زعفران صادراتی کشور با طرح بهبود کیفیت و شناسنامه‌دار کردن زعفران عرضه شد.

رییس شورای ملی زعفران گفت: در راستای تحقیقات انجام شده در شورای ملی زعفران ، متوجه شدیم در گذشته مشتری‌های ما از زعفران ایران گلایه‌هایی دارند و مدعی بودند که در برخی موارد ، زعفران ایران دارای آلودگی‌های فیزیکی است که این طرح را بر اساس این نیازها تهیه کردیم.

غلامحسین شافعی درباره این طرح افزود: با توجه به تولید بیش از 95 درصد زعفران کشور در دو استان خراسان رضوی و جنوبی ، این طرح با هدف از بین بردن ناخالصی‌های زعفران از سال 90 در خراسان جنوبی به صورت آزمایشی اجرا و در سال 91 در خراسان رضوی و سپس در مقیاسی وسیع در هر دو استان اجرا شد.

وی گفت: در این طرح که با کمک شبکه بهداشت و درمان ، کشاورزان و سازمان جهاد کشاورزی اجرا شد ، کار جدا سازی کلاله زعفران که تاکنون عمدتا در منازل صورت می گرفت به محیط‌های بهداشتی انتقال داده شد.

رییس شورای ملی زعفران افزود: در این طرح به طور 100 درصد موفق شدیم تمامی آلودگی‌ها اعم از آلودگی فیزیکی ، میکروبی و همچنین آلودگی شیمیایی را به صفر برسانیم.

شافعی علت این موفقیت را به کارگیری کارگران آموزش دیده ، کار در محیط‌های ضدعفونی شده ، الزام کارگران به استفاده از روپوش و ماسک و استفاده از دستگاه های خشک‌کن زعفران دانست که دستگاه های زعفران خشک کن به جای روش‌های سنتی ، یکنواختی در عطر و رنگ را به همراه دارد.
وی گفت: از این طرح نتایج بسیاری به دست آمد به طور مثال در روش سنتی پاک‌کردن زعفران در منازل 9 تا 10 گرم در هر کیلوگرم زعفران به دست می‌آمد و در این روش تا 14 گرم برداشت می‌شود و ضایعات به شدت کاهش پیدا می‌کند.

شافعی گفت: در امسال این طرح آموزشی در حدود 40 روستای خراسان رضوی و 18 روستای خراسان جنوبی اجرایی شد و صادرکنندگان استان آمادگی خود را برای خرید محصول حاصل از اجرای طرح بهبود کیفیت و شناسنامه‌دار کردن زعفران با قیمت حداقل کیلویی 300 تا 400 هزار تومان بیشتر از قیمت محصول مشابه که به صورت سنتی تهیه شده باشد ، اعلام کرده‌اند.

رییس شورای ملی زعفران با اشاره به لزوم حمایت وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی ، بهداشت و درمان ، سازمان توسعه تجارت ایران و استانداری‌های خراسان رضوی و جنوبی ابراز امیدواری کرد که با اجرای این طرح ، سال آینده در تمام مناطق استان و کشور شاهد ارائه بهترین و با کیفیت‌ترین زعفران ایران در بازارهای داخلی و خارجی بود.

کد خبر 26734

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =