هرچند غول گرانی تبدیل به هیولا شده است، اما حرف از ثبات قیمت برای سه ماه آینده، کمر غول را شکستن نیست.

 
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی امروز در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: در حالی که انتظار می‌رفت روند ثبات قیمت‌ها در بازار برای مردم عامه محسوس باشد، اما گرانی‌های اخیر نشان داد همچنان بازار در اختیار دلال‌ها است.

ایرج ندیمی افزود: هرچند گرانی تبدیل به هیولا شده است، اما کنترل قیمت‌ها برای سه ماه و وعده دادن آن به مردم، کمر غول شکستن نیست و احتیاجی به رسانه‌ای کردن ندارد.

وی خاطرنشان کرد: مردم از افزایش دائمی قیمت لبنیات، نابسامانی قیمت شیر، افزایش‌های قیمت گوشت، گرانی‌های برنج و اقلام خوراکی مورد نیاز رنجور شده‌اند و وظیفه دولتمردان به‌ویژه در وزارت صنعت، معدن و تجارت است که هرچه سریع‌تر نتایج سیاست‌های تنظیم بازار دیده شود.

نماینده مردم سیاهکل در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در حالی زمزمه‌هایی از قیمت شیر یک‌هزار و 350 تومانی به گوش می‌رسد که نابسامانی بازار شیر و افزایش‌های مکرر قیمت لبنیات باعث سوءاستفاده عده‌ای از کارخانه‌های کوچک صنایع لبنی شده است.

ندیمی تصریح کرد: از سوی دیگر تشنج موجود در بازار باید توسط ابزارهای اقتصادی دولت و ابزارهای اجرایی که همان بخش خصوصی است، کنترل شود.

وی یادآور شد: مباحث آلودگی مواد غذایی نیز باعث تشویش اذهان عمومی شده است و وزارتخانه‌های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و جهاد کشاورزی موظفند هرچه سریع‌تر درباره صحت اخبار منتشرشده درباره آلودگی مواد غذایی، اظهار نظر کنند.

معیوب بودن نظام توزیع، علت گرانی است

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به نظام توزیع در کشور تأکید کرد: پیش از هدفمندی یارانه‌ها، بارها معیوب بودن نظام توزیع مورد تأکید قرار گرفت، اما هیچ‌گاه برای اصلاح آن اقدام عاجلی صورت نگرفت.

ندیمی اظهار داشت: نظام توزیع به‌ویژه در بخش محصولات کشاورزی و مواد غذایی با اختلال روبه‌رو است. وجه مثبت این نقیصه آن است که ابزار اصلاح آن وجود دارد.

وی در پایان گفت: تشکل‌ها و صنوف مرتبط با بخش‌های کشاورزی می‌توانند با در اختیار گرفتن خرده‌فروشی‌ها در سطح شهر و از بین بردن دلال‌ها از طریق اختصاص منابع مالی برای جبران زنجیره سلف‌خرها وارد میدان شده و برای حذف واسطه‌ها اقدام کنند.

کد خبر 26595

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =