ریيس اتحاديه سراسري زنبورداران با بيان اينكه كمبود دارو سبب شده زنبورداران از داروهاي شناخته نشده و غير معتبر استفاده كنند،گفت : زیر بخش بودن باعث شده این صنعت همیشه نادیده گرفته شود.

عفت رییسی سرحدی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران با اشاره به کمبود داروها زنبور عسل در کشور اظهار داشت: به همین دلیل زنبورداران مجبور به استفاده از داروهایی هستند که  چندان شناخته شده و معتبر نیستند و قاچاقچیان نیز از این فضا سواستفاده می‌کنند.  
 
وی با بیان اینکه در گذشته اتحادیه سراسری زنبورداران با سازمان دامپزشکی جلساتی برگزار می‌کرده است، افزود: در جریان نقل و انتقالات دولت جدید برگزاری این جلسات به حالت تعلیق درآمده و در این مدت علی‌رغم درخواست اتحادیه، نه سازمان دامپزشکی و نه صندوق بیمه محصولات کشاورزی جلسه‌ای با ما نداشته‌اند.  
 
رییسی ادامه داد: مشکلات مالی، نبود حمایت و همچنین بیماری زنبور‌ها، تولیدکنندگان عسل را مجبور به استفاده از داروهای وارداتی ارزان قیمت ساخته است.  
 
وی با بیان اینکه اتحادیه زنبورداران بار‌ها از سازمان دامپزشکی درخواست کرده وضعیت داروهای زنبور عسل را مشخص کند، گفت: متاسفانه سال‌هاست داروهایی که در کشورهای مقصد خود مورد استفاده قرار نمی‌گیرند در ایران به مصرف می‌رسند.  
 
رییسی تصریح کرد: مشکل ما این است که مسئولین مربوطه در این رابطه خیلی شفاف اظهار نظر نکرده و زنبورداران را راهنمایی نمی‌کنند.  
 
وی افزود: به همین دلیل زنبورداری که روش خاصی را برای مبارزه با بیماری‌ها نمی‌داند، وقتی زنبورش را در حال نابودی می‌بیند به استفاده از داروهای ارزان قیمت و قاچاق روی می‌آورد.

 * احياي طبيعت در گرو گرده افشاني است

رییسی با تاکید بر اینکه صنعت زنبور عسل نه تنها در تولید یک ماده غذایی سالم بلکه در بحث اشتغال زایی جامعه نیز نقش بسزایی دارد، افزود: از جمله مهم‌ترین خواص زنبور عسل بحث گرده افشانی این حشره است که باید میزان آن در کشوربیش از میزان تولید عسل باشد.  
 
وی تصریح کرد: سازمان‌حفظ محیط زیست، سازمان جنگل‌ها، وزارت جهادکشاورزی و تمام کسانی که دغدغه حفظ اکوسیستم و تامین امنیت غذایی کشور را دارند باید به حفظ و توسعه صنعت زنبور عسل کمک کنند.  
 
رییسی با بیان اینکه هر کجا پرورش زنبور عسل رواج دارد طبیعت آنجا شاداب‌تر است، اضافه کرد: عمل گرده افشانی علاوه بر جلوگیری از هم خونی گیاهان سبب افزایش میزان تولید آن‌ها می‌شود.  
 
وی خاطر نشان کرد: در کشوری مانند ویتنام بعد از آن همه جنگ تنها عنصری که به جلوگیری از نابودی طبیعت و محیط زیست کمک کرد تمرکز آنان بر روی پرورش زنبور عسل بود.  
 
رییسی اضافه کرد: گرده افشانی سبب احیای طبیعت در پی آن افزایش بهره وری باغات و گیاهان و تولید هوای پاک می‌شود.
 
رییس اتحادیه سراسری زنبورداران در ادامه تاکید کرد: باید به مسئولانی که همیشه مرغ، تخم مرغ و... را در اولویت کار خود قرار می‌دهند تذکر داد به محیط زیست نیز توجه بشتری داشته باشند.
 
*كاهش 70 درصدي توليد عسل
 
رییسی با اشاره به افزایش قیمت چشمگیر نهاده‌های زنبور عسل از جمله دارو، موم و شکر، ادامه داد: در سال جاری متوسط برداشت عسل از هر کندو بین دو تا پنج کیلوگرم بوده و تولید ما ۷۰ درصد کاهش یافته است.  
 
وی همچنین تاکید کرد: به جرات اعلام می‌کنم هر تولید کننده‌ای که میزان تولیدش بیش از این بوده تخلف کرده و به زنبور‌ها شکر خورانده است.  
 
رییسی تصریح کرد: زنبورداری که از هر کندو ۲ کیلو عسل برداشت کرده با کدام توان مالی اقدام به خرید داروهای گران قیمت کند؟!  
 
وی افزود: مسئولانی که اعلام می‌کنند ما داروی سالم و با کیفیت تولید می‌کنیم این دارو‌ها را در اختیار زنبورداران قرار دهند چرا که ما به دنبال داروی وارداتی و ارزبری از کشور نیستیم.  
 
رییسی تاکید کرد: همانگونه که دولت برای مبارزه با سن گندم به کشاورزان کمک کرد باید به ما نیز کمک کند چرا که کنه واروا نیز نوعی آفت است و بیماری نیست.  
 
به گفته وی منشا اصلی همه داروهای وارداتی غیر مجاز سم آزانتول است.  
 
رییسی گفت: این امر یک مصیبت بزرگ برای صنعت زنبورداری است چراکه امکان باقی ماندن پسماند سم آزانتول در عسل نیز وجود دارد.
 
مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران افزود: قیمت داروهای موجود در بازار نیز بسیار بالاست، به عنوان مثال قیمت هر بسته داروی ۵ هزارتومانی ظرف مدت کوتاهی به ۳۰ هزار تومان افزایش یافته است.  
 
رییسی خاطرنشان ساخت: زیر بخش بودن صنعت زنبورعسل سبب شده تا این صنعت همیشه نادیده گرفته شود.  
 
وی با اشاره به مقام چهارم ایران در دارا بودن بیشترین تعداد کلنی زنبور عسل در جهان، افزود: پیش از این در تولید عسل نیز مقام یازدهم جهان را داشتیم که امسال با توجه به شرایط پیش آمده به رده‌های هجدهم یا نوزدهم تنزل می‌کنیم.  
 
به گفته رییسی داروهای قاچاق از کشورهای عراق، لبنان، اردن، عمان و چین وارد ایران می‌شوند.

کد خبر 26842

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =