براساس مقایسه تفصیلی بودجه ۹۳ با ۹۲ در مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام شده که سیاست قیمت گذاری کالاهای اساسی در سال ۹۳ مبهم است.


 به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، بعد از آنکه رییس جمهور لایحه بودجه 93 را 17 آذرماه تقدیم مجلس کرد گزارش‌های مختلفی درباره قیاس بودجه 93 با 92 توسط مراکز متعدد تهیه شد که یکی از این گزارش‌ها مربوط به مرکز پژوهش‌های مجلس است.

در یکی از بندهای این گزارش به موضوع قیمت گذاری کالاهای اساسی در سال آینده اشاره شده و صراحتاً آمده است که سیاست دولت در این حوزه برای سال 93 مبهم است.

مرکز پژوهش های مجلس در این گزارش تاکید کرده که "هرچند دولت برای جبران کسری اعتبارات مربوط به ردیف مابه التفاوت نرخ ارز کالاهای اساسی در سال جاری اصلاحیه داد و رقم پیش بینی شده در قانون را به دو برابر افزایش داد اما این ردیف را در لایحه سال آینده حذف کرده است. از این حیث سیاست دولت برای قیمت گذاری کالاهای اساسی در سال 93 مبهم است".

در لایحه بودجه 93 در بین ردیف های ذیل «اعتبارات یارانه‌ها» ردیف «مابه‌التفاوت نرخ ارز واردات کالاهای اساسی و نهاده های کشاورزی» در لایحه بودجه سال آینده حذف شده است. در ماه‌های ابتدایی سال 92 کالاهای اساسی با نرخ ارز 12260 ریال وارد شده است، سپس این نرخ بخ 25000 ریال افزایش یافت و پس از استقرار دولت جدید قرار شد که واردات کالاهای اساسی با نرخ قبلی 12260 ریال انجام شود.

به همین دلیل نیز دولت ضمن اصلاحیه بودجه، اعتبار ردیف مزبور را از 51 هزار میلیارد ریال به 110 هزار میلیارد ریال افزایش داد. بنابراین حذف این ردیف از بودجه سال 93 در سیاست دولت برای واردات کالاهای اساسی ابهام ایجاد کرده است.

کد خبر 26612

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =