کشاورزی> مجری طرح افزایش تولید دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی گفت: در زمینه روغن و دانه‌های روغنی 95 درصد وابسته به واردات هستیم و سالانه 4 میلیارد دلار صرف واردات دانه‌های روغنی از جمله کنجاله، سویا و همچنین روغن خام می‌شود.


علیرضا مهاجر مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح افزایش تولید دانه‌های روغنی در گفت‌وگو ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه در زمینه دانه‌های روغنی حدود 95 درصد وابسته به واردات هستیم گفت: سالانه مبلغ 4 میلیارد دلار صرف واردات دانه‌های روغنی از جمله کنجاله، سویا و همچنین روغن خام می‌شود.

مجری طرح افزایش تولید دانه‌های روغنی با بیان اینکه به وزارت جهاد کشاورزی تکلیف شده که در تولید گندم و دانه‌های روغنی خودکفا شویم، بیان داشت: برای خودکفایی در تولید گندم باید کشت دانه روغنی کلزا را در تناوب با کشت گندم رعایت کنیم.

وی در مورد واردات روغن و اینکه آیا رانتی در پشت پرده واردات آن وجود دارد، گفت: مصرف سرانه روغن در کشور در سال 1340 حدود 2 کیلوگرم بود که در حال حاضر به حدود 20 کیلوگرم رسیده است.

مجری طرح افزایش تولید دانه‌های روغنی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا تایید می‌کنید که نیمی از واردات دانه‌های روغنی به وسیله 4 نفر انجام می‌شود گفت: یکی از وارد کنندگان دانه‌های روغنی شرکت بازرگانی دولتی است که این شرکت زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی است و یکی هم یک شرکت بخش خصوصی است.

وی با بیان اینکه تولید مرغ و تخم مرغ به تامین کنجاله بستگی دارد اظهار داشت: اگر کنجاله مورد نیاز تامین نشود در تولید مرغ و تخم مرغ نیز با مشکل مواجه می‌شویم ضمن اینکه واردات دانه‌های روغنی ربطی به دولت‌ها ندارد و این واردات از سال‌های قبل همچنان اتفاق می‌افتاده است.

مهاجر بیان داشت: وزارت جهاد کشاورزی اخیراً مسئولیت نظارت قیمت و میزان واردات دانه‌های روغنی را بر عهده گرفته است.

وی بیان داشت: افرادی که دانه‌های روغنی را وارد می‌کنند، ظاهرا صاحبان کارخانجات روغن نباتی هستند، اما در اصل وارد کننده‌ها کارخانجات را در اختیار دارند و برخی اوقات کارخانه‌های آنها تعطیل است و این افراد سود خود را بیشتر از طریق واردات دانه‌های روغنی به دست می‌آورند.

وی با بیان اینکه در کشور روغنی که در اختیار مصرف کننده قرار می‌گیرد کیفیت ندارد، گفت: کیفیت اکثر محصولات کشاورزی تولید داخل از محصولات وارداتی خارجی بهتر است.

مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی در ادامه با بیان اینکه در وزارت جهاد کشاورزی حتی یک کیلوگرم دانه روغنی وارد نمی‌کنیم، گفت: تمام امکانات برای کشت دانه روغنی کلزا توسط وزارت جهاد فراهم شده و از کشاورزان می‌خواهیم که به موقع کشت این محصول را انجام دهند و همچنین از مسئولان می‌خواهیم که امکانات لازم را در اختیار کشاورزان برای کشت این محصول قرار دهند.

مجری طرح افزایش تولید دانه‌های روغنی بیان داشت: زنجیره تولید دانه‌های روغنی متشکل از کشاورز، کارخانجات روغن‌کشی، کارخانجات روغن نباتی و تولید کننده روغن باید تکمیل شود.

مهاجر با بیان اینکه طبق توافق کارخانجات روغن کشی، کارخانجات روغن نباتی با وزارت جهاد کشاورزی باید در قبال واردات روغن و کنجاله، دانه‌های روغنی کشاورزان نیز خریداری شود ، گفت: وارد کنندگان دانه‌های روغنی که صاحبان کارخانجات روغن نباتی هستند، وقتی با کاهش جهانی قیمت روغن روبرو شدند، آن توافقی را که با وزارت جهاد کشاورزی داشتند، اجرا نکردند و وزارت جهاد هم با این امر برخورد خواهد کرد.

در ادامه این گفت‌وگو عباس پاپی‌زاده نماینده دزفول و عضو کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی اظهار داشت: در زمینه تولید دانه‌های روغنی در کشور دچار مشکل هستیم.

وی افزود: تحقیق و تفحص نشان می‌دهد که در بحث واردات روغن نباتی و کنجاله اتفاقاتی افتاده که ختم به برخی اعمال نظرها شده و در این زمینه تحقیق و تفحص انجام شده و گزارش آن را در سال 94 به قوه قضاییه ارسال کردیم.

پاپی زاده در پاسخ به این سوال که آیا تایید می‌کنید که نیمی از واردات دانه‌های روغنی توسط 4 نفر انجام می‌شود، گفت: یکی از وارد کنندگان دانه‌های روغنی شرکت بازرگانی دولتی است که این شرکت زیر مجموعه وزارت جهاد بخش عمده‌ای از واردات دانه‌های روغنی را انجام می‌دهد.

وی با بیان اینکه براساس تحقیق و تفحص در شرکت دولتی بازرگانی که واردات دانه‌های روغنی را مدیریت می‌کند، به روابطی رسیده‌ایم، اظهار داشت: اما رسیدگی به این امر مستلزم آن است که قوه قضاییه احکام را صادر کند تا ما بتوانیم نام‌ها را اعلام کنیم.

صرف 3.6 میلیارد دلار برای واردات دانه روغنی

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کمتر از 5 یا 6 نفر در موضوع واردات دانه‌های روغنی دخیل هستند، گفت: در این زمینه 3 میلیارد و 600 میلیون دلار مبادلات تجاری انجام می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا وزارت جهاد با انجمن صنفی روغن نباتی توافق کرده که آنها در قبال خرید تولید داخل، کار واردات دانه‌های روغنی را انجام دهند، گفت: سال 94 در این مورد به توافق رسیدیم، اما هنوز این موضوع اجرایی نشده است.

منبع:فارس
کد خبر 26a51d3f408646518cd45221bbb64ec5

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رحمتی ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۹
    0 0
    متاسفانه کسانی که در میز کرد دانه های روغنی در صدا و سیما شرکت داشتند برای توجیه نا توانی سازمانهای دولتی خود ماموریت داشتند با حمله به آدم های موفقی که بیشتر سازمان آن ها در ایجار اشتغال در این کشورنقش داشتند خود را تطهیر نمایند. در این سالها چه کسی جلوی شما را کرفته که می خواستید در تولید دانه های روغنی خود کفا شوید و مانع شما شدند. همیشه برای توجیهه عدم شناخت- توانائی و عرضه خود بهترین روش را در در خراب کردن دیگران و آدمهای توانا و یکطرفه به قاضی رفتن در میز کرد صدا و سیما آنهم برای کسانی که هیچ شناختی از موضوع ندارند دیده اید. اگر عرضه دارید برای تولید برنامه ریزی کنید و به خو کفائی برسید و با یک ماده قانونی جلوی واردات را بگیرید و یا آنقد ر تعرفه واردات را زیاد کنید تا برای کسی صرف نکند دانه روغنی وارد کند ولی من با سابقه 40 سال در این صنعت به شما قول می دهم که این کار هیچوقت با مدیریت دولتی شدنی نیست و تجربه 40 سال کذشته عملکرد شما بهترین گواه ما است اگر شهامت دارید میزکردی با طرف مقابل و کارشناسان خبره صنعت روغنکشی و تصفیه روغن تشکیل دهید تا ما بشما تفیهم کنیم که این راه که تو میروی به نا کجا آباد هم نخواهید رسید.