نماینده کمیسیون کشاورزی در کمیسیون تلفیق بودجه 93 مجلس، در گفتگویی تفصیلی با ایانا، وضعیت بودجه سال آینده بخش کشاورزی را تفسیر و تحلیل کرد.

عباس پاپی‌زاده در گفتگو با خبرنگار ایانا، با مقایسه بودجه سال‌های 92 و 93 گفت: در حالی که سال گذشته مجموع بودجه تملک دارایی و جاری بخش کشاورزی به‌تنهایی دو میلیارد و 18 میلیون تومان بوده است، این رقم امسال به یک‌هزار و 818 میلیارد تومان رسیده که نشان‌دهنده کاهش اعتبارات تملک و دارایی است. هرچند بودجه ارائه‌شده در جداول امسال به‌صورت انفکاک سازمان‌ها بوده، به‌طوری که سازمان‌های شیلات و تحقیقات و برخی دیگر از سازمان‌های وابسته به وزارت جهاد کشاورزی، جداگانه دیده شده‌اند.

وی افزود: به‌نظر می‌رسد روند بودجه‌نویسی در لایحه سال جاری چندان شفاف نیست و امکان قضاوت و بررسی را از نمایندگان مجلس گرفته است، به‌طوری که برای استخراج آمار و ارقام باید زمان زیادی صرف کرد.

 
کاهش 30 میلیارد تومانی یارانه نهاده‌ها در بودجه 93

عضو کمیسیون تلفیق در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: پرداخت یارانه نهاده‌ها در سال 92، 813 میلیارد تومان بوده است که در سال آینده به 783 میلیارد تومان تقلیل یافته است. به معنای دیگر، حداقل 30 میلیارد تومان رشد منفی داشته است.

پاپی‌زاده ادامه داد: پرداخت ضرر و زیان و یارانه خرید تضمینی محصولات کشاورزی از 239 میلیارد تومان در سال 92 به 100 میلیارد تومان در بودجه 93 تقلیل یافته است که نشان‌دهنده کاهش 139 میلیارد تومانی یارانه‌ها در این حوزه است.

وی تصریح کرد: حمایت‌های مالی در اجرای ماده (2) قانون از 58 میلیارد تومان در سال 92 به صفر در بودجه 93 تقلیل یافته و پرداخت مابه‌التفاوت واردات کالاهای اساسی نیز از پنج‌هزار میلیارد تومان به صفر رسیده است.


کاهش اعتبارات زیرساخت‌های مسکن روستایی

نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: اعتبارات بخش کشاورزی در همه زیرشاخه‌ها کاهش یافته است، به‌طوری که برای پروژه‌های کشاورزی اعتباری در نظر گرفته نشده است و مؤید این مسئله، نادیده گرفتن توسعه مسکن روستایی است.

پاپی‌زاده تأکید کرد: در حالی که زیرساخت‌های مسکن مهر مربوط به پروژه‌های شهری است، اعتبارهای این بخش از 160 میلیارد تومان به 200 میلیارد تومان افزایش داشته است، اما اعتبارات زیرساخت‌های مسکن روستایی کاهش پیدا کرده و از 27 میلیارد تومان به 20 میلیارد تومان رسیده است.


رشد صفر درصدی اعتبارات صندوق بیمه

وی اظهار داشت: همچنین بودجه صندوق بیمه محصولات کشاورزی از 150 میلیارد تومان سال گذشته تغییری نکرد، این در حالی است که با توجه به مذاکرات صورت‌گرفته و ضرورت حمایت از کشاورزان با استفاده از ابزار بیمه، انتظار می‌رفت که حداقل عدد یک‌هزار میلیارد تومان به این صندوق اختصاص پیدا کند.

پاپی‌زاده همچنین گفت: در شرایطی که خشکسالی، آفات و بیماری‌ها و حوادث هرروزه کشاورزان را با مخاطره روبه‌ور می‌کند، به هیچ عنوان 150 میلیارد تومان پاسخگو نیست و از هم‌اکنون می‌توان پیش‌بینی کرد باب بدهی جدید دولت به صندوق بیمه محصولات کشاورزی کلید بخورد.


20 میلیارد تومان اعتبارات شهرک‌های کشاورزی

نماینده کمیسیون کشاورزی در کمیسیون تلفیق بودجه 93 در مجلس شورای اسلامی افزود: برای توسعه زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی کشاورزی که مسئله‌ای زیرساختی است، 20 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت توسعه زیرساخت‌ها و لزوم تسریع صنعتی شدن بخش کشاورزی، انتظار می‌رفت این بودجه، حداقل رقم 250 میلیارد تومانی را برای شهرک‌های کشاورزی به ارمغان بیاورد.


کاهش اعتبار 75 میلیارد تومانی زنان روستایی

پاپی‌زاده ادامه داد: در حالی که سال گذشته 100 میلیارد تومان بودجه به زنان خانه‌دار روستایی اختصاص پیدا کرد، اما در بودجه سال جاری اعتبارات این قشر به کمتر از 15 میلیارد تومان رسید.

وی تصریح کرد: در حالی که در قشر زنان روستایی و عشایری، زنان سرپرست خانوار نیز حضور دارند و آنها جزء اقشار آسیب‌پذیر و محروم کشور هستند و علاوه بر تربیت نسل، وظیفه تأمین معیشت را نیز به عهده دارند، متأسفانه با کاهش بودجه روبه‌رو شده‌اند.

پاپی‌زاده یادآور شد: بودجه زنان خانه‌دار در حالی 75 میلیارد تومان کاهش پیدا کرده که آنها یکی از مهم‌ترین ابزارهای توسعه اشتغال در روستاها هستند و هزینه‌های ناگوار اجتماعی و اقتصادی آن در باور دولتمردان نخواهد گنجید.

کد خبر 26770

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =