با تولید اسید هیومیک و فروش دانش فنی آن به بخش خصوصی، دیگر دغدغه‌ای برای معدوم‌سازی چای سنواتی در کشور وجود ندارد.

 
عضو هیأت علمی مؤسسه تحقیقات خاک و آب کشور امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) درباره طرح تولید اسید هیومیک از ضایعات چای گفت: هر ماده گیاهی که به آن آلی اطلاق می‌شود، دارای یک‌سری ترکیبات است که می‌تواند پس از پوسیده شدن، به مواد دیگر تبدیل شود.

سعید سماوات افزود: زمانی که چای طی فرایندی تبدیل به کمپوست می‌شود و سپس هوموس از آن استخراج می‌شود، می‌تواند طی عملیاتی دیگر، تبدیل به اسید هیومیک شود.

وی خاطرنشان کرد: این اسید به‌عنوان کود مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌تواند نقش محرک رشد و تأمین عناصر غذایی داخل خاک را انجام دهد. علاوه بر آن، این اسید به مقدار کم مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌تواند مقاومت گیاه به استرس‌ها ازجمله خشکی، سرما، آفات و بیماری‌ها را کاهش دهد.

سماوات ادامه داد: سالانه صدها هزار تن ضایعات چای در کشور تولید می‌شود که می‌توان با استفاده از این یافته جدید، به جای آتش زدن بقایا و ضایعات، آنها را برای تولید عناصر غذایی مفید به خدمت گرفت.

وی تصریح کرد: ترکیب اسید هیومیک می‌تواند به افزایش تولید کمک کند، چرا که حاصلخیزی 60 تا 70 درصد خاک‌های کشور زیر یک درصد کربن دارد و نیاز است تا با عناصری تقویت شود.

استفاده از ضایعات محصولات کشاورزی برای تولید مواد مؤثر خاک

مجری طرح تولید اسید هیومیک از ضایعات چای یادآور شد: استفاده از این مواد در خاک‌های کشور می‌تواند پتانسیل تولید در اراضی کشاورزی را افزایش دهد.

سماوات تأکید کرد: در استان خوزستان، سالانه دو تا سه میلیون تن باگاس تولید می‌شود که می‌تواند طی فرآیندی تبدیل به کمپوست شده و ترکیبات آن برای تولید مواد مؤثره خاک بهره‌برداری کرد.

وی اظهار داشت: میزان تولید مواد مؤثره چای‌های سنواتی حتی از زباله‌ها و پسماندهای شهری نیز بیشتر بوده و بدین ترتیب می‌تواند صرفه اقتصادی ایجاد کند.

سماوات همچنین گفت: میزان تولید کمپوست از زباله‌ها یا پسماندهای شهری به ازای هر 10 کیلوگرم، معادل یک لیتر اسید هیومیک است، در حالی که یک کیلوگرم چای سنواتی می‌تواند تبدیل به دو تا سه لیتر اسید هیومیک شود.

وی در پایان افزود: ماده‌ای که از چای‌های سنواتی استخراج شده است، علاوه بر آنکه حاصلخیزی خاک را باعث می‌شود، به کرم‌های خاکی و سایر حشرات مفید خاک ضرر وارد نمی‌کند.

گفتنی است، در حال حاضر شرکت خصوصی‌ای که قرار است چای‌های سنواتی را تبدیل به کمپوست کند در محل مؤسسه تحقیقات خاک و آب حاضر شده تا این اقدامات را در همان مکان انجام دهد؛ چرا که چای‌های سنواتی به‌دلیل مضراتی که برای سلامتی انسان دارد، نباید به هیچ عنوان از مکان قرنطینه خارج شود.

کد خبر 26616

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =