کاهش 22 درصدی آمار واردات در هشت ماهه سال جاری نسبت به زمان مشابه در سال گذشته باعث شده که اقتصاد ایران در جهان کوچک به نظر برسد.


محمدحسین برخوردار، رییس مجمع واردات در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این‌که براساس آمارهای اعلام شده از سوی سازمان توسعه تجارت در هشت ماهه سال جاری 22 درصد کاهش واردات داشته‌ایم اظهار کرد: در تمام کشورهای جهان آمار تجارت جهانی براساس دو فاکتور واردات و صادرات تعیین می‌شود.

وی ادامه داد: به عبارتی اقتصاد هر کشوری مجموع واردات و صادرات آن کشور بوده و به طور قطع کاهش آمار واردات به معنای جایگزینی نیازهای هر کشور با تولید نیست.

برخوردار با بیان این‌که کاهش واردات عمدتا در بخش مواد اولیه مورد نیاز کارخانه‌های داخلی بوده است نه کالاهای مصرفی، بیان کرد: در نتیجه این روند شاهد کاهش تولید و کمبود کالا در کشور شده‌ایم.

رییس مجمع واردات با تاکید بر این‌که طی این روند قیمت‌ها سرجای خودش قرار نمی‌گیرد، تصریح کرد: پول‌های سرگردان به سمت بازارهای کاذب رفته و موجب تورم ریالی در کشور می‌شود.

وی گفت: واردات به هیچ عنوان نکته مثبتی نیست و برای مثبت بودن تراز تجاری یک کشور میزان صادرات و واردات در کشور نباید کم باشد.

برخوردار با بیان این‌که با کاهش واردات مواد اولیه کارخانه‌ها و در نتیجه کاهش تولید میزان صادرات نیز کاهش می‌یابد اظهار کرد: در حال حاضر با کمبود سرمایه در گردش تولیدکنندگان مواجه شده‌ایم.

به گفته رییس مجمع واردات، هنوز مشکل گشایش ال.سی‌ در ایران حل نشده و بیشتر گشایش‌ها نیز از طریق صرافی‌ها انجام می‌شود.

وی درباره دلایل کاهش آمار واردات خاطرنشان کرد: بنادر داخلی از جمله بندر شهید رجایی تحریم است. این بندر به عنوان یکی از بزرگترین بنادر ایران به خاطر شرکت تایدواتر در تحریم به سر می‌برد.

برخوردار دراین زمینه اظهار کرد:‌ پیش از تحریم کشتیرانی 1200 دلار برای واردات هر کانتینر کالا هزینه صرف می‌شد ولی در حال حاضر با تحریم بنادر کشتیرانی ایران هزینه حمل کالا برای هر کانتینر به ایران بین 9000 تا 9600 دلار است.

رییس مجمع واردات با ابراز تاسف از این‌که دولت برای کاهش تورم سیاست‌هایی را اتخاذ کرده که براساس آنها بازار دچار رکود شده است، بیان کرد: خرید انجام نمی‌شود و درخواست واردات برای مواد اولیه کاهش یافته است و همین موضوع در نهایت به رکود تورمی دامن می‌زند.

وی با تاکید بر این‌که دولت این حق را دارد که تورم را کاهش دهد ولی نباید سیاست‌هایی را اتخاذ کند که براساس آن ها بازار به حالت رکود رود گفت: این موارد به ضرر اقتصاد کشور است و در نتیجه آن نیز شاهد کاهش آمار صادرات و واردات در کشور شده‌ایم.

به گفته برخوردار، دولت باید برای خروج بازار از رکود مشوق‌هایی را در نظر بگیرد. در حال حاضر مردم به دلیل انتظاراتی که درباره نتایج مذاکره و وضعیت نرخ دلار دارند فعالیت‌های اقتصادی خود را کاهش داده‌اند.

رییس مجمع واردات ادامه داد: دولت نیز از این شرایط برای کاهش تورم و مهار آن استفاده می‌کند.

وی با بیان این‌که گردش کالا در بازار باید مجددا از سر گرفته شود، تصریح کرد:‌ در این روند کارخانه‌ها مجددا تولید خود را افزایش داده و تجار مواد اولیه بیشتری را وارد می‌کنند و در نتیجه این فرآیند اقتصاد کشور ما در جهان کوچک دیده نمی‌شود.

برخوردار در پایان درباره راهکارهای بهبود آمار واردات در کشور گفت: حل مسائل و مشکلات بانکی مهمترین برنامه‌ای است که باید دولت آن را هر چه سریع‌تر در مذاکرات خود با گروه 1+5 مدنظر قرار دهد. همچنین دولت باید بحث و معضل کشتیرانی را حل کرده تا روند واردات بهبود یابد.

کد خبر 26604

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =