ماکارونی مصرف کنید

با وجود اینکه تا قبل از گرانی‌ها هم سرانه مصرف خیلی از مواد غذایی ضروری در ایران، از استاندارهای جهانی بسیار پائین‌تر بود با افزایش گرانی‌ها نیز موجب شده است که مردم باز هم از استاندارهای جهانی پایین‌تر بیایند و قید برخی از موادغذایی را بزنند و به سراغ غذاهایی بروند که ارزش غذایی کم و قیمت پایینی دارند. ماکارونی، کنسرو‌ها و تن ماهی از جمله این غذاهایی است که مردم به جای استفاده از لبنیات، سبزیجات و گوشت مصرف می‌کنند. این در حالی است که وقتی از مسئولان علت گرایش به سمت این نوع مواد غذایی پرسیده می‌شود این اتفاق را آنچنان معضل بزرگی نمی‌دانند و می‌گویند به عنوان مثال ماکارونی و مصرف زیاد آن اصلا هم بد نیست. در همین خصوص دبیر کل اسبق کانون انجمن‌های صنفی صنایع غذایی ایران می‌گوید: «افزایش مصرف اقلامی مثل ماکارونی پدیده کاملا مثبتی است. سرانه مصرف سالانه ماکارونی در کشور ما بین ۵ تا ۶ کیلوگرم است در حالی که سرانه جهانی آن ۱۰ کیلوگرم است. به نوعی این بخش توسعه پیدا کرده و با غنی سازی‌هایی که اخیرا در تولیدات این بخش صورت گرفته مشکلی برای مصرف کنندگان پیش نمی‌آید. ضمن اینکه با حمایت‌هایی که دولت از گندم می‌کند، قیمت ماکارونی هم خیلی افزایش چشمگیری پیدا نکرده و جایگاه بهتری در سبد غذایی خانوارهای پیدا کرده است» ابوالحسن خلیلی در خصوص مصرف کنسرو‌ها و تن ماهی می‌گوید «افزایش مصرف تن ماهی را از یک دیدگاه می‌توان مثبت ارزیابی کرد و از سوی دیگر منفی. اگر به لحاظ افزایش سرانه مصرف محصولات دریایی در نظر بگیریم این یک اتفاق مثبت محسوب می‌شود و اگر این به معنی روی گردانی مردم از مواد پروتئینی دیگر باشد یک اتفاق منفی تلقی می‌شود»

اقدام‌هایی برای افزایش مصرف لبنیات

اخبار‌ها حاکی از کاهش ۱۴ درصدی مصرف شیر در کشور است به گونه‌ای که خلیلی با هشدار در این باره می‌گوید: «با توجه به اینکه مصرف شیر و لبنیات برای کودکان و سالمندان ضرورت دارد، دولت باید از این بخش بیشتر حمایت کند. سرانه مصرف سالانه شیر در کشور ما بین ۷۰ تا ۸۰ کیلیوگرم است که با استاندارد جهانی ۱۵۰-۱۶۰ کیلوگرم فاصله زیادی دارد. برای جبران این فاصله دولت می‌تواند از راهکارهایی مثل توزیع شیر مدارس استفاده کند یا اگر بنا بر آزادسازی قیمت‌هاست از عرضه کالاهایی مثل شیر و ماست کم چرب حمایت شود به جای آنکه یارانه‌ها به تولید خوراکی‌های لوکس اختصاص یابد از شیر خام حمایت شود که خیلی از اقشار از آن‌ استفاده نمی‌کنند. ضمن اینکه مجلس شورای اسلامی قبلا قانون حمایت از اقشار آسیب پذیر تحت حمایت کمیته امداد، بهزیستی و تامین اجتماعی را تصویب کرده بود که می‌توان با برنامه‌های حمایتی مثل یارانه غیر نقدی و بُن کالاهای ضروری به دست این اقشار رساند»


آزاده باقری

کد خبر 26558

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =