رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی کشور با اشاره به اینکه ایران در تولید ۲۲ قلم از محصولات کشاورزی در رده‌های اول تا هفتم جهان قرار دارد، گفت: با برنامه ریزی‌های مدون در عرصه تولید دیگر نیازی به واردات میوه یا حتی محصولات استراتژیک وجود نداشته باشد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، دراصل چهل و سوم قانون اساسی کشور ما اصلی وجود دارد که به بررسی استقلال اقتصادی می‌پردازد.  
 
دربند نهم از اصل چهل و سوم قانون اساسی ایران به وابسته بودن اقتصاد کشور اشاره می‌کند و تأکید دارد که اقتصاد ایران باید به مرحله خودبسندگی و استقلال برسد و از وابستگی رهایی یابد. راه‌حل قانون اساسی در این مورد، افزایش تولیدات کشاورزی، دامی و صنعتی مطابق با نیازهای عمومی است.  
 
همچنین این بند بیان می‌کند باید افزایش تولیدات کشاورزی، دامی و صنعتی نیازهای عمومی را تامین کرده و کشور را به مرحله خودکفایی برساند و از وابستگی اقتصادی برهاند.
 
با توجه به این نکته مهم و همچنین با توجه به ظرفیت ایران در تولید محصولات کشاورزی عوامل گوناگونی سبب عقب‌گرد ما در این زمینه شده‌اند.

با سید رضا نورانی، رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی کشور گفتگویی در مورد ظرفیت‌ها و ضعف‌های موجود در این زمینه انجام دادیم که به شرح زیر است:

* ایران در تولید ۲۲ قلم از محصولات کشاورزی در رده‌های اول تا هفتم جهان قرار دارد
 
نورانی با بیان اینکه رشد و توسعه باغ داری از اول انقلاب آغاز شده و تا امروز ادامه دارد، اظهار داشت: با توجه به وجود پتانسیل‌های بالا در کشور، ایران علاوه بر تامین کلیهٔ نیازهای داخلی توان تامین نیازهای کشورهای حوزهٔ خلیج فارس را نیز دارد.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه طبق اعلام فائو ایران یکی از بزرگ‌ترین تولید کنندگان محصولات کشاورزی است واردات محصولات استراتژیکی مانند گندم، جو، روغن و... نشانگر ضعف ما در تولید این محصولات است.

نورانی با اشاره به اینکه ایران در تولید ۲۲ قلم از محصولات کشاورزی در رده‌های اول تا هفتم جهان قرار دارد، افزود: از جملهٔ این محصولات می‌توان به پسته، خرما، زرد آلو، انار، گیلاس، بادام، خیار، هندوانه، خربزه، سیب درختی، کیوی، به، گردو، صمغ طبیعی، انجیر، هلو، لیمو ترش، پیاز، گوجه فرنگی، فندق، پرتقال و آلو اشاره کرد.
 
وی با بیان اینکه سال ۸۶ در اثر سرما زدگی بسیاری از باغات میوه و خشک شدن درختان تولید انار در کشور با کاهش چشمگیری مواجه شد، ادامه داد: طی سال گذشته تولید انار در ایران به حدود ۶۵۰ هزار تن رسید.

*تولید سالانه ۱۷ میلیون تن میوه در کشور

نورانی با اشاره به اینکه بیش از ۱۵ میلیون هکتار سطح زیر کشت محصولات کشاورزی در کشور وجود دارد، اظهار کرد: با توجه به حدود ۱۲۰ میلیون تن تولید کل این محصولات، میزان تولید در هر هکتار حدود هشت تن محاسبه شده است.
 
وی ادامه داد: میزان تولید در واحد سطح ما، نسبت به کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه عقب است.

نورانی با بیان اینکه تولید میوه در کشور سالانه بین ۱۵ تا ۱۷ میلیون تن و میزان تولید محصولات سبزی، صیفی و جالیزی حدود ۱۸ میلیون تن است، افزود: طی سال گذشته میزان تولید سیب درختی از سه و نیم میلیون تن عبور کرده و نسبت به سال قبل خود حدود ۷۰۰ هزار تن افزایش یافت.  



وی اضافه کرد: هم چنین سال ۹۱ میزان تولید انگور حدود سه میلیون تن بوده و تولید مرکبات از مرز چهار میلیون تن عبور کرده است. 
 
*راه کارهای توسعه تولید محصولات کشاورزی  
 
رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران هم چنین با اشاره به توانایی کشور برای افزایش تولید این محصولات گفت: برای رسیدن به این هدف اقداماتی چون استفاده از فناوری‌های روز، استفادهٔ بهینه از نهال‌های اصلاح شدهٔ موجود در دنیا، استفاده از بذور جدیدی که در برابر آفات مقاوم بده و سبب افزایش تولید در واحد سطح می‌شوند، می‌تواند موثر باشد.
 
نورانی افزود: علاوه بر این استفاده از دانش کشاورزی مدرن در کنار استفاده از نیروی دانشگاهی بیکار و بالا بردن سطح علمی کشاورزان روستایی با برگزاری یک دوره آموزشی کوتاه برای ایشان، سبب افزایش سطح علمی تولیدکنندگان و در نتیجه افزایش تولید می‌شود.

وی اضافه کرد: نظر اتحادیه این است که باید بیشترین یارانه‌ها، حمایت‌ها و تشویق‌ها به تولید کنندگان روستایی تعلق بگیرد و بیمه درمانی آنان نیز رایگان باشد.

نورانی با بیان اینکه باید در روستا‌ها به جای انواع سوخت‌های فسیلی از انرژی خورشیدی استفاده شود، ادامه داد: هم چنین برای جلو گیری از کوچ بی‌رویه روستاییان به شهر‌ها باید هزینه تحصیل فرزندان آن‌ها فراهم شود.

وی اظهار کرد: آبادانی روستا‌ها باعث افزایش تولید، افزایش اشتغال زایی، کاهش خروج ارز در پی کاهش واردات و ارز آوری می‌شود.



* برای بهره وری از باغات باید حداقل چهار سال روی آن‌ها کار شود

رییس کنفدراسیون صادرات ایران با اشاره به مشکلات موجود در زمینه صادرات نفت بیان داشت: بهترین جایگزین برای صادرات نفت، صادرات محصولات غیر نفتی به ویژه محصولات کشاورزی است که این امر با تولید مستمر محصولات انبوه امکان پذیر است.

وی با بیان اینکه برای بهره وری از باغات باید حداقل چهار سال روی آن‌ها کار شود، افزود: جهت تغییر در ساختار باغات و مزارع سنتی باید وام‌های کم بهره در اختیار روستاییان قرار بگیرد.

نورانی با اشاره به اینکه در حمایت از تولید ملی باید واردات میوه متوقف شود، اظهار داشت: حدود دو سال است که واردات میوه ممنوع شده و به غیر از موز واردات هیچ میوهٔ دیگری قانونی نیست.

وی اظهار امیدواری کرد: با برنامه ریزی‌های مدون در عرصه تولید دیگر نیازی به واردات میوه یا حتی محصولات استراتژیک وجود نداشته باشد.

*حمایت از تولید ملی در گرواستفاده از راهکارهای علمی نوین

رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران با بیان اینکه یکی از راه‌های حمایت از کشاورزان و تولید ملی استفاده از راهکارهای علمی نوین است، افزود: ما باید برای مبارزه با سرما زدگی و تگرگ از راهکارهای فوق استفاده کنیم.
 
نورانی اضافه کرد: سرما زدگی و تگرگ باعث نابودی ناگهانی محصولات کشاورزی شده و هم اکنون در بسیاری از کشورهای در حال توسعه مانند ترکیه برای مبارزه با این عوامل از راه کارهای علمی نوین استفاده می‌شود.
 
وی با اشاره به آغاز استفاده از این راه کار‌ها برای مبارزه با تگرگ در یکی دو نقطه از کشور ادامه داد: اجرای این طرح با موفقیت همراه بوده است.

نورانی اظهار کرد: امیدوار هستیم این طرح ملی در سراسر کشور و به ویژه در مناطقی که ریسک سرما پذیری بالا‌تر است، اجرا شود.

وی در رابطه با ایجاد مراتع مصنوعی نیز گفت: ایجاد مراتع مصنوعی در مکان‌هایی که دسترسی به سد‌ها و منابع آب آسان است، می‌تواند برای توسعهٔ دام داری بسیار موثر باشد.

نورانی با اشاره به جنگل‌های مصنوعی ایجاد شده در اطراف تهران اظهار داشت: ما با ایجاد مراتع این چنینی در استان‌های با قابلیت بالا در امر دام پروری، موجب افزایش تولید آن‌ها می‌شویم.

وی اضافه کرد: استان‌هایی مثل گلستان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل و استان‌های شمالی از جمله این استان‌ها هستند.

نورانی ادامه داد: در جنوب ایران با توجه به مشکل کمبود آب امکان ایجاد مراتع مصنوعی وجود ندارد.  
 
*مشکلات موجود در عرصه تولید  
 
رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران در رابطه با مشکلات موجود در زمینه تولید گفت: امروزه یکی از مهم‌ترین مشکلات ما، کمبود مرکبات به ویژه پرتقال در سیاه بهار (نبود تولید و کمبود میوه در فصل بهار را سیاه بهار گویند.) بوده که کوتاهی عمر مفید پرتقال‌هایی که تا فروردین ماه در انبار و سردخانه‌های شمال کشور نگه داری می‌شوند، عامل این امر است.

نورانی اظهار داشت: این مشکل با تغییر گونه‌های (واریتی‌ها) مرکبات و معرفی گونه‌های جدید به بخش تولید قابل حل است.
 
وی افزود: با معرفی گونه‌های جدید می‌توان با آغاز تولید در فصل بهار، در تابستان پرتقال‌های تابستانی عرضه کرد و در این امر مهم به خودکفایی دست یافت.

نورانی با اشاره به ضرورت وجود ۱۳ اقلیم برای تولید محصولات کشاورزی در دنیا اظهار کرد: ۱۱ اقلیم از ۱۳ اقلیم فوق در کشور ما وجود دارد.
 
وی تصریح کرد: با وجود چنین پتانسیل‌های بالایی چرا ما باید محصولاتی مانند گندم، جو، غلات، برنج و... را وارد کنیم؟  
 
*رتبه پایین ایران در صادرات محصولات کشاورزی  
 
رییس کنفدراسیون صادرات کشور با بیان اینکه امروزه حدود ۲۵ درصد جمعیت کشور در تولید محصولات کشاورزی و صنایع جانبی آن فعالیت می‌کنند، افزود: با توجه به اینکه ایران در تولید ۲۲ محصول کشاورزی در رده‌های اول تا هفتم جهان قرار دارد، رتبه صادراتی ما در جهان بسیار پایین است.

نورانی با اشاره به اینکه باید در زمینه صادرات محصولات کشاورزی جزو صادرکنندگان تک رقمی دنیا باشیم، اضافه کرد: در حال حاضر رتبه ایران در صادرات محصولات کشاورزی بین رده‌های چهل تا پنجاهم جهان است.

 

وی ادامه داد: برای ارتقای رتبه صادرات کشور باید کلیه قوانین، برنامه‌ها، مصوبات و آیین نامه‌ها در کنار تولید و صادرات باشد.

نورانی با بیان اینکه واردات محصولاتی مانند گندم، برنج و... به معنای ظلم به تولید کننده است، تصریح کرد: انجام واردات با ارز ارزان قیمت ایستادگی در برابر تولید کنندگان داخلی است.

وی با اشاره به موفقیت جهانی کشور چین در زمینه صادرات محصولات مختلف ادامه داد: امروزه این کشور با تمرکز روی بحث تولید و صادرات موفق‌ترین تولید کننده و صادرکننده جهان در زمینهٔ محصولات مختلف است.
 
نورانی گفت: برای رسیدن به این هدف اقداماتی چون استفاده از فناوری‌های روز، استفاده بهینه از نهال‌های اصلاح شده موجود در دنیا، استفاده از دانش کشاورزی مدرن و استفاده از بذور جدیدی که در برابر آفات مقاوم بوده و سبب افزایش تولید در واحد سطح می‌شوند، می‌تواند موثر باشد.
 
نورانی افزود: علاوه بر این می‌توان با برگزاری دوره‌های آموزشی کوتاه مدت برای نیروهای دانشگاهی بیکار و انتقال دانش روز کشاورزی به آنان، آن‌ها را برای آموزش کشاورزان و تولیدکنندگان روستایی به روستا‌ها فرستاد.

کد خبر 26815

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =